Tado altijd uit snachts

Opties

Hoi,

Ik heb onlangs het Tado systeem bij ons geïnstalleerd, en heb een schema aangemaakt met verschillende tijdsblokken. Hierin heb ik onder andere een tijdsblok van 17:00 tot 21:00, een tijdsblok van 21:00 tot 00:00 en een tijdsblok van 00:00 tot 08:00 toegevoegd. Allemaal met de instelling dat de verwarming uit staat.

Nu is het zo dat wanneer iemand via de app de temperatuur om bijvoorbeeld 17:30 op 19 graden zet, het systeem deze temperatuur automatisch vasthoudt totdat je het handmatig weer naar beneden bijstelt.

Mijn bedoeling is natuurlijk om ervoor te zorgen dat het systeem automatisch afslaat als je vergeet de verwarming uit te doen. Ik zou dus willen dat wanneer je een aanpassing aan de temperatuur doet, via de app of via de radiatorknoppen, deze alleen effect hebben op het huidige tijdsblok.

Doe ik iets verkeerd? Is deze functie er? Ik hoor het graag!

Reacties

  • de_bigMaq
    Opties
    "Nu is het zo dat wanneer iemand via de app de temperatuur om bijvoorbeeld 17:30 op 19 graden zet, het systeem deze temperatuur automatisch vasthoudt totdat je het handmatig weer naar beneden bijstelt."
    Het systeem houdt inderdaad deze temperatuur vast omdat je de app limiet op oneindig hebt staan ( dut kun je makkelijk over het hoofd zien), je kunt de schuiver naar links doen en je timer tijdsduur verkorten
  • Andreplusplus
    Opties

    Dat wat @de_bigMaq schrijft, en de instellling “tot volgende moment” etc in de app slaat alleen op de situatie dat je met de hand op de knop of thermostaat de temperatuur hebt aangepast. Dit werkt niet als je via de app de temp aanpast.

    In de app kun je alleen de timer instellen


  • de_bigMaq
    Opties
    @Andreplusplus in de app kun je niet de timer instellen voor een manuele duur vb ik wil dat de temp die nu 15 graden is verhoogt naar 19 graden de komende n minuten ongeacht of die wrodt bereikt un die n duratie,

    Maar je kunt in app ook een vast tijdduratie x instellen per knop wanneer je die fysiek handmatig verhoogd vb al mijn woonkamer knoppen werken bij een handmatige verhoging die ik heb ingesteld in de app voor max 45 minuten en mijn slaapkamer knoppen voor max 15 minuten ongeacht of de kamer die temp bereikt. Vb vind ik mijn slaapkamer te koud en ik draai de knop op 25 graden dan gaat die warmtevraag nooit langer dan 15 minuten door . Laatstgenoemde optie is de instelling via "kamers en apparaten" optie handmatige bediening
    De eerste optie is via de app "thuis" , temperatuur verhogen daarna pen icoontje onderaan om je tijdsduur te kiezen . De optie Schema hervatten spreekt verder voor zich
  • Andreplusplus
    Opties

    @de_bigMaq Ik snap niet wat je schrijft.

    Twee situaties -

    1) temp handmatig aanpassen via de app (zie screenshot hierboven). Je kan aangeven hoe lang de handmatige instelling moet gelden via de slider. Daarna gaat het weer over naar het schema, in het blok dat van toepassing is op dat moment.

    2) temp handmatig instellen op de thermostaat/temp sensor/knop. Die instelling volgt wat je in de app bij instelling voor de ruimte hebt ingesteld: tot volgende wijziging (handmatig), na bepaalde tijd of totdat de gebruiker de handmatige beduening beeindigt (op apparaat of in de app)


  • de_bigMaq
    Opties
    @Andreplusplus ik citeer je voorlaatste bericht " Dit werkt niet als je via de app de temp aanpast.

    In de app kun je alleen de timer instellen"
    Dat werkt bij nl. wel. Ook in de app kan ik de temp verhogen en loopt die tijdsduur net als ik dat fysiek op de knop doe
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Hoe dan?

    Ik zie alleen dit, en kan met potloodje de slider zien en tijd aanpassen. Maar niet “tot volgend schema wijziging” wat je zou willen. Dat is alleen wanneer je met je vingers aan de knop zit (comform de installing van de kamer)


  • de_bigMaq
    Opties

    @Andreplusplus Als ik naar je afbeelding kijk staat je timer structureel ingesteld op 60 minuten. Dus als je eerstvolgensde schemawijziging zeg pas om 16:00 is dan past hij de verhoging of verlaging nu structureel voor 60 minuten toe.

    Ga je nu met potloodje naar je slider en zeg maar je stelt nu 15minuten in, dan is dat je nieuwe structurele aanpassing. Die blijft permanent staan tot je het weer manueel wijzigt. Test het maar, mag ook 3minuten zijn. Dit is dus voor de app.

    Voor de fysieke handmatige draai aan de knop kan dit ook in de app gedaan worden. Dit is zoals ik beschreven heb bij de instelling Kamers en Apparaten.

    Ik hoef dus niet van mijn bank af als ik ff tijdelijk wil verwarmen, ik hoef alleen een warmtevraag te creeren door de temperatuur hoger te stellen in de app, of ik nu 19 of 25 graden vraag langer dan 30 minuten gaat het niet aangezien ik mijn timer niet steeds verzet

  • de_bigMaq
    Opties

    Op mijn fysieke knop staat het nooit voor onbepaalde tijd ingesteld. Zodat mocht ik het vergeten het zijn schema ook hervat

  • Andreplusplus
    Opties

    Aha! Nu snap ik ook wat die twee stipjes op de slider betekenen ;-) Nooit gedacht daar op te klikken.

    1e stipje: tot volgende schema wijziging, 2e stipje: tot de gebruiker weer wijzigt.

    Weer wat geleerd, dank je @de_bigMaq !

  • de_bigMaq
    Opties
    @Andreplusplus YW. Ik heb wel het vermoeden, dat als je Tado app update naar een nieuwe app versie mijn vaste timer setup per kamer ontregeld wordt. Hou dat wel ff in de gaten. Vooral als je autoupdate voor apps hebt ingesteld