Hoe berekent Tado de gewenste warmtevraag?

Opties

Goedenavond,

Sinds een maand onze CV installatie voorzien van een Tado systeem (bedrade thermostaat + 7 slimme thermostaatknoppen). De bedrade thermostaat is op een modulerende Nefit Ecomline HR Classic aangesloten. Werkt naar behoren, al zijn we nog bijna dagelijks aan het knutselen met de programma's en fijne temperaturen.

Vanuit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd hoe de bedrade thermotaat intern rekent/werkt.

Weet iemand hoe de bedrade thermostaat berekent met hoeveel % de CV aangestuurd moet worden?

Stel er zijn 3 thermostaatknoppen die op een gegeven moment elk '1 streepje' (33%) warmte vragen, en de rest vraagt geen warmte.

  • Zet de bedrade thermostaat dat om in 33 + 33 + 33 = 99% vraag, dus CV zo goed als voluit aan?
  • Wordt er een soort gemiddelde genomen van alle thermostaten, dus (33 + 33 + 33) / 8 = 12.4%?
  • Gebruikt de bedrade thermostaat alleen de hoogste warmtevraag van alle thermostaatknoppen, dus 33%?
  • Of zit er nog een totaal ander systeem achter?

Om diezelfde reden vraag ik mij af:

  • Als een radiatorknop de kamer iets wil opwarmen, hoe werkt dat dan: vraagt de knop altijd om meer warmte aan de CV én zet de kraan iets verder open? Of probeert de knop eerst de kraan wat verder open te zetten, en gaat pas warmte vragen als dat niet genoeg effect heeft?


Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Interessante vraag, maar er is geen antwoord bekend. Valt waarschijnlijk onder de bedrijfsgeheimen van Tado. Dus prima als je het wilt uitzoeken. Je hebt dan wel een open therm monitor nodig, en een heleboel geduld.

  • ectado
    Opties
    Hallo Herres, niet helemaal het antwoord waar ik op hoopte, zou er niemand al eens wat over uitgezocht hebben? Uiteindelijk is het systeem al een tijdje op de markt natuurlijk.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar dit gedrag is niet constant, dus 1 keer uitzoeken is niet voldoende, als ze een update doen.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik heb sinds 2 weken een opentherm monitor geïnstalleerd. En wat de golfjes aangeven is een compleet raadsel. Je ziet vaak 1 golfje maar totaal geen aansturing naar de cv ketel.
    Zodra er 2 golfjes staan is de ketel wel actief en loopt deze terug naar 1 golfje blijft deze wel op lage temperatuur stoken.
    Er wordt geen procentuele waarde naar de cv ketel gestuurd. Maar er wordt aan de ketel verteld welke cv temperatuur er gemaakt moet worden. De ketel zoekt dan zelf uit hoeveel gas dat moet geven om deze temperatuur te halen. Als dat bereikt is zie je de ketel mooi moduleren en die gevraagde temperatuur vast te houden.
    Die temperatuur kan best laag zijn. Bv 38 graden om een ruimte (te proberen) op temperatuur te houden.
    Wat ik nu ook duidelijk zie is dat er een ritmisch patroon van 20 minuten wordt aangehouden om een ruimte op temperatuur te houden.
    Bij navraag via de helpdesk blijkt tado dit zo gedaan heeft om de ketel te beschermen….
    Bij mij thuis in praktijk blijkt de temperatuur te ver te zakken om dan weer met teveel kracht weer bij te stoken.
    Dit loopt nog bij de helpdesk.

    Mijn probleem komt dan ook alleen voor als alles op temperatuur is. Bij opstoken bv in de ochtend gaat alles probleemloos en werkt alles in harmonie samen.

    Als er meerdere ruimtes tegelijk om warmte vragen, wordt de hoogst gevraagde temperatuur naar de ketel gestuurd. De knoppen lossen dit zelf weer op door wat dicht te knijpen.

    Al met al toch knap wat ze voor elkaar hebben gekregen. Zeker als je meerdere kamers los gaat verwarmen en de ene eerder op temperatuur is dan de andere of meer vermogen nodig heeft om op temperatuur te blijven.
  • ectado
    Opties
    Interessant B79! Het lijkt er dan in ieder geval op dat er meer intelligentie in zit dan simpelweg een omrekenformule die de vraag van alle slimme thermostaatknoppen omzet naar warmtevraag. Als ik dus wil monitoren hoe vaak/hoe lang onze (best wel oude) CV staat te draaien, zal ik dat op een andere manier moeten doen, bijvoorbeeld door de aanvoertemperatuur vanuit de CV te meten.
  • Andreplusplus
    Opties

    Google maar eens op PID regeling. Al dan niet met filters levert dat iets meer dan alleen simpel optellen of middelen van %.

    De vraag is natuurlijk wat de parameters zijn die tado hanteert —> trade secret….

    Reverse engineering geeft wel wat inzicht, maar een volledig beeld heb je niet snel. Je moet dan model fitting gaan doen.

    en proberen de parameters te achterhalen.

    Maar ikzelf zou al blij zijn als ik de gevraagde setpoint op de CV ketel in een grafiekje zou kunnen krijgen. De ‘golfjes’ slaan nergens op, en de percentages van de kamer geven maar een beperkt beeld

    No way dat mijn ketel van 8.30-12.00 op vol vermogen stookt, ookal geeft deze plaat wel die indruk. Het is vloerverwarming, met max watertemp tegen de 30 gr. Dus ja het duurt lang voordat de kamer op gevraagde temperatuur komt (vvw is iets onderbemeten), maar daar is niet de 35 kW van de ketel voor nodig.


    Grappig dat je goed kan zien wanneer de vloer gedweild is…