Nefit trendline cw4

Hoi iedereen,

Ik heb sinds kort een tad systeem met een bedrade slimme thermostaat. En 2 slimme radiator kranen. Nu wordt de ketel prima aangestuurd als er ergens warmte gevraagd word, alleen na een tijdje geeft de ketel een storing aan dat de retour temperatuur net zo heet is als de aanvoer temperatuur. Nu zitten er 5 radiators op de ketel, 2.met een gewone open/dicht kraan(die staan altijd open) 1 ouderwetse thermostaatkraan en 2 slimmer radiator kranen..


Iemand een idee waarom die zou gebeuren.
Alvast bedankt,
Gr jochem

Reacties

  • @silverdust De eenvoudige verklaring is dat er te weinig warmteafgifte is in de woning, ondanks de radiatoren die altijd open staan. De ketel kan zijn warmte dus niet kwijt.

    De werkelijke verklaring is ingewikkelder, want waarom wil de ketel stoken (aangevraagd door de tado thermostaat) terwijl er nergens meer voldoende warmteafgifte plaatsvindt (kan plaatsvinden)? Bijv omdat alle tado kranen en de thermostaatkraan dicht zitten.

    Kun je bedenken waarom er nog warmte gevraagd kan worden, terwijl die niet meer afgegeven kan worden? Hoe heb je e.e.a. in de app ingesteld en hoe zit e.e.a. verdeeld over fysieke ruimtes?

  • Ten eerste dank je voor je snelle reactie. Antwoord : ik heb de bedrade thermostaat in de woonkamer hangen, maar deze staat op vorstbeveiliging omdat ik de woonkamer alleen met een airco verwarm. Daarom heb ik de radiator handmatig dichtgedraaid. Verder zitten er in de hal 2 radiator die altijd open staan (gewone draaiknop) en op de badkamer zit een thermostaat kraan. Ik heb in de app dus 3 kamers. 1 woonkamer en 2 verschillende slaapkamers , waar elke 1 slimme radiatorkraan zit. De slaapkamers verwarm ik via een klok die ik ingesteld heb in de app zodat de cv de kamers op temp houd.
    Ik hoop dat het duidelijk is, zo niet dan hoor ik het graag.

    Mvg jochem
  • @silverdust Jochem, ik neem aan dat de CV ketel en installatie berekend is op verwarming van het hele huis, nog van voor de komst van de airco/warmtepomp.

    Uit jouw config leid ik af dat er alleen warmtevraag van de 2 slk kan komen - dat is dus relatief klein deel van de woning, zeker als dat niet tegelijk is.

    Als je ketel aan/uit gestuurd wordt gaat dat heftig (100%) dus dat kan een verklaring zijn -> 70 graden water van de ketel, 1 radiator (of 2) die een beetje warmte afgeven, en (zeg) 65 of 60 graden water retour terwijl de delta van de ketel op 20 staat bijv (en dus max 50 gr retour zou mogen zijn).

    Als je ketel moduleert (verwarming in % afhankelijk van de grootte van de vraag) hangt het af van het minimumvermogen, maar kan nog steeds te heftig gaan.

    Je zou kunnen experimenteren met de ketel instellingen. Ik zou beginnen met lagere aanvoertemp en kijken wat dat doet. Dan evt minimumvermogen (indien modulerend) verlagen en evt (maar niet de beste optie) de delta verkleinen.

    Het hangt helemaal van je ketel af wat de mogelijkheden zijn. Verander langzaam (1 instelling beetje aanpassen) en wacht dan een etmaal om het resultaat te zien. Weet je niet hoe of wat, haal er dan een CV man bij.

  • Ok duidelijk.. ter info. De ketel is modulerende met de tado en als ik op de ketel kijk, op het moment van cv bedrijf, dan begint hij rond de 40 graden met de aanvoertemp en deze loopt op tot rond de 50 graden. De delta T is tussen 10 a 12 graden tot dat het fout gaat. Verder heb ik de ketel ook al wat terug geregeld. Hij was ingesteld op 19kw wat ik wat veel vond voor mijn situatie. Hij staat nu op 10Kw maar de aanvoertemp staat nog op 80 graden in gesteld... waar zou ik het beste mee kunnen beginnen? Aanvoertemp op 70 graden of zelfs op 60?.

    Nogmaals dank voor alle hulp...
  • @silverdust - Aha dat geeft perspectief. Ik zou eens met 70 beginnen (of als je huis heel goed geisoleerd is, wat ik vermoed uit dit verhaal kun je ook naar 60 gaan). Als je dan merkt dat het te lang duurt om te verwarmen kun je altijd weer omhoog gaan, bijv 65 enz.

  • Ben ik weer. Heb weer het eea getest en het blijkt dat als ik alle radiators in huis open zet , dus 3 x extra in woonkamer en de andere 2 thermostaat kranen op 5 dan springt hij nog in diezelfde storing. Ik heb wel inmiddels de aanvoertemp op 65 graden gezet. Nog andere ideeën? 😬 kan het systeem geen heet water door een radiator heen retour krijgen als een radiator helemaal vol zit ?
  • @silverdust Dat is gek, en kan ik op afstand zo niets over zeggen. Toch maar een CV-man langs laten komen?

    Of het ligt toch aan de aansturing - is thermostaat en ketel op hetzelfde ingesteld en is de bedrading in orde?

    Oranje aanskuitblokje van de ketel, +/- op de thermostaat, protocol ingesteld op D31?

  • silverdust
    februari 2022 aangepast
    We zijn inmiddels weer iets verder... cv man heeft gekeken en houd het toch op dat de tado de melding veroorzaakt. De instellingen staan goed (d31 en ems poort) ik heb net mijn oude moduline 300 aangesloten en dan werkt hij volgens mij goed... heb hem 15min laten verwarmen , normaal was hij allang in storing gesprongen.. vanavond wil ik het nog een keer proberen, anders misschien toch een ems-ot convertor. Het is wel een nieuwe trendline uit 2022, wie weet is er toch iets veranderd sinds vorig jaar toen er geen nefit meer aan te komen was..
  • @silverdust Als de Moduline werkt, zal de tado dat ook moeten kunnen. Ik zou zelf niet met een converter aan de slag gaan, alleen maar een component extra die de keten langer maakt en waar een vertaling plaatsvindt die niet nodig is.

    Heb je al contact gehad met tado support om te zien of zij nog iets raars zien? Mischien heb je net een ‘maandagmorgen exemplaar’?

  • Na een 2 tal weken op en neer met tado te hebben gechat en allerlei dingen geprobeerd, was ik het zat. Vandaag een ems-ot convertor er tussen gezet (en op D01 ingesteld). En nu heb ik tot op heden nog geen storing gezien (het was Y0 204, aanvoersensor) wel merkte ik dat de ketel, op normaal vermogen 18kw, moeite had met moduleren. Leek wel of hij te veel vermogen had en daarom altijd op 28% brandermodulatie werkt. Heb nu de ketel terug geschroefd naar 12kw en werkt hij op 48% brander en kan hij nog moduleren. Iemand nog commentaar of idee, graag.

    Wordt vervolgt......
  • @silverdust Het lijkt me een heel onlogische oplossing om de EMS-OT convertor toe te passen, en dat dan alles ineens ok is.

    Terugschroeven van vermogen of aanvoertemp zou m.i. moeten helpen. Dat heb je nu ook gedaan en zou ook zonder converter moeten werken. Maar goed, als het nu werkt, good for you.

    Eerder schreef je dat je de moduline ook weer had aangesloten, en dat dat wel werkte, maar 15 min is wel kort. Een CV systeem is een traag systeem, dus je moet een klein beetje wijzigen en dan een flinke tijd afwachten.

    Wat wel kan, is dat de moduline en de ketel beter op elkaar zijn afgestemd dan tado en ketel. Volgens BBQKees “Deze [tado] emuleert op de EMS bus gewoon een oudere, simpele EMS thermostaat (RC10)”.

  • @ Silverdust Het probleem dat jij beschrijft heb ik precies zo met een NEFIT ketel (smartline basic). Inmiddels heb ik een paar dagen een call lopen bij TADO.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet echt vertrouwen in heb dat TADO met een adequate oplossing heeft... gaan zij obv deze calls programmatuur oid aanpassen omdat er niet goed met opentherm/NEFIT gecommuniceerd kan worden? .... Maar ik laat mij graag verrassen.

    Bij jou werkt alles een jaar na dato alles nog steeds correct?

  • @beekb , de tado stuurt de slaapkamers van mijn kinderen nu aan. Dit werkt opzich wel. In de woonkamer (waar de thermostaat hangt) heb ik nu alle radiators dicht gedraaid en verwarm ik met een airco. Maar ik heb dus nog steeds niet echt een oplossing gevonden. Mochten ze bij jouw iets vinden dan hoor ik het graag.