Thermostaatknop verbruikt te veel batterijen

Opties

Ik heb 9 radiatoren voorzien van Tado-knoppen. Alles werkt naar grote tevredenheid!

Echter één van de knoppen doet maar een week of twee met z'n batterijen die ik elke keer nieuw uit de verpakking haal (en geen goedkope zooi, Panasonic of Duracel).

Ik heb de knop ook al meerdere malen gereset en ook het pinnetje in de radiatorknop is prima gangbaar. Volgens mij is de Tado-knop niet helemaal goed.

Hoe kan ik deze omruilen voor een andere?

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Voordat we de tado knop de schuld gaan geven is het eerst verstandig om te kijken of het pinnetje van het thermostaat ventiel waar die op zit niet stroef gaat.
    Als het motortje in de tado knop vreselijk hard moet duwen gaat dat ook ten koste van je batterij.
    Maar kan evengoed zijn dat je knop defect is.
  • Andreplusplus
    Opties

    “pinnetje is prima gangbaar” dus dat is het niet. Kan wel zijn dat de knop de radiator niet goed dicht kan krijgen, bijv als die niet (meer) goed gemonteerd zit of niet goed is gecalibreerd. Even opnieuw doen, dus. Lukt het calibreren niet goed, dan heb je ws een hulpstuk nodig.

    Verder moet je LR06 batterijen gebruiken, geen R06. Merk maakt wel iets uit, maar het type veel meer.

    Tenslotte, kapotte knoppen worden door diverse mensen gerapporteerd. Dus even terug naar de verkoper er mee als bovenstaande niet helpt.

  • Yddub
    Opties

    Ik heb sinds bijna 1 jaar 5 radiatorkranen in gebruik tot volle tevredenheid en zonder problemen.

    Eergisteren gaf 1 radiatorknop de melding batterij bijna leeg en daarna de melding offline.

    De batterijen (Duracell) 2x vervangen, de pin van de radiator in- en uit geduwd en gesmeerd, opnieuw ge-paird maar de knop blijft om de paar minuten zichzelf opnieuw instellen (op het display 3 blokjes en dan de melding Hi).

    Dat verklaard mogelijk dat de batterijen snel leeglopen door het voortdurend kalibreren.

    Aan de gehele installatie is niets veranderd gedurende het jaar. Wat kan dit zijn? Is de knop defect?

    Een suggestie of een oplossing is welkom.

  • Andreplusplus
    Opties

    Ik zou de knop resetten (zit een klein gaatje voor, gebruik een uitgebogen paperclip of zoiets), opnieuw pairen en laten calibreren. Doet hij het dan nog iet —> tado support

  • Yddub
    Opties

    Beste Andreplusplus,

    Ik heb de knop verwisseld met een radiator waar ook een Tado op zit en waar ik eind vorige jaar een nieuwe Danfoss klep op gezet heb. Het probleem van het steeds opnieuw kalibreren blijft.

    Gewoon los op het bureau ook.

    Het opnieuw starten (>10 sec wachten en dan nieuwe batterijen plaatsen) werkt ook niet.

    Dus dat gaatje voor op de knop is voor het resetten naar fabrieksinstellingen?

    (ik kan hier niets over vinden in de gebruiksaanwijzingen op het internet).

    Ik verneem graag en bedankt voor het reageren op mijn vraag.

  • Andreplusplus
    Opties

    Ik was abuis met het pinnetje/gaatje, dat is alleen om te pairen.

    Dus inderdaad volgens instructies tado: batterijen minstens 10 sec eruit. Batterijen erin, wacht op Hi. Dan gaat de zwarte pin naarbinnen (als dat nog niet zo is) en daarna kun je de knop terugplaatsen en gaat deze kalibreren. tado zegt “1 minuut wachten”, maar is niet per se noodzakelijk is mijn ervaring.


  • Yddub
    Opties

    Bedankt voor je reactie.

    Het volgende is wel bijzonder.

    Ik heb de radiatorknop 1 dag zonder batterijen op mijn bureau laten liggen en zojuist weer de nieuwe, volle Duracell LR06 batterijen geplaatst waarna het een tijd (20 min) langs niets deed en daarna begon te kalibreren.

    Daarna heb ik het weer terug gezet op de radiator waarna het om de (+/- 3 min) begon voortdurend begon te kalibreren. Het probleem is dus nog niet opgelost.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Misschien moet je dan toch maar de servicedesk raadplegen, misschien kunnen die iets zien of oplossen...

  • Yddub
    Opties

    Gisteren heb ik contact gehad met de Tado support chat en het probleem voorgelegd met daarbij een toelichting van hetgeen wat ik allemaal getest had zoals:

    -Batterijen van tevoren en na het leeglopen met een goede batterijtester gemeten. Nieuw 100% in het goede gebied en bij leegmelding 5% in het goede gebied.

    -De Danfoss klep getest op goede werking en gesmeerd (pin, in en uitgedrukt)

    -De Radiator thermostaat op een andere radiator gezet. (hetzelfde resultaat).

    -De Radiator knop opnieuw ge-paird (ook op de bridge)

    -De bevestigingen van de adapter op de radiator klep gecontroleerd.

    -Bij elke batterijwissel meer als 10 minuten gewacht en zelfs ook meer als 1 dag zonder batterijen gelaten. In totaal nu 6 setjes batterijen verbruikt.

    De support afdeling heb ik op verzoek foto's gezonden van de Radiator thermostaat, de klep, de adapter op de klep, de radiator thermostaat en foto's van de laatste 2 setjes gebruikte Duracell LR6 batterijen.

    Men heeft ook nog de bridge uitgelezen op afstand waarbij men constateerde dat er veel error meldingen waren.

    Dat zou volgens mij goed kunnen zijn dat dit van de bewuste radiator thermostaat was. Deze gaf op het laatst de melding dat de batterijen laag waren (1 streepje minder in het goede gebied van de batterij tester) en het bleef met intervallen van enkele minuten kalibreren. Bovendien gaf het een temperatuur aan van 27 graden terwijl het maar 20 graden was.

    Tado gaf mij vandaag het bericht nadat ik alle gevraagde informatie versterkt had en zij de testen op afstand hebben gedaan dat zij een vervangend exemplaar toesturen omdat het apparaat binnen de garantietermijn van 24 maanden valt

    Begrijpelijk dat men daar zorgvuldig mee omgaat.

    Ik ga er van uit dat het vervangend apparaat het goed doet en ik geen last meer hiervan heb.

    Hopelijk hebben andere gebruikers wat aan dit verslag.

  • Yddub
    Opties

    Gisteren heb ik een nieuwe radiatorknop ontvangen.

    Hij doet het prima.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok goed te zien dat de tip om het via de servicedesk te regelen toch wat opgeleverd heeft...

  • tomhoeben1
    Opties
    Het is wel raar dat je als consument (Yddub) zoveel moet aantonen om gelijk te krijgen. Er zijn twee andere discussies over dit onderwerp op de community, waardoor het toch wel duidelijk is dat er iets mis is met de radiator knoppen.

    Bij een batterij melding, haal ik de batterijen eruit en meet ze met zo'n batterij metertje. Dan staan de batterijen telkens op 90 of 80% gevuld. Tenzij het metertje niet goed meet, lijkt me dus dat het niet aan de batterijen ligt. Ik heb het idee dat het ijzeren klepje gewoon te gevoelig is, waardoor de knop geen stroom heeft en de software denkt dat de batterijen op zijn. Zou dat het kunnen zijn?
  • Andreplusplus
    Opties
    Nee, onzin. Zo'n metertje meet alleen de spanning, zonder belasting. Zodra de batterij stroom moet leveren zakt de spanning flink in.
    De motor in de knop heeft nu eenmaal een aanloopkoppel, en dus een relatief hoge stroom nodig, ookal is dat maar een heel kort piekje. Tado firmware doet z'n best dit zo goed mogelijk te detecteren, maar het kont dus nogal precies.