Foutmelding van CV ketel weergeven in app en op thermos

Opties
Op dit moment mist de functie om op de slimme thermostaat en in de Tado app foutmeldingen te krijgen die je CV ketel doorgeeft. Mijn oude (Honeywell) thermostaat gaf bijvoorbeeld aan wanneer de druk in de CV ketel te laag was en dus bijgevuld moest worden.

Nu vraagt Tado om warm water, ook al is er geen (voldoende) druk in de kerel aanwezig om dat te kunnen doen.

Zou mooi zijn als deze functie wordt toegevoegd. Iets wat zeker moet kunnen, vooral omdat mijn oude en domme thermostaat het ook kon.

Verder overigens zeer tevreden over het product.
20
20 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    Helemaal eens! Zelfs als de ketel uit staat wordt dat niet gedetecteerd door de tado thermostaat.

  • Eric_S
    Opties

    Dit mis ik ook ten zeerste, had hiervoor een Plugwise Anne, daar kon ik alles mee uitlezen, maar zo instabiel (qua netwerkverbinding) dat ik ben overgestapt na Tado, maar valt mijn ketel op storing, verteld Tado mij helemaal niks (Remeha Avanta 2009), zelfs de simpelste Honywell Round geeft storingen door aan de thermostaat. Uitlezen via de app zou een echte aanvulling zijn.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Volgens mij is dat helemaal zo moeilijk niet. Met een goedkoop printplaatje kan je al de branderstatus, cv druk, diverse temperaturen en de procentuele opentherm aansturing uitlezen. Dit omdat opentherm een open protocol heeft wat redelijk universeel is.
    Ik zie ook nog een fault indication blokje staan. Dat zal iets van een algemene storing zijn.
  • Ja dit mis ik ook na eerste aansluiting dat er wel een storing functie in Tado zit maar geen gebruik wordt gemaakt van de standard open therm protocol standaard dus niet simpel zijn. Mijn oude home wizard kon dat al een van de eerste domotica denk wel meer dan 10 jaar geleden. Meeste stoort het mij dat men suggereert dat het er in zit echte misser
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tado heeft 1 keer een stel spulletjes ontwikkeld, daarna hebben ze jaren alleen maar gedraaid op het uitmelken van die spulletjes, geen ontwikkeling meer. Wel mensen aannemen voor distributie en helpdesk, maar niet voor software ontwikkeling.

    Maar nu zijn ze bezig met een schimmige constructie om de toko naar de beurs te brengen dus wellicht gaat er dan een andere wind waaien en komt er weer vaart in ontwikkeling. Hoewel ik inschat dat de eerste stap dan zal zijn om weer nieuwe spullen te gaan verkopen die meer kunnen maar niet compatible zijn, immers dan komt er weer geld binnen en dat willen de aandeelhouders zien.

  • Andreplusplus
    Opties

    @B79 en @jan_Theunissen Vergeet niet dat tado niet alleen OT ondersteunt, maar ook nog een serie andere protocollen… Maar goed, voor de meeste protocollen moet dit mogelijk zijn, al was het maar een eenvoudig “er is iets mis” met een push melding van de app.

  • Inderdaad!

    Bij mijn huidige thermostaat van Remeha krijg ik foutmeldingen zoals bijvoorbeeld dat er te weinig druk is, of kan ik zien wanneer de brander actief is. Wanneer ik overschakel naar Tado zou ik geen enkele van dergelijke meldingen meer krijgen.

    Dat deze functionaliteit ontbreekt vind ik een groot twijfelpunt bij het bepalen of ik Tado ga aankopen of niet

  • Ik had dit topic/suggestie over het hoofd gezien. Maar ik zou deze functionaliteit ook graag zien.

    ----

    Care en Protect maakt geen gebruik van de diagnose codes (meldingen) die een ketel via het OpenTherm kan doorgeven.

    Voorbeelden van hiervan zijn:

    • Waterdruk te laag
    • Waterdruk te hoog
    • Ontluchtingsprogramma wordt uitgevoerd
    • Storing sensor (aanvoer, retour, warm water)
    • Storing ventilator
    • Storing vlam
    • Aanvoertemp stijgt te snel

    Suggestie voor een optie voor als de ketel een code verstuurt naar Tado om deze dan ook in de Tado app te laten zien.

    Wat mij betreft prima om deze functionaliteit standaard uit te laten en dat de gebruiker deze expliciet aan moet zetten.

    ----

  • Ik lees overigens zelf de communicatie tussen mijn ketel en Tado uit. De informatie voor de functionaliteit wordt gewoon verstuurd en ontvangen:

    Voorbeeld:


    10:26:06.845332 T80730000 Read-Data OEM diagnostic code: 0

    10:26:07.017120 B40730000 Read-Ack  OEM diagnostic code: 0

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok maar komt daar dan ook wat anders op terug als er een van die bovenstaande situaties is? Of is dat wellicht toch weer een ander commando?

    Ik denk ook niet dat de ketel een tekstmelding stuurt. Ipv "waterdruk te laag" stuurt ie dan iets van F4 ofzo. De thermostaat van de fabrikant heeft wellicht een tekst tabelletje om dat om te zetten naar een leesbare tekst, maar Tado heeft waarschijnlijk geen zin (of geen plek) dit soort tabelletjes voor 25 fabrikanten op te nemen.

    Neemt niet weg dat ik al heel blij zou zijn als er gewoon "Ketelfout F4" zou verschijnen in de app en op het display (als je op het knopje drukt), ipv dat dit gewoon genegeerd wordt en er afgewacht wordt of het te koud wordt in huis.

  • Ipv van 0 wordt er dan een getal meegegeven bijvoorbeeld 117, 118 of 105. De betekenis van de code wordt niet doorgegeven. Enkel de code (het getal). Je moet dan zelf (of Tado kan dit doen) opzoeken wat de code voor dat type ketel betekent:

    Bij mijn Atag i36ec bijvoorbeeld:

    118: Waterdruk te laag

    117: Waterdruk te hoog

    105: Onluchtingsprogramma loopt

    40: Storing sensor retourtemp

    133: Geen vlam na 5 pogingen

    Het is belangrijk om te begrijpen dat OpenTherm enkel het doorgeven van de diagnose code mogelijk maakt. OpenTherm zegt niets over welke codes doorgegeven kunnen worden en de betekenis daarvan. Dat maakt het dan ook complex om voor de vele verschillende type ketels alle codes te kunnen te verlaten naar een tekstuele melding.