tado opstelling met 'losse' kelder (zone)

Hallo,

Graag zou ik uw advies willen vragen over het volgende. Ik heb al veel gelezen en met tado heen en weer gechat, maar kom er toch niet uit:

Mijn huidige opstelling begint vrij standaard: vloerverwarming beneden icm radiatoren boven. Om hier een tado opstelling van te bouwen is dit veelvuldig beschreven en vereist een extra klep met bypass voor de vloerverwarming. Helder. Maar nu zit ik met het volgende:

Mijn kelder wil ik, samen met de hal achter, ook aansturen, maar ligt buiten het bereik van de tado-wifi controller. Nu was mijn plan om deze via een bedrade thermostaat aan te sluiten op een zoneklep en extensiekit, zodat ik twee bedrade thermostaten heb (1 voor de kelder en 1 voor de benedenverdieping/vloerverwarming). Ik lees dat ik deze dan rechtstreeks op een zoneklep voor deze -nog te creeeren- zone kan aansluiten (net zoals bij een optie door tado beschreven de vloerverwarmingsklep). Mijn vragen vooraf te beginnen met bestellen:

1) Heb ik deze zoneklep voor de kelder/hal achter uberhaupt nodig? (volgens mij wel)

2) Zoja, lust deze extra bedrade thermostaat zowel naar de zoneklep als naar de extensiekit? Dat deel snap ik nog niet helemaal. Anders staat dit circuit immers los van de rest van het systeem.

Alvast bedankt!

Jan

Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Jan, de tado componenten communiceren onderling niet via wifi, maar via radiofrequenties, met de internet bridge. Dat gezegd hebbende - ook dat bereik is beperkt. Dus je zou eerst kunnen onderzoeken of je vanuit de aan te sturen ruimtes verbinding met de bridge hebt en houdt. Je kan bijv een knop losdraaien en meenemen naar de betreffende ruimte en dan zien of de knop “-geen externe verbinding-“ laat zien in de app, of niet.

    (Je hoeft niets te veranderen in de settings, alleen de knop verplaatsen en kijken of die verbinding houdt).

    Heb je nog helemaal geen tado spullen, dan kun je beginnen met deel 1 (wat je blijkbaar al helder hebt) en daarna uitbreiden door de rest aan te schaffen. Dan kun je eerst de test doen als ik hier beschrijf.

    Afhankelijk of je in kelder/hal radiatoren hebt of niet heb je niet of wel een klep nodig. Die zou je kunnen plaatsen binnen bereik van de bridge.

    Probleem blijft echter dat je de temperatuur in de ruimte wilt meten, dus een radiatorknop of draadloze temperatuursensor toepassen, en die moet met de bridge kunnen communiceren.


    M.b.t. vraag 2. Een thermostaat kun je uitbreiden met een draadloze ontvanger (nieuwe naam voor extensiekit). Deze stuurt de CV ketel aan. De thermostaat kan een draadloze zijn, of een bedrade. Bij een bedrade thermostaat heb je het voordeel dat die dan een klep bedraad kan aansturen, en de extensiekit de ketel modulerend. Een draadloze kan maar 1 ding, draadloos zijn wensen doorgeven aan de extensiekit.

    Een tweede thermostaat kun je toepassen als je meerdere circuits/zones hebt, met zonekleppen. Voorbeeld D in dit document.

    Of je stuurt hal/kelder onafhankelijk aan (dus niet via slimme thermostaat), maar dan wordt het daar niet warm als de rest van het huis uit staat of al opgewarmd is, onafhankelijke ruimtes kunnen niet met de thermostaat communiceren om de ketel aan te sturen. Dat is voorbeeld C. Maar ik zie dan geen voordeel voor tado knoppen tov conventionele (thermostaat)knoppen.

Antwoorden

  • jbcmarsman
    februari 2022 aangepast

    Dank voor je uitvoerige advies. Hier kan ik wat mee! Vooral de referentie naar de kracht van het signaal / protocol is voor mij erg bruikbaar. Ik zal een zoneklep plaatsen voor de vloerverwarming met de thermostaat daarop aangesloten en dan testen of de kelder 'aan kan haken'.