Tado ipv toon, icm kraanloze radiatoren

Opties
Goeiemorgen! Beginners hulp gevraagd!
Ik ben aan t kijken naar de aanschaf van Tado als vervanging voor Toon en mijn oude thermostaatkranen.

Setup;
redelijk standaard tussenwoning met beneden woonkamer/keuken (open). Hier heb ik één grote regelbare radiator, en 2 kleinere radiatoren die zo zijn aangesloten dat er geen kraan op kan. (Dit zal zo gedaan zijn omdat de woonkamer de thermostaat heeft, en meestal toch leidend is in de warmtevraag.)

Verder 3 slaapkamers en een thuiskantoor met thermostaatkranen, en een badkamer, eveneens met permanent geopende radiator.

Ik wil mijn permanent aangesloten radiatoren niet aanpassen, dat is teveel investering.

Mijn wens;
meer sturing op de verwarming van de slaapkamers/kantoor (of eigenlijk meer op het níet verwarmen snachts en als er geen pubers aanwezig zijn...).

Mijn vraag;
Kan ik toon vervangen door een tado thermostaat, en de grote radiator beneden evenals de slaapkamers, voorzien van een tado kraan?

Heb ik hiermee meer sturing, ook als een deel van de radiatoren beneden altijd mee verwarmt?

Heb ik dan idd nodig;

1x starterkit, kraan met hub
Voor iedere ruimte een losse kraan
Bedraade thermostaat als vervanging voor Toon?

Beste Antwoord

  • de_bigMaq
    de_bigMaq ✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    @Rdkraker even een reactie op je artikelkop, kraanloze radiatoren zijn er niet in een woning.

    Elke geinstalleerde radiator in een woning is voorzien van een kraan; ik onderscheid met mijn lekenkennis, open en dicht systeem , thermostatisch systeem open/dicht, thermostatische systeem open/dicht manueel regulerend, thermostatische systeem open/dicht automatisch regulerend


    Mijn vraag; Kan ik toon vervangen door een tado thermostaat,

    Ja dat kan


    en de grote radiator beneden evenals de slaapkamers, voorzien van een tado

    kraan?

    Ja dat kan ook en gaat ook werken maar... Maar de 2 kleine radiatoren die een open/dicht kraan hebben zullen wel warmte vraag blijven creeren als die open staan en de ingestelde temperatuur van de ruimte nog niet is bereikt door de meting bij de slimme thermostaat of juist geen warmtevraag creeren als de gemeten temperatuur bij de slimme Thermostaat wel is bereikt.


    Tado verkoopt radiatorknoppen , dit zijn knoppen die je thermostatische radiatorkraan automatisch open en dicht kunnen doen. De slimme Aldiknop kan dat ook



    Heb ik hiermee meer sturing, ook als een deel van de radiatoren beneden altijd mee verwarmt?


    Ja en Nee,

    Nee je hebt meer gemak vanuit de luie bank als dat voor jou sturing betekent. Net als bij Toon kun je slimme schemas instellen

    Ja, je kunt nu ruimtes automatisch i.p.v. manueel zone-onafhankelijk verwarmen dwz nu staan je slaapkamers vb op 16 graden komt het onder de 16 dan gaat de knop die werkt met een wasbolletje warmtevraag creeren doordat de kraan open gaat en weer sluit bij de gehaalde temp dacht ik. Bij tado zit er een temperatuur sensor die de kraan open en dicht doet en nog veel meer waarvan jij uiteindelijk moet vinden dat je het nodig hebt. Zie Tado. Het is een kwestie van geld. Ik moest in mijn geval alle radiatoren van een nieuwe radiatorkraan voorzien en heb bij knoppen, niet overal, een overweging voor Tado gemaakt. De knoppen groei ging bij mij geleidelijk. Als de hal altijd 16 graden moet zijn komt bij mij op die radiatorkraan geen knop van 50+ euro


    Heb ik dan idd nodig; 1x starterkit, kraan met hub Voor iedere ruimte een losse kraan Bedraade thermostaat als vervanging voor Toon?

    Bedraad of de draadloze thermostaat? Belangrijker is je even te verdiepen in het systeem in combinatie met je ketel. Vooraf deze vragen stellen aan Tado zelf over de werking met je cv-ketel is belangrijk. Ook als vloerverwarming hebt etc.


    Nog belangrijker even op dit forum kijken wie jou type ketel heeft en welke kinderziekten ze ervoeren.

    Ook lees ik dat mensen V01 enV02 knoppen benoemen die ik zelf niet weet te onderscheiden en dat V02 dus de recentste zijn.

    Succes!

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    @de_bigMaq pffffff. Maar belangrijkste staat er wel in- welke ketel heb je, @Rdkraker en wat wil je precies bereiken, draadlooos of bedraad en welke soort verwarming.

    maar radiatoren die niet geregeld kunnen worden (en open staan) gaan onbedoeld warmte afgeven (niet warmte vragen, bigMaq!), zoek op dit forum maar naar “sauna”.

    Aldiknop? V01/V02? Kraan met wasbolletje (jaja, zo werken die dingen soms) ? Weet niet wat dat ter zake doet nav de vraag.

    Overigens V02 hebben firmware versie 70 of nieuwer, V01 zijn ouder. (las ik ergens hier in een bericht van tado)

  • de_bigMaq
    Opties

    @Andreplusplus "pffffff" echt?! ik zie deze net pas 🤔

    Ik snap dat er Tado fanboys zijn maar er gaat geen week voorbij zonder dat dit systeem gebruikersaandacht vraagt. Ik vind fijn dat Tado mij zoneregeling geeft maar zoveel tijd eist mijn Openthermthermostaat van Opentherm in een jaar nog niet eens op. En ik heb daar geen fabrikant die vind dat hij toegang moet hebben tot mijn systeem om zijn product te kunnen laten functioneren.. verder

    maar radiatoren die niet geregeld kunnen worden (en open staan) gaan onbedoeld warmte afgeven (niet warmte vragen, bigMaq!), zoek op dit

    forum maar naar “sauna”

    Verder volgens mij moet er eerste warmtevraag zijn voor de thermostaatkraan open gaat mits verspilling een gewoonte is en je de kraan gewoon standaard open zet zonder reden. Maar dat is nog steeds niet vanzelf open

    Alle radiatoren die open staan worden geregeld, hetzij door menselijk ingrijpen of mechanisch ingrijpen. Of die nou thermostatisch is of niet. Een kraan (ongeacht een of het op een radiator zit of op mijn biertap ) die zich vanzelf open staat is voor mij een lekkage situatie.

    Ik zal ff sauna opzoeken, hopelijk gaan de kranen daar na sluit ook dicht