Iemand die mij kan vertellen wat ik fout heb gedaan?

Opties
Op dot moment heb ik een Tado bedrade thermostaat hangen in de woonkamer, in dezelfde ruimte hangt een radiator met slimme knop. De thermostaat is zoneregelaar voor de vloerverwarming waarbij we voor de thermostaatknop, een slimme thermostaat hebben geplaatst. Deze slimme knop is gekoppeld aan de thermostaat (als zoneregeaar)
Boven hebben we 2 tado knoppen in de slaapkamers van de kinderen (deze ingesteld als zelfstandig) en een gewone thermostaatknop in de douche. Die warm wordt als elders warmte wordt gevraagd.

Althans zo hadden we het bedacht maar het werkt niet! De verwarmingen boven gaan slechts aan wanneer de thermostaat de ketel aan zet wanneer de vloerverwarming aan gaat (warmte vraagt)

De slimme knoppen lijken de ketel niet aan te sturen?
Kan iemand mij helpen?
Patries

Beste Antwoord

  • de_bigMaq
    de_bigMaq ✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    @PatKo , mijn slaapkamers heb ik onafhankelijk functioneren. Die hebben geen zoneregelaar nodig. Als de woonkamer warmtevraag creëert en er is niemand in een slaapkamer (s) dan gaat het daar stoken voor niemand omdat de Tadoknop daar ook in de zoneregelaar van de woonkamer zit. Slaapkamers laat ik onafhankelijk functioneren, wat is anders het nut van zoneregeling en slimme thermostaat kranen die ik kan afknijpen.
    Neverlanding story
    Een Tadoknop is als het ware (een temperatuur vliegtuig)zijn eigen zoneregelaar, met wat slimme piloten het meet temperatuur luchtvochtigheid ,hij kan zijn opdracht sturen naar de ketel voor warmtevraag. Maar dat kan alleen via de slimme thermostaat ( ik neem ff de bedrade situatie als voorbeeld) moet je in deze ( omdat die ook zoneregelaar kan zijn ) zien als de luchtverkeersleider die de opdracht doorstuurt naar de ketel om te vlammen of niet

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je hebt ze verkeerd ingesteld. Die extra knoppen moeten net zo worden ingesteld als je voor de woonkamer gedaan hebt. Dus niet zelfstandig.

  • PatKo
    Opties
    Oke dank je wel Rob, ga ik dat proberen
  • de_bigMaq
    Opties

    @PatKo and @Rob2 , Ik heb het precies zo m.u.v vloerverwarming en het werkt WEL . Zorg dat je koppen boven goed verbinding hebben met de bridge, ik zou ze resetten en opnieuw linken bij wijze van test. even een testschema instellen dat het aanslaat terwijl je er zit. Als je Tado systeem net geinstalleerd is heeft die enige tijd nodig om in t e leren en dat vraag enig vertrouwen.

    Verder let op dat de adapter ring op je thermostaatkraan goed aangesloten is ( dus optimaal naar de aansluiting achter toe en dat het ook niet lossig is) anders kant de Tadoknop niet goed functioneren om het palletje in te drukken.


    opm: Ik heb onlangs toen ik mijn radiatoren waterzijdig weer aan het tunen was gemerkt dat Tado bij het installeren van de knop in de app vraagt of het in een slaapkamer of woningkamer is, dat is voor mij ook nieuw en bij mij rijst dan de vraag hoe het algoritme voor de gekozen ruimte omgaat met mijn systeem

  • PatKo
    PatKo
    februari 2022 aangepast
    Opties
    @Rob2 @de_bigMaq Helaas lijkt dit als niet geholpen te hebben. Vandaag alles gereset maar nog steeds geen warme verwarming boven zolang beneden geen warmtevraag is?

    Wanneer beneden de verwarming aanslaat, lekt hij boven ook warmte ook wanneer daar geen warmtevraag is omdat de temperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur op de knop.....hellup!
  • Andreplusplus
    Opties

    @de_bigMaq Volgens mij zit je er naast: een kamer zonder zoneregelaar kan de ketel niet aansturen.

    De zoneregelaar stuurt de ketel aan en niets anders. Dit is een bedrade slimme thermostaat of een draadloze ontvanger/extensiekit die aangesloten zijn aan de ketel. Ee zoneregelaar is doorgaans voor elke kamer hetzelfde apparaat.

    Deze instelling doe je bij elke kamer, via instellingen, kamers en apparaten, en dan zoneregelaar.


    @PatKo Ik neem aan dat je voor elke ruimte in huis een kamer hebt aangemaakt in de app en de juiste apparaten (thermostaat of knop) aan de juiste kamers hebt toegewezen.

    Dit stukje tekst snap ik niet, ik denk dat je termen door elkaar haalt: “De thermostaat is zoneregelaar voor de vloerverwarming waarbij we voor de thermostaatknop, een slimme thermostaat hebben geplaatst. Deze slimme knop is gekoppeld aan de thermostaat (als zoneregeaar)

    Zoneregelaar voor de vvw —> ik neem aan, bedrade thermostaat aangesloten op de ketel (of draadloos en ontvanger/extensiekit bij de ketel).

    Voor de thermostaatknop een slimme thermostaat —> bedoel je een slimme knop in de aanvoerleiding? Die moet dan geplaatst zijn in de kamer (in de app) van de vvw. Het meettoestel is dan de thermostaat of een knop in die ruimte (die meet de temperatuur).

    (als zoneregelaar) —> ik hoop dat dat nu ondertussen wel duidelijk is.

    Indien nodig wil ik (en anderen vast ook) je verder helpen. Het is makkelijker als je dan iets meer vertelt over je situatie.

    Ruimtes, knoppen, thermostaat etc en instellingen in de app.

  • PatKo
    Opties

    @Andreplusplus bedankt voor je reactie, sorry voor mijn late reactie. als eerst even een reactie op jouw vragen:

    Zoneregelaar voor de vvw —> ik neem aan, bedrade thermostaat aangesloten op de ketel (of draadloos en ontvanger/extensiekit bij de ketel).--> klopt inderdaad, de thermostaat die de oude honeywell vervangt is zoneregelaar voor alles, zo heb ik het nu ook ingesteld

    Voor de thermostaatknop een slimme thermostaat —> bedoel je een slimme knop in de aanvoerleiding? Die moet dan geplaatst zijn in de kamer (in de app) van de vvw. Het meettoestel is dan de thermostaat of een knop in die ruimte (die meet de temperatuur).--> inderdaad een knop op de aanvoerleiding van de vloerverwarming. (zie

    foto)

    Even een situatie schets:

    beneden: TADO thermostaat RU1798.......

    TADO knop vloerverwarming, zoneregelaar RU1798......

    TADO knop op radiator, zoneregelaar RUI1798......

    boven: TADO knop slaapkamer 1, zoneregelaar RUI1798......

    TADOknop slaapkamer 2, zoneregelaar RUI1798.......

    douche gewone thermostaatknop, geen TADO. lekt warmte als er elders in het huis warmtevraag is.

    slaapkamer 3 verwarming staat altijd uit.


    Ketel: REMEHA AVANTA C28 opentherm

    Op dit moment staan de instellingen op de thermostaat als volgt:

    D01 - HC01 - HWX - EkV- D01

    wanneer de temperatuur in een van de kamers lager is dan de ingestelde temperatuur dan hoor je de thermostaat klikken, wat naar mijn idee aangeeft dat hij de ketel aan stuurt, echter dit gebeurt niet. De ketel slaat niet aan en de verwarmingen blijven koud!

    Ik weet niet zo goed wat voor info je nog meer nodig hebt? Ik hoop serieus dat je me verder kunt helpen.

    Alvast bedankt


  • PatKo
    Opties

    Dit is hoe de aansluiting nu zit.

    D01 - HC01 - HWX - EkV- D01 tik fout dit moet zijn D01 - HC01 - HWX - EkX- D01

  • Andreplusplus
    Opties
    Thermostaat klikt -- dat zou wijzen op het relais. Maar de instellingen lijken wel goed en de aansluiting ook (D01 is OpenTherm, en +/- aangesloten)
    Ik neem aan op de ketel ook op contact 3 en 4 (is nl altijd zo bij Remeha Avanta).
    Heb je de ketel al eens gereset (uit en weer aan?) dan kan die het juiste protocol detecteren.
    Zo niet, dan lijkt de thermostaat niet in orde. En dat is dan een klusje voor tado helpdesk.
  • de_bigMaq
    Opties

    @Andreplusplus dan ben ik een van de gelukkige waar de onafhankelijke tadoknoppen automagisch zorgen dat de slaapkamers vewarmt worden. Een onafhankelijke knop communiceert via de zoneregelaar naar de ketel het hoeft niet lid te zijn ervan ( er hoeft geen zoneregelaar aangevinkt te zijn zoals je zelf middels je plaatjes kaat zien. Neem de proef op de som zou ik zeggen

  • PatKo
    Opties
    Oke bedankt. Ja ketel is gereset inderdaad. De aansluiting zit inderdaad op 3 en 4. Ik ga het gewoon proberen. Wie weet?! In ieder geval bedankt voor het meedenken...als ik het dit weekend niet werkend krijg ga ik iemand laten komen.
  • Andreplusplus
    Opties

    @de_bigMaq Schiet mij maar lek, of je bedoelt iets anders met ‘onafhankelijk’

    Zie de tekst bij de twee keuzes

    Ofwel zoneregelaar aan de kamer toewijzen, die de ketel aanstuurt, ofwel onafhankelijk en dan geen communicatie met ketel via zoneregelaar.

  • de_bigMaq
    de_bigMaq ✭✭
    februari 2022 aangepast
    Opties
    @Andreplusplus ik neem aan dat je niet de proef op de som hebt genomen. Mijn slaapkamer knoppen zitten op de "geen zoneregelaar" optie maar als ik mijn slimme Thermostaat letterlijk en figuurlijk uit het systeem haal werken ze echt niet meer naar behoren.
    Hoe sturen jouw onafhankelijke tadoknoppen je ketel aan?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Onafhankelijke knoppen sturen de ketel niet aan, ze gaan alleen open en dicht.

    Als het in de woonkamer te koud is zal de thermostaat daar de ketel aanzetten en als die onafhankelijke knoppen dan open staan wordt het in die ruimtes ook warmer.

    Als je de thermostaat van de muur haalt gebeurt dit uiteraard niet, nee.

  • Andreplusplus
    Opties

    Dank je @Rob2 voor je bijval. Ik had al vaker het idee dat @de_bigMaq vreemde terminologie hanteert. “Dat is geen groen, dat is gras” of zoiets…

    Knop heb ik nog nooit onafhankelijk gemaakt, mijn doel is juist om één kamer kunnen verwarmen en de rest v/h huis niet.