Energie besparing rapport

Opties
Wij hebben de verwarming enkele uren per dag op 19 staan. Daarnaast hele grote delen en 's nachts via het schema op 13. Toch geeft Tado aan dat er maar 2.5 uur per dag een energiebesparende temperatuur was ingestemd. Begrijp ik de uitleg niet goed of gaat het om de temperatuur bij verwarmen en welke valt dan in de categorie van besparing?

Beste Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Dat rapport slaat nergens op... het geeft alleen aan hoeveel % van de tijd je een lagere temperatuur hebt ingesteld dan je schema aangeeft, ofwel handmatig (via de thermostaat of de app) ofwel doordat je via geolocatie op "afwezig" bent overgeschakeld.

    Ja dan heb je "bespaard tov je schema" maar in de rekening zie je daar uiteraard niks van terug want dat deed je altijd al (de verwarming uit als je weg gaat of naar bed).

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Tja maar dan zou er altijd 0 uitkomen en dat wil Tado natuurlijk niet om verkoopredenen...

    Ik denk dat voor de gemiddelde gebruiker met Tado kranen het verbruik alleen maar hoger wordt omdat er nu kamers behaaglijk verward worden die vroeger alleen maar mee hobbelden.

    Heb je alleen de Tado thermostaat dan zal het gelijk blijven of wellicht iets beter worden als je slordig omging met de thermostaat. Maar daar kan Tado geen rapport van geven want ze weten niet hoe je daarmee omging. Dus geven ze alleen resultaten van overrulen van het schema. Zou je het schema op 0-23:59 20 graden zetten en dan handmatig de temperatuur laag zetten als je weg gaat of naar bed, dan geeft Tado een gigantische besparing aan!

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    “Ik denk dat voor de gemiddelde gebruiker met Tado kranen het verbruik alleen maar hoger wordt omdat er nu kamers behaaglijk verward worden die vroeger alleen maar mee hobbelden.”

    Dat is het helemaal. Dus de “Tot 31%* minder energieverbruik” op de tado.com homepagina is een loze kreet.

    *Uitkomst van het Fraunhofer-instituut voor bouwfysica IBP, getiteld ‘Simulatiestudie over de potentiële energiebesparing van een verwarmingssysteem met aanwezigheidsdetectie en weersvoorspelling’, IBP Report 527 (2013).

    Dat is een rapport uit 2013, dus ook al weer dik 8 jaar oud. Bovendien een simulatie, dat zou na 8 jaar toch ook wel gestaafd kunnen zijn met praktijkcijfers.

    Maar, dat gezegd hebbende, ik ben blij met mijn tado systeem. Ik heb het dan ook aangeschaft om ruimtes afzonderlijk te kunnen verwarmen, meer comfort (en als dat meer gas kost, het zij zo).

Antwoorden

  • Arlo
    Opties
    Echt? Hmm jammer. Had gehoopt op een wat beter inzicht in het verschil van een huis met een zonder tado.
  • Arlo
    Opties

    alright. Dank voor de inzichten. Wij hebben stadsverwarming en regelen eigenlijk altijd al de verwarming per kamer. Door de schema's en geofencing en open raam detectie zou het wat moeten optimaliseren, maar comfort in deze is ook prettig.

    enfin. de grootste post zijn nog de vastrechtkosten :-)