Hoe wordt de Viessmann Vitodens 100W best gestuurd?

Opties
Alan969
Alan969
februari 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik wil mijn huidige ketel vervangen. Viessmann is een mogelijke oplossing. Een installateur van Viessmann vertelt me dat deze ketel moduleert op basis van de retourtemperatuur.

De ketel kan zowel ON/OFF als met OpenTherm gestuurd worden. In beide gevallen zou hij moduleren.

In ON/OFF zou de ketel starten op 60% van zijn vermogen / CV watertemeratuur en dan zal dat verhogen of verlagen in functie van de retourtemperatuur.

Wat is dan het voordeel om toch gebruik te maken van OpenTherm? Ik vermoed dat dat er toe zal leiden dat de ketel bij het opstarten onmiddellijk kan starten op een hoger of lager vermogen in functie van het verschil tussen de gevraagde temperatuur en de werkelijke kamertemperatuur. Klopt dat? En zo ja, wat zijn de voordelen daarvan? Minder verbruik?

Ik stel die vraag omdat ik zou willen weten hoe ik de Tado's het best zou aansluiten. Ik heb meerdere kringen die elk bediend worden door een Tado thermostaat. Zodra 1 kring sluit wordt een contact gesloten om de ketel aan te zetten. Als OpenTherm maar een klein of geen echt voordeel oplevert, dan zal ik de installatie zo (dus ON/OFF) laten werken. Als OpenTherm veel beter is, dan zal ik mogelijk opteren om een Extentiekit te plaatsen die de ketel dan kan sturen via OpenTherm. Deze kit wordt de 'zoneregelaar' en zal dan aangestuurd moeten worden door elke Tado thermostaat.

Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Boiler? Ik ben blij dat ik die niet meer heb met deze gasprijzen... mijn vorige ketel had zo'n mini-boiler die dan al of niet warm gehouden kon worden ("comfort") maar mijn huidige heeft puur alleen "doorstroom" warm water, dus net als een geyser. Het verbruikt duidelijk minder gas voor warm water.

Antwoorden

  • guibra
    Opties
    Heb je hier reeds een antwoord op gevonden? Ik zit namelijk met exact dezelfde vraag en situatie.
  • Andreplusplus
    Opties

    Opentherm is in mijn ogen de beste regeling. Tado en on/off doet pulsbreedte modulatie, zie uitleg hier elders op het forum. Dar geeft niet zo’n efficiente regeling en vermoedelijk hoger gasverbruik.


    @Alan969 ik ben benieuwd wat het is geworden

  • Alan969
    Opties

    @Andreplusplus ik heb tot op vandaag nog niets beslist, vermits ik nog geen antwoord had op al mijn vragen.

    Bovendien twijfel ik nu om de 111 te kopen (deze met een kleine ingebouwde boiler). Ik moet wel nog navragen als Tado deze ook kan aansturen.

    De 200-reeks zou niet (meer) kunnen aangestuurd worden (via open plus) behalve on/off. Deze wordt het zeker niet.