Nu geen thermostaat, kan ik Tado installeren?

Opties

Momenteel heb ik een heel erg “domme” installatie. De ketel is een Viessmann Vitopend 100-W van tien jaar oud. In het huis hangen acht radiatoren. Op de radiatoren hangen nog geen thermostaatknoppen, maar gewone knoppen die je helemaal open of dicht kunt draaien. Met andere woorden: ik loop elke ochtend naar de ketel om die hoger te zetten en de knoppen in de woonkamer open te draaien, en ’s avonds draai ik ze weer dicht en zet ik de ketel weer lager. Niet erg “smart” dus.

Ik kijk dan ook rond om die installatie slimmer te maken. Het idee is dat ik alles in een app in één keer wil instellen en daarna bij wijze van spreken tot het einde der tijden niet meer naar mijn ketel of naar mijn radiatoren hoef te kijken. Tado ziet er interessant uit. Maar ik heb een paar vragen:

  1. Is mijn ketel geschikt voor Tado? De ketel is nog een ouderwetse niet-condensatieketel, maar tien jaar oud is nog niet “bejaard” lijkt mij.
  2. Ik neem aan dat ik dan best de draadloze variant van Tado kies? Als ik geen draden moet gaan leggen van de ketel naar de woonkamer, dan doe ik dat ook liever niet.
  3. Ik zou sowieso op alle radiatoren een slimme radiatorknop willen zetten. Is een thermostaat dan nog nodig? Ik zie op bol.com ook een versie van de starterskit zonder thermostaat. Kan ik die dan gebruiken? Behalve een extra temperatuursensor in de woonkamer lijkt een thermostaat mij geen meerwaarde te bieden?

Beste Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    1 Viesman is één van de ondersteunde types ketels. Dat type ken ik niet. Maar als ie niet modulerend werkt zou je aan/uit kunnen instellen.
    2 dat kan
    3 een draadloze thermostaat of temperatuur sensor wordt door Tado wel geadviseerd als interface met de draadloze ontvanger.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    @Alfons435 Ik kan het precieze keteltype niet vinden, wel deze

    Vitopent 1000 WH1

    Aan/Uit: JA

    X4.1 en X4.2

    Opentherm: N.V.T.

    Round: N.V.T.

    Als het die is: Die kun je dus inderdaad met tado op aan/uit instelling aansturen. Geen wandelingtjes meer naar de ketel nodig.

    Er zijn ook

    Vitodens 100-W WB1A

    Aan/Uit: JA

    X3.3 en X3.4

    Opentherm: JA

    X3.3 en X3.4

    Round: N.V.T.

    En WB1B en WB1C - die verschillen alleen in de aansluitklemmen.

    Als het die is kun je zelfs modulerend (Opentherm) aansluiten dan wordt de aansturing van de ketel nog efficienter/zuiniger.

    Je hebt een apparaat van tado nodig dat de ketel kan aansturen. Dat is ofwel een draadloze ontvanger ofwel een bedrade thermostaat. Bij een draadloze ontvanger heb je niet per se een slimme thermostaat nodig, dat kan ook een draadloze temperatuursensor zijn. Hier staan de losse apparaten uitgelegd.

    Op tado.com kun je een beschrijving vinden van de verschillende starterskits.


Antwoorden

  • Alfons435
    Alfons435
    februari 2022 aangepast
    Opties

    Bedankt voor uw antwoord! Ik ben echter nog altijd in de war…

    Allereerst lijkt mij dat “draadloze thermostaat” en “draadloze temperatuursensor” hetzelfde apparaat zijn. Klopt dat?

    Dan lijkt het mij dat ik de volgende apparaten nodig heb:

    1. Acht slimme radiatorknoppen = noodzakelijk

    2. Draadloze ontvanger (aan de cv-ketel) = noodzakelijk

    3. Internetbridge (aan de router) = noodzakelijk

    4. Draadloze thermostaat = optioneel


    Maar zo begrijp ik nog altijd niet welke starterskit ik dan moet kopen. Is dat:

    a) Starterskit - Draadloze Slimme Thermostaat V3+ [draadloze thermostaat, draadloze ontvanger en internetbridge]

    of b) Starterskit – Slimme Radiatorknop V3+ [internetbridge en radiatorknop]


    De eerste heeft immers een draadloze thermostaat, die ik niet nodig heb, maar de tweede heeft geen draadloze ontvanger, die ik wél nodig heb (want mijn cv-ketel heeft geen wifi)…

  • Bedankt, daarmee is alles duidelijk! Het is trouwens het eerste type, dus het zal alleen aan-uit worden.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Alfons435 Mooi dat je er uit bent! Laat je nog weten als het allemaal is geinstalleerd hoe het gaat?