Slimme radiatorknop en verwarming in 2 verschillende ruimtes, kan dit?

Opties

Ik wil een verwarming (3 in serie geschakelde convectorputten) aansturen met slimme radiatorknop. Echter, de convectorputten-combi biedt geen optie om een radiatorknop op te schroeven, ik wil daarom de radiatorknop in een andere ruimte monteren (daar waar de ketel ook hangt) op de plek waar de leidingen naar die convectorputten beginnen.

Alleen heb ik dan het probleem dat de temperatuur uiteraard niet goed gemeten wordt. Is er de mogelijkheid om:

  • de temperatuur-meetfunctie van de radiatorknop domweg uit te schakelen zodat ik 'm gewoon alleen 'aan' of 'uit' zet.

óf:

  • een slimme wandthermostaat van Tado in de ruimte bij de convectorputten te hangen die ik als 'afstandsbediening' voor die radiatorknop laat fungeren zodat de temperatuur correct gemeten wordt door de wandthermostaat en daarmee de warmtevraag wordt doorgegeven aan de radiatorknop die in de andere ruimte hangt.

Zoja, hoe kan ik 1 van bovenstaande opties voor elkaar krijgen in het systeem van Tado ?

Antwoorden

  • Flink
    Opties

    Lijkt me wel…

    Als je nog geen Tado in gebruik hebt kan dit inderdaad met een Tado thermostaat (en internetbridge etc.) en een radiatorknop zoals je beschrijft. Je voegt beide apparaten toe aan dezelfde ruimte/kamer in de App en stelt de thermostaat in als meetapparaat. De radiatorknop wordt dan slave en volgt de thermostaat. Dat die knop dan fysiek niet in die ruimte is maakt niet uit.

    Gebruik je al wel Tado dan kun je ditzelfde doen met een Tado slimme temperatuursensor.

    Een nieuw type radiatorknop kun je instellen op passief, maar of die dan als ‘aan-uit’ werkt weet ik niet. Ik denk dat hij dan door de plaatsing nog steeds niet goed meet 🧐

  • Tad0Tod
    Opties

    Thanks @Flink ! Hoe stel je dan de radiatorknop in op 'passief'? Die optie kon ik niet ontdekken.

    En wat betreft een slimme temperatuursensor: is dit niet gewoon hetzelfde kastje als de thermostaat? Want ik heb ooit zo'n ding gehad en toen ik 'm configureerde binnen de Tado app, kreeg ik als vraag hoe ik 'm wilde instellen: als thermostaat of als temp.sensor.

  • Flink
    Opties

    Ik heb oudere radiatorknoppen, van een van de eerste series, bij mijn knoppen kan dat ook niet en zie ik dat dus ook niet in de App. Gaan wel automatisch mee als slave wanneer ik aangeef dat de Thermostaat het meetapparaat in diezelfde ruimte is.

    Thermostaat zal ook zo in te stellen zijn ja, maar is ook bedoeld om je ketel aan te sturen, bedraad of draadloos. Dus duurder in aanschaf dan een losse temperatuursensor, die komt qua prijs overeen met de prijs van een radiatorknop. Het hele spul babbelt via de Bridge en internet met elkaar, dus dat heb je wel ook nodig.

  • de_bigMaq
    Opties
    @Tad0Tod , ik had vanmiddag ff gekeken naar jouw vraag en hoe convector verwarming werkt. Ik kwam meer over elektrische panelen tegen . Je tweede optie zou in theorie kunnen.

    Mijn vraag is waar sluit je de radiator knop bij de ketel aan? Staat daar soms de kraan die de convector radiatoren open en dicht doet? En komt de omgevingstemperatuur bij de ketel overeen met je woonkamer en is de temperatuur daar vrij constant? Je bent anders misschien vaker bezig de temperatuur meting van je knop in de app aan het aanpassen, iets om rekening mee te houden.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Tad0Tod Wat je kan doen is goed beschreven door @Flink in de 1e helft van zijn bericht hierboven.

    Maar dat passieve zit iets anders in elkaar (en is in jouw geval niet zinvol).

    Ik denk dat Flink bedoelt dat je de zoneregelaar van ruimte instelt op onafhankelijk. Maar dan regelt de tado knop net als een conventionele thermostaatknop (en kan door een slim schema gestuurd worden), maar communiceert niet om warmte te vragen aan de ketel (dat is nl de zoneregelaar, meestal een slimme thermostaat of draadloze ontvanger).