Nieuwe Tado gebruiker

Opties

2 weken terug 1 (bedrade) thermostaat en 2 slimme knoppen (+google nest deal) aangeschaft. Thermostaat in de woonkamer en beide knoppen op de slaapkamers van de kinderen. Stap voor stap handleiding was enorm simpel. Bridge aangesloten op de router en de verbinding was gemaakt. Loodgieterbuurman heeft danfoss ventielen gemonteerd en de knoppen waren supersimpel met adapter te verbinden en te monteren. Hij vroeg zich wel af of het kon; boven warmte en beneden niet. Een cv pompt toch in het rond... Ik wuifde het weg want 'volgens mij kan dat gewoon.' Je moet wel gewend zijn om via apps zaken op telefoon of tablet te regelen want het kan niet op een laptop. Op basis van de lesroosters de knoppen op de slaapkamers ingesteld en that's it.

Maar toen begon het. Als de kinderen hun knop open draaiden veranderde de woonkamer in een sauna. Had mijn loodgieterbuurman toch gelijk :).

Oplossing: 2 knoppen op marktplaats gescoord; loodgieterbuurman weer uitgenodigd en beide radiatoren in de woonkamer voorzien van slimme knoppen. Nu blijft de woonkamer op temperatuur en de kinderen hebben iets meer comfort op hun slaapkamer. Radiator in de gang en badkamer hebben normale knoppen en dit laat ik zo. Dat beetje warmte dat die produceren kan ik niet terugverdienen door nog 2 knoppen te kopen. Mijn gasprijs is nog 0,85 ct/m3 tot 1 juli '23 dus dat is nu nog niet rendabel.

Voorlopige conclusie: geweldig systeem! De komende weken zal het 'zelfleren' effect moeten gaan sorteren. Ik heb ook geolocatie aanstaan ivm thuiswerken en toch regelmatig even weg moeten.

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    @Christiaanzwll Ja, mooi heh? Maar besparen ga je niet, ookal beweert tado van wel. Effectief heb je in meer ruimtes een warmtevraag dan voorheen, dus meer gasverbruik. Tenzij je de woonkamer ‘koud’ laat als er alleen boven iemand is bijv. en dat dat opweegt. Maar bij mij niet…

  • De tijd zal het leren. Nu laten de kinderen in elk geval hun radiator niet dag en nacht open omdat ze 'm vergeten dicht te draaien.....of dat we weggaan en ik vergeet de thermostaat terug te zetten....

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Hangt echt van je huis en situatie af. Voor mij scheelt het wel enorm in gasverbruik nu ik in de avond de gang en de keuken niet meer warm houd.
    Het gevaar is natuurlijk wel dat je eerder naar comfortabel gaat stoken. Is toch wel lekker als een slaapkamer nu wel warm kan worden wat eerder nooit lukte.
  • Wij slapen op zolder zonder radiator. Tijdje terug 9 graden op de slaapkamer (zolder). Heerlijk. Vrouw heeft wel een electrische deken om beetje de kou weg te halen uit bed. Verder echt niet. Lekker goed dekbed en raam beetje open. Zou niet anders willen. Voor de zomermaanden hebben we een plafond ventilator hangen.

  • Wij zijn begonnen met een bridge en radiatorknoppen voor de woonkamer, slaapkamer en een slaapkamer die omgebouwd is als kantoor (ik ben zzp'er en mijn vrouw werkt thuis).

    Ik heb een bloedhekel aan kou maar ook om onnodig de verwarming open te laten staan.

    De slaapkamer wordt in de avond slechts een halfuurtje verwarmd, verder staat deze op vorst beveiliging

    Het kantoor, 4 dagen per week, is behaaglijk tijdens de werkuren en verder op vorstbeveiliging, incidenteel kan ik bijverwarmen via de app.

    De woonkamer is tijdens ontbijt, lunch, avond en weekend behaaglijk, vooraf bepalen we of we s'avonds de houtkachel aandoen, dan laten we de verwarming uit.

    Aangezien dit allemaal goed bevalt ga ik uitbreiden naar de gang, keuken, kleed/was-kamer en toilet, ook plaats ik een slimme thermostaat op mijn cv installatie.

    !!! LET WEL !!! als je moeite hebt om consequent de kamerdeuren te sluiten zet er dan een scharnierdranger op, besparen begint ook bij ruimteafsluiting.