Gesloten zoneklep vloerverwarming leidt tot storing cv (soms geen warm water)

Opties
TobiasK
TobiasK
februari 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik probeer deze winter mijn tado systeem helemaal operationeel te krijgen, maar stuit steeds tegen problemen met de zoneklep van mijn vloerverwarming - ook in combinatie met de CV. De zoneklep heb ik inmiddels na een hoop gedoe aan de praat (hij gaat open bij warmtevraag en dicht als de ruimte op temperatuur is). Echter lijkt het erop dat ik bij een gesloten stand van de zoneklep soms geen warm water heb. Ik heb een hoop geprobeerd, maar het probleem van het warme water (de CV storing) lijkt echt te maken te hebben met de stand van de zoneklep.


Setup:

Remeha Calenta 40s aangesloten op een Tado extensiekit

4 Tado radiatorknoppen boven (werken perfect)

1 Tado radiatorknop in de hal (werkt perfect)

2 Tado radiatorknoppen in de woonkamer samen met een draadloze TS (werkt perfect)

1 zoneklep bij de vloerverwarming in de keuken bedraad aangesloten op een Tado Thermostaat (lijkt nu ook te werken - de vloerverwarming is in 2007 aangesloten, woning is in 1991 gebouwd)


In oktober ben ik begonnen nadat een CV monteur hier alle radiatorknoppen heeft vervangen met thermostaatkranen, een zoneklep heeft aangesloten op de vloerverwarming in de keuken en alles waterzijdig heeft ingeregeld. In een dag had ik alles aangesloten, behalve de zoneklep. Enkele weken mee bezig geweest - ook via Tado support - maar ik kreeg hem niet aan de praat; de zoneklep bleef standaard gesloten. Eind oktober besloten het maar even te laten zitten. Toen merkte ik al dat ik soms (willekeurig) warm water problemen had. Bovendien werd het koud in de keuken (logisch). Dus destijds heb ik de zoneklep handmatig opengedraaid en open gehouden: problemen met warm water voorbij. Tevens leidt dat uiteraard tot warmte in de vloerverwarming bij warmtevraag elders in de woning. Nu in december/januari is er door de dag heen vaak elders warmtevraag wat ertoe leidt dat de vloerverwarming altijd staat te loeien. Het wordt dus heet.


Daarom ben ik sinds deze week weer aan het kijken wat ik ermee kan. Inmiddels ben ik zo ver dat ik de zoneklep aan de praat heb gekregen. E.e.a. lag in ieder geval aan de bedrade aansluiting van de Tado Thermostaat met de zoneklep. Paar draadjes omgewisseld en weldra: de zoneklep komt in beweging. Dit lijkt nu helemaal goed te werken. De zoneklep gaat open bij warmtevraag in de keuken en sluit als de keuken op temperatuur is. Ik sprong een gat in de lucht.


Maar nu zijn mijn warm water problemen weer terug. E.e.a. leidt tot storingen in de CV (code 9, subcode 1). D.w.z. dat er problemen zijn met de hoogte van de aanvoertemperatuur. Op het moment dat de ketel blokkeert, is de aanvoertemperatuur ook boven de 90 graden (zojuist was deze 94). Waar gaat het hier nou mis? Hoe zorg ik ervoor dat ik geen warm water problemen meer heb?


In oktober heb ik ook enkele installateursinstellingen gewijzigd, en weer terug gewijzigd en het zou me niets verbazen als ze via Tado support ook iets hebben gedaan. O.a. is toen de warm water tegel verschenen. Zojuist heb ik de HW weer uitgezet in het installateursmenu, de tegel is ook weg in de app, maar dit verandert niks. Omdat er geen problemen lijken te zijn op het moment dat de zoneklep handmatig open wordt gezet (permanent), vraag ik me ook af of de oplossing hier een bypass is. Ik heb over de noodzaak van een bypass gelezen in enkele threads maar eerlijk gezegd snap ik er weinig van; ik heb hier geen ervaring mee. Bovendien zou ik denken dat een bypass onnodig is, daar ik heb gekozen voor de standaard door Tado aanbevolen setup bij vloerverwarming (de dure variant: zoneklep en geen extra radiatorknop).

Edit: Ik heb gisteren tevens de CV bijgevuld want ik zag dat de waterdruk ineens op 0,5 stond. De ketel bijgevuld tot 2. Daarna even gewacht en toen daalde de druk weer tot 0,5. Dat vond ik vreemd. Meteen maar weer bijgevuld en nu kon er ook veel meer water bij. Op dit moment is de waterdruk al zo'n 14 uur stabiel op 1,9.

Reacties

  • TobiasK
    Opties

    nog een toevoeging:

    Op dit moment is de ketel in storingsstand omdat de aanvoertemperatuur te hoog is (94 graden momenteel). Ik heb het afgelopen uur geprobeerd warm water te krijgen, maar hij blijft in storing. De aanvoertemperatuur daalt tussendoor overigens wel (ik heb hem op 74 graden zien staan), maar de storing blijft. En na een kwartier weer eens proberen zie ik dat de aanvoertemperatuur weer 94 graden is.

    Op sommige plekken in de woning is nu warmtevraag (in enkele kamers met radiatorknoppen). Door deze radiatoren loopt nu (logischerwijs) ook geen warm water. In de keuken (vloerverwarming) is er geen warmtevraag. De zoneklep is dus dicht. Zojuist heb ik de warmtevraag in de keuken omhoog gezet (25 graden), zodat de zoneklep open gaat staan. Na enkele minuten weer warm water geprobeerd te tappen: hij doet het weer. Aanvoertemperatuur volgens ketel is nu 60 graden. De radiatoren met warmtevraag worden ook weer warm.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit lijkt me het standaard probleem "geen bypass aanwezig". Door een combinatie van het gedrag van de ketel en van de Tado (die dit niet willen aanpassen) heb je een bypass nodig in je CV circuit, dat is een "kortsluiting" tussen aanvoer en retour met een overdruk klep erin. Daar loopt het warme water (voor niets) door heen als alle radiatoren en de zoneklep gesloten zijn of bijna gesloten.

    Er is vanalles wat Tado zou kunnen doen in de software om dit overbodig te maken, maar dat gaan ze niet doen.

  • TobiasK
    Opties

    Ik zit erover te denken om dit te testen door de Tado knop van de radiator in de hal te halen en deze radiator permanent open te laten staan. Als bypass de oplossing zou zijn, dan zou dit ook werken neem ik aan?

  • MartinMartin
    februari 2022 aangepast
    Opties

    Ja dit moet zeker de retourtemperatuur omlaag brengen en daarmee de noodzaak van de bypass bewijzen.

    Edit: Als er in een CV systeem enkel thermostatische afsluiters gebruikt worden, is een bypass een must!