Zou Tado werken op mijn Vloerverwarming?

Opties
TomR
TomR

Hallo!

Na veel zoeken en lezen ben ik er niet helemaal uit, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik had Tado ook al gemaild met deze vraag, maar wellicht kan ik al verder met jullie hulp.

We zitten nog in verbouwing, maar hebben 3 Vloerverwarming installaties laten installeren, en ik zou hier graag Tado op willen gebruiken.

De situatie:

  • 3 etages, 1 vloerverwarming installatie per etage
  • Stadsverwarming (dus geen CV ketel of i.d.)
  • Nog geen thermostaat aan de muur, enkel de 3 installaties

Foto van 1 van de installaties (ze zijn praktisch hetzelfde)

Zoals ik het begrijp zou op de Rode cirkel in de foto de Tado moeten worden bevestigd met een extra koppeling en dan zou het moeten werken?

Aangezien er nog geen thermostaat hangt, wat zouden de stappen zijn om de bedrade Tado Thermostaat ook te kunnen gebruiken? (En is 1 thermostaat afdoende voor 3 verschillende installaties elk met een Tado radiatorknop)

Alvast bedankt!

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    De stadsverwarming, begint die in de meterkast met een klep, of niet en geeft ie permanent warm water? Dat geeft namelijk een heel verschil voor de Tado opstelling.
    En hoe ziet de kamerindeling van de verschillende verdiepingen eruit? Moeten de verschillende kamers verschillende temperaturen kunnen hebben ?
  • TomR
    TomR
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Bedankt voor je reactie!

    Betr de stadsverwarming hoe kan ik dat het beste herkennen? Er is nu geen thermostaat of i.d dus zover ik kan zien geeft ie permanent warm water. Vooralsnog regel ik de temperatuur bij de vloerverwarming installaties zelf.

    (Edit: even nagevraagd en het is permanent warm water)

    Als elke etage afzonderlijk een andere temperatuur kan krijgen ben ik al blij :), de kamers hoeven niet perse apart van elkaar geregeld worden.

    Elke etage heeft dus z’n eigen installatie, dus als het bij elke installatie apart geregeld kan worden zou mooi zijn.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Je bent dus op zoek naar de opstelling met een Tado knop op een thermostatische kraan.

    Het is een oplossing die bij veel mensen werkt, zelf ben ik er vanaf gestapt omdat het bij mij minder goed werkte. Ik verwacht dat het bij jou wel zal werken omdat je vloeren kennelijk niet heel groot zijn (3 groeps- verdelers).

    Omdat de kranen niet in een gebruiksruimte zitten en beïnvloed worden door de warmte van de verdeler heb je per verdieping een Tado draadloze temperatuursensor nodig die je plaatst in de meest bepalende ruimte van de verdieping. Hieronder heb ik het schematisch voor je getekend.

    Aandachtspunt: kies thermostatische kranen met een voldoende grote doorlaat (vraag dit aan je leverancier).

  • TomR
    TomR
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Hi Herres,

    Bedankt voor je hulp en je duidelijk uitleg. De tekening klopt idd.

    Zoals ik het goed begrijp moet er een thermostatische kraan geplaatst worden? Extra boven de huidige temperatuur knop?

    Is dat op de plek van de rode cirkel op mijn oorspronkelijke foto? (En daaraan dus de Tado radiatorknop)

    Ok duidelijk, dus ik heb 3x radiator knoppen, 3x draadloze temperatuur sensoren en 1x internet bridge nodig? (Geen thermostaat meer? Daarvoor voldoen de draadloze temperatuur sensoren? Of moet ik die dan ook nog 1x of 3x hebben?)

    Voor de volledigheid nog even foto's van de andere etages, de begane grond heeft in totaal 5 groepen, 1e etage 3 groepen en zolder 2 groepen.

    Begane grond installatie:


    Zolder installatie:


  • TomR
    Opties

    Ook heb ik inmiddels antwoord van Tado support dat zij aanraden om bekabeling te gebruiken vanuit de installaties en aan te sluiten aan de Smart Thermostat. Enkel is die bekabeling (nog) niet aanwezig.

    Is dat ook nog een pad te bewandelen?

    En dus de bekabeling te leggen hiervoor.

  • TomR
    TomR
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Tado Support raadt me dus aan om 3x Bedrade Thermostaten te halen + 1x internet bridge en bij elke VV installatie zone valves toe te voegen en deze bedraad erop aan te sluiten.

    Zoiets dus:

    https://www.coolblue.nl/product/840538/tado-slimme-thermostaat-v3-multi-zone-duo-pack.html

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Je zegt: "Zoals ik het goed begrijp moet er een thermostatische kraan geplaatst worden? Extra boven de huidige temperatuur knop?" Antw.: ja, thermostatische kraan plus daarop een Tado radiatorknop.

    "Is dat op de plek van de rode cirkel op mijn oorspronkelijke foto? (En daaraan dus de Tado radiatorknop)" Antw.: ja

    "Ok duidelijk, dus ik heb 3x radiator knoppen, 3x draadloze temperatuur sensoren en 1x internet bridge nodig? (Geen thermostaat meer? Daarvoor voldoen de draadloze temperatuur sensoren? Of moet ik die dan ook nog 1x of 3x hebben?)" Antw.: ja, en ook 3 Tado radiatorknoppen. Thermostaat en temperatuursensor verschillen er alleen in dat bij de thermostaat een draadaansluiting mogelijk is.

    "Voor de volledigheid nog even foto's van de andere etages, de begane grond heeft in totaal 5 groepen, 1e etage 3 groepen en zolder 2 groepen." Antw.: 5 groepen, ik ben er geen voorstander van om dit op te lossen met deze oplossing middels een thermostaatkraan. Misschien werkt het voldoende in je situatie, maar zeker is dat niet. Voor de begane grond adviseer ik daarom een andere oplossing. Een klep op de leiding (bijvoorbeeld een Honeywell klep met een bijbehorende netvoeding) aansturen met een bedrade Tado thermostaat. Die thermostaat moet dan op een goede plaats in de woonkamer hangen. Als dat niet mogelijk is dan wordt het nog weer anders.


    "Ook heb ik inmiddels antwoord van Tado support dat zij aanraden om bekabeling te gebruiken vanuit de installaties en aan te sluiten aan de Smart Thermostat. Enkel is die bekabeling (nog) niet aanwezig." Antw.: Ik begrijp niet wat de Tado support hiermee bedoelt. Mogelijk (waarschijnlijk) wordt je situatie niet goed begrepen. Misschien kun je mailwisseling die je hebt gehad hier plaatsen?

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Edit:
    verwijderd (forum staat het niet toe, dus maar zo)
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Verwijderd bericht .

  • TomR
    Opties

    Bedankt voor al je antwoorden!

    Hierbij contact met Tado support:

    ----

    Hello,

    Thank you for contacting us.

    To use tado° with underfloor heating, you need to have wires running from a manifold to the particular room(s), so that you are able to connect our Smart Thermostat directly to the wires

    Smart Radiator Thermostats are designed for radiator heating only and therefore can’t be used for controlling the underfloor heating manifold. 

    We remain at your complete disposal for any information and future assistance.

    Kind regards,

    ----

    Hi Tom,

    You will need to install zone valves to install on them wired room thermostats.

    We advice you to consult a professional installer regarding this installation.

    Kind regards,

    ----

    Hi Tom,

    Yes you will need 3 wired smart room thermostats and 1 Internet Bridge.

    • 1 x Starter Kit - Wired Smart Thermostat V3+
    • 1 x Add-on - Wired Smart Thermostat

    To order your tado° in our webshop, you can use this link

    Once you will receive the devices, you will simply go to the tado° app and follow the easy step-by-step instructions for installation.

    Kind regards,

    ----

    Hi Tom,

    You are welcome.

    tado° works with nearly all zone valves - high voltage, low voltage, normally open and normally closed.

    If you need additional information and help we remain at your disposal.

    The professional installers can refer to our Manual for Professional Installers if needed.

    Best regards,

    ----

  • TomR
    Opties

    Dus in conclusie daarvan raden zij aan om 3 bedrade thermostaten aan te sluiten (en dus de hiervoor bedoelde momenteel missende onderdelen in de installaties), zoals dus een Zone Valve per installatie en de bedrading voor de thermostaat.

    Dat lijkt me prima iets voor mijn aannemer 😎

  • TomR
    Opties

    Zou dat dan werken denken jullie?

    Elke VVW installatie heeft dus z'n eigen Tado thermostaat dan.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ja prima, dat is twijfelloos de beste oplossing.

  • TomR
    Opties

    Ok! Bedankt voor alle hulp, tijd en moeite!

    Dus dit bestellen is dan de juiste volgende stap:

    https://www.coolblue.nl/product/840538/tado-slimme-thermostaat-v3-multi-zone-duo-pack.html

    En dan bespreken met mijn aannemer om thermostaat mogelijkheden toe te voegen aan de VVW installaties.

    Zijn hier nog specifieke onderdelen / keuzes die beter werken met Tado? Of werkt elke Zone Valve etc. prima?