Cv slaat ieder 20 minuten aan (Intergas)

Opties
Chiscris
Chiscris
februari 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik heb een intergas hre 36/30 in combinatie met de tado.

Wat mij vandaag opviel was dat de CV ieder half uur een paar minuten aanslaat. De Tado staat 24/7 ingesteld op 20 graden. Ten tijde van het aanslaan stond de temperatuur ook op 20 graden.

De tado staat op de opentherm porten van de Intergas. Er wordt gestookt op lage temperaturen van max 40 graden (minimum aanvoer is 35 ). Tado staat op de D01 (opentherm) (dacht ik)

Ik kan alleen niet plaatsen wat de “warm water functie inhoudt” kan het zijn dat er een boiler wordt warm gehouden en dat er daarom ieder half uur de cv aanslaat? op de CV staan eco en .. beide uit.

Kan de warm water functie volledig uitgeschakeld worden? Ik heb het via de app geprobeerd, echter blijft de douche dan koud.

Hoe is de aanvraag geregeld. Stookt de cv bij bereiken van de temperatuur nog door of stopt deze dan? Zou mijn andere denkwijze zijn voor het ieder half uur slaan. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat die paar minuten helpt om te verwarmen.

bedankt alvast voor het meedenken.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ik vermoed dat het om cycli van 20 minuten gaat in plaats van halve uren. Dat is een vorm van beperken van het vermogen die Tado Pulsbreedte modulatie noemt. (Zoek verdere info op het forum). Dit verschijnsel treedt op bij aan/uit schakelen bij de relais mode, maar kennelijk ook bij modulerende sturing.

  • Chiscris
    Chiscris
    februari 2022 aangepast
    Opties

    Beste Herres,


    bedankt voor je antwoord. Het zijn inderdaad 20 minuten.

    Ik moet mij nog inlezen, maar is dit op te lossen, dan al niet met de hulp van Tado? Lijkt mij een hoop gas te kosten het aan en uit principe en dat 24/7.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je je CV 24/7 op 20 graden hebt staan dan maak je je toch niet druk over gas verbruik? Of wel?

  • Chiscris
    Opties
    Zou je zeggen, deed ik ook. Het is alleen in tegendeel.

    Bij het verlagen van de temperatuur moest de cv er in de ochtend of bij (korte) afwezigheid zo hard voor werken dat het meer energie en dus gas kostte om de boel op te stoken.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Nee, dat denk ik niet. Het zit diep in het Tado systeem ingebakken en kan ook met hulp van Tado niet uitgezet worden.

  • Chiscris
    Opties
    Ik hoop dat iemand van Tado zich hierin ook mengt morgen.

    Zou het fenomeen pulsbreedte modulatie niet opgelost zijn met de instellingen “aan / uit”
    Ik stook op lagere temperaturen, waar volgens mij niet heel veel valt te halen met openterm
  • Chiscris
    Opties

    Ik schiet hier nog even een bericht in. De helpdesk kan of mag geen instructies aanbieden. Ik zit dus nog steeds met een ketel die iedere 20 minuten aanslaat en dan maar 2 minuten verwarmt. Op 40 graden temperaturen met vloerverwarming houdt dit in dat er helemaal geen warmte afgifte is en alles dus onnodig energie verbruikt.

    Omdat dit t voorkomen wil ik naar het aan / uit principe. Wie kan mij "wel" uitleggen waar de bedrading op aangesloten moet zijn en welke instellingen op de Tado gekozen moeten worden?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik heb hier inmiddels de afgelopen 2 weken een lange mail wisseling gehad met een dame van tado. Maar dit is wat je krijgt en kan niet anders worden gemaakt.
    Heb met grafieken van een open them monitor en alle informatie van de overshoots en onder shoots, gaspieken etc de hele boel op tafel gegooid. Maar je krijgt een doodleuk antwoord dat tado precies zo gemaakt is. Een halve graad verschil zowel boven als onder de ingestelde waarde is gewoon wat tado normaal vind.
    En die 20 minuten zijn ook herkenbaar. Tado geeft het zelfs toe….
  • Andreplusplus
    Opties

    @Chiscris Aansluiten op NO en COM (en juiste aansluiting op ketel). Instellen op protocol R01. Weet je niet hoe, kijk op tado.com/start en kies voor installateur

  • Chiscris
    Opties

    @Andreplusplus gecontroleerd en staan goed, bedankt voor je inbreng.

    na r01 komt hc01 is dat juist? Dacht gelezen te hebben dat dit voor opentherm is?

    @tado_mod mijn cv slaat iedere 20 minuten aan. Van deze 20 minuten wordt er 3 minuten verwarmd. Mijn vloerverwarmingspomp slaat pas na een minuut aan. Voor vloerverwarming wordt er dus efficient maar 2 minuten gestookt. Hoe kan dit helpen met de warmte vraag?

  • Andreplusplus
    Opties

    @Chiscris hc01 heeft met warm water instellingen te maken. Ik negeer dat, warm water schema’s en zo heeft volgens mij geen nut.

    Tado zal hier niet zo snel reageren (soms wel, maar op onregelmatige momenten). Dus met een concrete vraag kun je beter naar tado support via de chat functie op tado.com.

  • Chiscris
    Chiscris
    februari 2022 aangepast
    Opties
    Ik wacht het even af. In de app zie ik van de 3 Verwarmingsbalkjes er 2 oplichten. Neem aan dat dat verwarmen is? Echter blijft bij mij alles uit.
  • Andreplusplus
    Opties

    Je bedoelt die golfjes? Onduidelijk wat die precies betekenen in relatie tot de werkelijke vraag aan de ketel. Maar je kunt wel op de ketel aflezen wat de warmtevraag (in %vermogen of watertemp/setpoint) is, dus je kunt even naast de ketel gaan zitten met de app inde hand en dan het display van de ketel checken 🙃

  • Chiscris
    Opties

    Mijn max temp is 40 graden. Bij aanslaan gaat deze tergend traag naar deze waarde. Ik ben er alleen niet overuit waar dit vandaan komt.

    modulatie en opentherm staan uit. Ingergas is de 36/30 en geknepen op 40% (nog teveel )

    over het iedere keer aanslaan.. is de Tado niet zelflerend en moet hij dit nog gaan snappen?

  • Andreplusplus
    Opties

    Wat ik her en der lees op dit forum is dat tado niet goed werkt met lage temperaturen (en uitgaat van 70 gr).

    Moduleren op een heel klein bereik (35-40 graden) heeft inderdaad niet zoveel zin. Je zou wel tado support kunnen vragen om de temperatuur in de regeling aan te passen - heb je al eens aangegeven dat je max temp 40 graden is? Schijnt dat support dat kan aanpassen.

  • Chiscris
    Opties

    Ik was niet helemaal tevreden en erhalve het systeem gereset.


    Nu wordt de cv niet meer aangestuurd.. ik ben bang dat dit pas maandag opgepakt kan worden? Heeft Tado misschien een storingsdienst?

  • Andreplusplus
    Opties

    @Chiscris Even opnieuw beginnen via https://www.tado.com/start ?

    Of desnoods je oude thermostaat weer even aansluiten. In de kou zitten lijkt me niet fijn.

  • Chiscris
    Opties
    Alles werkt. Ik heb de Tado aangesloten op opentherm min 40 en max 45 graden. Wat vinden jullie van het vermogen / verwarmings curve?

    https://postimg.cc/Hr24n215

    Kan ik geen losse foto’s uploaden?

    Mijn Tado heeft 51.7 volgens mij een hele oude update. Hoe kan ik deze patchen?

    Moet iemand van Tado instellen dat ik op ltv stook. Dus min 40 en Max 45?
  • Andreplusplus
    Opties

    @Chiscris Ik zie niets geks in je grafiek, behalve 2 piekjes(ca 7.00 en 18.00) net als er niet gestookt lijkt te worden. Aan de grijze balken kun je niet goed zien wat de werkelijke setpoints zijn die de thermostaat stuurt naar de ketel. Tevens weet ik niet wat er gebeurt als er bijv 35 gr wordt gevraagd - wordt er dan niet gestookt, of op 40 gr? Ik vind bereik van 40-45 wel klein, maar ik heb geen ltv, dus misschien werkt het perfect.

    Je kan hier wel foto’s plaatsen, maar niet vanaf je mobiel. Linksonder in het kader waar je typt (op device met groot genoeg scherm - tablet of pc) zie je 4 icoontjes - smileys, afbeelding, URL, bijlage.

    Je versie is oud, maar alles wordt automatisch ge-update (ik heb 96.1 voor mijn slimme thermostaat bijv). Je kan dat niet beinvloeden. Wellicht zijn er geen updates meer voor jouw device?

    Als alles naar wens werkt hoeft er niets ingesteld door tado - maar je kan altijd een vraag stellen, tado weet nog net iets meer over hun systeem dan wij 🤫

  • Chiscris
    Opties
    Inmiddels werkt alles weer.. een ding valt mij op.

    Max temperatuur instellen van 45 graden heb ik nog geen request op van de klantenservice.

    Als er warmtevraag is schakelt Tado heel snel mijn cv aan, super!

    Alleen voor er van bijvoorbeeld 25 graden de Max temperatuur is bereikt van 45 graden zijn we 10 minuten verder. Is dat iets wat Tado regelt?
  • Andreplusplus
    Opties

    Dat is een mix van de thermostaat, in dit geval tado, en de CV ketel elektronica. Tado zal een aanloop vertonen en niet meteen van 0 naar 100% gaan, maar of dat in 10 minuten gebreurt, of sneller of langzamer, zal wel van je specifieke apparatuur en situatie afhangen.