Tado met stadsverwarming, vloerverwarming en radiatoren

Opties
Hoi allen,

Onlangs heb ik een Tado slimme thermostaat en 4 radiatorknoppen aangeschaft.

Mijn situatie:
Ik heb mijn Honeywell thermostaat vervangen door de Tado thermostaat, door de 2 draadjes aan te sluiten. Deze zit gekoppeld aan mijn stadsverwarming unit in de meterkast. Vanuit daar lopen de buizen naar mijn vloerverwarming unit in de woonkamer en vanaf de vloerverwarming unit lopen de buizen naar de radiatoren op de overige verdiepingen. Beneden heb ik geen radiatoren, vloerverwarming als hoofdverwarming.

Wat ik wil bereiken:
De thermostaat beneden staat 4-5 uren per dag aan. De radiatoren boven hebben in 1-2 uren tijd de gewenste temperatuur bereikt en moeten dan uitschakelen (terwijl mijn vloerverwarming beneden dus nog wel aan het stoken is om beneden de juiste temperatuur te bereiken).

Wat gaat er mis:
De slimme radiatorknoppen boven lijken niet te werken. De gewenste temperatuur in de kamers zijn al bereikt, maar blijft alsnog stoken. Zelfs als ik de slimme
radiatorknoppen handmatig uitzet blijven de radiatoren stoken.

Ik wil gewoon dat de radiatoren boven stoppen met stoken als de gewenste temperatuur bereikt is. Hoe kan ik dit bereiken? Volgens de helpdesk heb ik een draadloze ontvanger nodig en een installateur om zones te maken, is dit echt nodig allemaal? De reden dat ik dit heb genomen is een stuk besparing op de warmtekosten, het wordt zo wel een hele dure grap?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen…

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    @Rashid Om te beginnen is het handig om een foto te plaatsen van je vloerverwarmingverdeler en de buizen die naar boven gaan.

    De stadsverwarming unit, ik neem aan dat de draden van de thermostaat naar een klep gaan die daarmee open en dicht wordt gezet? Het lijkt er op dat die nooit dicht gaat, als er boven maar doorgestookt wordt.

    Als het een klep is, dan moeten de draden op de thermostaat op NC en COM (of NO en COM afh van je klep) aangesloten worden. Het protocol moet ingesteld worden op on/off(=R01). Als je dat hebt gedaan zou je de klep open en dicht moeten zien/horen gaan als je op de thermostaat temp op heel laag of heel hoog instelt (maar de knoppen kunnen dat testje verstoren). Hou er rekening mee dat het even kan duren(paar minuten) voor je effect ziet.

    Dan ga ik ervan uit dat de thermostaat in de woonkamer hangt. Deze zit in de app in de woonkamer en is ingesteld als zoneregelaar in alle andere ruimtes (je huis is 1 zone, met 1 regelaar, dat is de klep en die wordt aangestuurd door de thermostaat, dus die benoem je als zoneregelaar in alle ruimtes).

    Vervolgens neem ik aan dat het monteren van de tado knoppen op de radiatoren goed is gegaan, en dat calibreren zonder problemen is verlopen. Je wijst de knop toe aan de betreffende kamer in de app en de knop is tevens meettoestel voor die ruimte (de zoneregelaar is altijd de thermostaat in de woonkamer). De knop kan nu opdrachten sturen naar de thermostaat om de klep te openen als er verwarmd moet worden in de ruimte, en regelt zelf de temperatuur in de ruimte door verder of minder ver open te gaan (of te sluiten). Nu kun je in elke ruimte afzonderlijk de temperatuur regelen.

    Gebeurt dat niet, zoals je nu beschrijft, dan zijn er in mijn ogen 2 mogelijkheden

    • de knoppen zijn niet goed gemonteerd en krijgen het ventiel op de radiator niet dicht (kunnen de pin niet ver genoeg indrukken)
    • de knoppen ‘doen maar wat’ omdat ze niet goed gekoppeld zijn aan een ruimte waar ze in zitten in de app

    De eerste optie lijkt me het meest waarschijnlijk, omdat je aangeeft dat ook bij handmatig dichtdraaien de radiatoren heet blijven.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

  • Rashid
    Opties
    @Andreplusplus bedankt voor de uitleg! Ik kan geen foto’s plaatsen of wellicht omdat ik het vanaf mijn mobieltje doe.

    De draden zitten aangesloten op NO en COM en gaan naar de meterkast. Daar heb ik een AGH warmte unit en een Landis+Gyr Ultra Heat 50. Zojuist de instellingen nagelopen, hij stond al op R01, ik heb alleen HWx gewijzigd naar HWv (geen idee waarom, maar zag dat in de handleiding staan). Als ik de thermostaat aan/uit zet dan hoor ik wel echt een klik, dus ik denk dat de aansturing van de klep goed gaat.


    De thermostaat hangt inderdaad in de woonkamer en staat ingesteld als zoneregelaar. Nu zie ik dat op de radiatorknoppen helemaal geen zoneregelaar was toegewezen! Dat heb ik nu dus wel gedaan.

    Enorm bedankt voor de tips! Ik ga weer even testen en zal laten weten hoe dat is gegaan.
  • Rashid
    Opties
    @Andreplusplus de testen zijn helaas niet goed gegaan. De radiatoren boven blijven nog steeds verwarmen, ook als de gewenste temperatuur al is bereikt. Ook bij het handmatig uitzetten blijven ze verwarmen.

    Ik heb gisteren voor de zekerheid de radiatorknoppen opnieuw erop gemonteerd, maar ik vermoed toch dat het daar ergens mis gaat. Ik heb 1 vd meegeleverde adapters moeten gebruiken, maar ik vraag me af of de radiatorknoppen het pinnetje kunnen indrukken.
  • Rashid
    Opties
    P.s. Ik heb ook opnieuw geprobeerd om de radiatorknoppen te kalibreren, maar krijg nu elke keer een E0 melding. De internetbridge staat wel op pairing.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Rashid dat lijkt inderdaad op een calibratieprobleem van de knoppen. Kun je wel met de hand de pin van de kraan indrukken? Dat gaat soms zwaar, maar moet wel kunnen. Als de pin vast zit (komt wel eens voor) dan kan de knop de pin niet indrukken. Als je bij calibreren van de knop een fout krijgt, dan kan de knop niet detecteren wat de stad "helemaal open" en de stand "helemaal dicht" is. Dat kan te maken hebben dat met de adapter er een plastic pinnetje nodig is van de juiste lengte.

    Daar is helaas op afstand niet veel over te zeggen (en er is zover ik weet ook niet veel documentatie van tado over), dus dat is een beetje trial-and-error. Eventueel kun je tado support om hulp vragen (via website chatfunctie) wellicht hebben ze meer tips en ervaring

    [PS: foto's kun je wel plaatsen via de website als je scherm groot genoeg is - dus mss niet op je telefoon, maar wel tablet of computer]

  • Rashid
    Opties
    Ik ben er al achter, heb de pinnetjes niet gebruikt die bij het adapter hoort 😔
    Ik moet even uitzoeken welke ik moet hebben, dan zou het moeten lukken.
  • Rashid
    Opties
    Het is gelukt! Lag idd aan de pinnetjes, je hoort nu echt de radiator afsluiten en opengaan. Bedankt voor de hulp @Andreplusplus
  • Andreplusplus
    Opties

    @Rashid Mooi, blij dat het is opgelost.