Warm water instelling

Opties

Ik gebruik mijn Tado in combinatie met Homey. Met Homey kun je nog meer instellingen doen dan bij alleen Tado zelf maar ik heb een vraag over de watertermperatuur.

Ik ben op het Homey forum in een discussie beland over de warm water temperatuur instellingen.

Tado heeft voor zowel de verwarming als voor het warm water een slim schema die je kunt instellen. Nu heb ik voor warm water in Tado een slim schema gemaakt dat het warm water in de nacht volledig uit staat en overdag het grootste deel op 30 graden en tussen 18:00 en 19:00 uur gaat het water naar 65 graden.

Nu weet ik dat 30 graden niet hoog genoeg is om legionella tegen te gaan en daarom heb ik via Homey diverse flows gemaakt die ervoor zorgen dat het water naar 60 graden wordt gezet wanneer de ruimtes met warm water worden betreden.

Dit gebeurd door middel van sensoren die het licht aansturen en zodra het licht aangaat wordt de watertemperatuur naar 60 graden gezet.

Wanneer het licht weer uitgaat wordt de temperatuur weer teruggezet naar 30 graden.

Op het Homey forum suggereert men dat dit niet veilig is maar ook op dit forum dacht ik gelezen te hebben dat als het water 1 per dag op 65 graden wordet gezet dat de legionella wel gedood is.

Als ik dus ergens in huis warm water tap staat Tado altijd op 60 graden.

Ik wil uiteraard voor veilig gaan maar ook aan de rekening denken dus zou ik hier graag horen of mijn huidige instellingen veilig genoeg zijn en zijn ze ook echt enegiezuiniger dan wanneer het overdag altijd op 60 graden staat.

Mijn ketel is een VAILLANT ECO TEC EXCLUSIV VHR NL 35-45/5-7 CW5+


Ik hoor het graag van jullie.

Bedankt.

Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Dat gefreubel met de instellingen van de warmwater temperatuur is helemaal niet meer nodig met een moderne ketel! De ketel verwarmt het warmwater alleen maar als je het afneemt. Het maakt dus niet uit of je het de hele dag aan hebt staan of niet.

Antwoorden

  • Heula
    Heula
    februari 2022 aangepast
    Opties

    Klinkt logisch maar waarom heeft Tado het dan nodig geacht om een slim schema in te bouwen in de app?

    Daar moeten ze toch hun redenen voor gehad hebben. Nu lijkt het allen verwarrend te werken. Mogelijk voor de oudere ketels dan?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja voor oudere ketels waar nog een boilertje in zit wat ie de hele tijd warm houdt. Moderne ketels hebben dat niet meer, die werken als een geyser, dus alleen doorstroom. Dat is nodig om die hoge score van zuinigheid te halen.

  • Riny
    Riny
    februari 2022 aangepast
    Opties

    Sommige ketels hebben meerdere standen voor warm water:

    1. Zelflerend. Waarbij de ketel leert wanneer er meestal warm water getapt wordt. Immers de meeste mensen douchen op ongeveer vaste tijden en doen de afwas ook op gezette tijden. In deze stand wordt er dan voor gezorgd dat de warmtewisselaar voor warm water alvast warm is als de kans groot is dat er warm water gebruikt gaat worden.
    2. Warmtewisselaar voor het warme water warm houden de hele dag
    3. Warmtewisselaar niet warm houden de hele dag.

    Stand 2 heet dan vaak comfortstand.

    Hier kan het spelen met schema voor warm water. Veel verschil met mode 1 zal er echter niet zijn qua energieverbruik. Bij mijn ketel moet deze wel op 1 ingesteld staan om er voor te zorgen dat Tado een schema kan toepassen.

  • Heula
    Heula
    februari 2022 aangepast
    Opties

    Mijn ketel heeft een comfortstand maar die staat bij mij uit.

    Geen idee of de ketel zelflerend is.

    Omdat het dus blijkbaar bij nieuwe ketels toch geen invloed heeft op de energierekening heb ik het in Tado maar gewoon op 60 graden gezet en dat uurtje op 65 grdaen heb ik maar gewoon zo gelaten.


    Bedankt voor de tips en de info.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @Riny ja dat heeft mijn ketel ook precies zo, maar ik heb hem op "niet warm houden" gezet.

    Dit nu het winter is en hij evengoed wel warm is. Als het zomer wordt ga ik het aankijken en zet ik hem wellicht op zelflerend. Maar in ieder geval niet meer op het strakke Tado schema wat ik bij de vorige ketel had, dat heeft geen zin meer.

    (als het Tado schema slim was dan was het ook zelflerend, maar Tado noemt domme dingen graag slim zonder dat ze echt slim zijn!)