Verwarmen icm met een rtl systeem?

Opties
Wij hebben stadsverwarming en willen kijken of dat wij de boel iets efficiënter kunnen verwarmen. Nu hebben wij op de badkamer vloerverwarming in de retourleiding zitten en kan ik hier geen radiatorknop gebruiken. Hoe kan ik dit oplossen? Beneden een thermostaat icm met 2 x radiatorknoppen en op de badkamer enkel een temperatuursensor? Het gaat erom dat de 2 weg klep bediend blijft als de badkamer niet op temperatuur is... of heb ik dan echt een 2e thermostaat nodig? En heb ik daarnaast dan ook nog de extensie kit nodig?

Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Geen extensiekit/draadloze ontvanger nodig. De drl. temp sensor communiceert via de bridge met de thermostaat.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ik begrijp je vraag niet.
    Kun je je systeem beter en uitgebreider omschrijven?
    In de kop van je vraag zeg je rtl systeem, maar hoe en waar? De 2 weg klep, hoe en waar? Wat voor stadsverwarming? Wat heb je van Tado? Etc
  • Jero3n
    Opties
    Het tado systeem moet nog aangeschaft worden. De verwarming in de badkamer zit op de retourleiding van de stadswarmte en geeft dus enkel warmte op het moment dat de zoneklep bediend is door een thermostaat. Deze klep moet dus ook geschakeld kunnen worden als er beneden geen warmtevraag is. Maar de vraag is even hoe ik dit voor elkaar kan krijgen omdat ik op de badkamer geen thermostaatknop kan plaatsen?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Mijn vragen zijn niet beantwoord. Je hebt het over “Klep”, “zonneklep” , “ 2 weg klep”. Zit dat in je bestaande installatie of is dit nieuw te maken?
    Stadsverwarming, met een klep in het begin of altijd overal warmte?
    Hoe ziet de verdere installatie er uit?
  • Jero3n
    Opties
    Een zoneklep (2wegklep) zit direct na de afleverset van de stadswarmte. Klep open is warm water door het hele huis. De regeling gaat dan door een thermostaat in de woonkamer welke de klep open en dicht stuurt i.c.m thermostaatknoppen op de radiatoren. Op de badkamer zit een vloerverwarming op de retourleiding van de stadswarmte (rtl systeem) de thermostaatknop die hier op gemonteerd zit kan niet vervangen worden door bijvoorbeeld een tado thermostaatknop. Als ik nu enkel in de woonkamer een tado thermostaat ga gebruiken en op de radiatoren beneden de tado thermostaatknoppen zal als de woonkamer temperatuur op niveau is de klep gesloten worden en heb ik dus geen warmte aanvoer meer naar de rest van de woning. Ik moet op de badkamer dan ook iets hebben wat aangeeft dat de klep open moet blijven staan als er daar warmtevraag is. het is mij alleen niet helemaal duidelijk hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Jero3n Dat lijkt op een draadloze temperatuursensor in de badkamer, in de app als aparte ruimte opgenomen. De temp sensor is dan het meettoestel in de ruimte en de woonkamer thermostaat de zoneregelaar (indien bedraad - indien niet bedraad dan is de draadloze ontvanger de zoneregelaar)

    In dit geval wordt de badkamervloer dus altijd warm als er in de woonkamer warmte wordt gevraagd en de klep open gaat. Is er in de woonkamer geen warmtevraag meer, loop je de kans op een koude badkamer, maar middels de temp sensor kan er warmte gevraagd worden voor de badkamer. De knoppen in de woonkamer gaan zonodig dicht.

    In de woonkamer is de temp dus altijd goed te regelen, en de badkamer hoeft nooit te koud te zijn. Maar de badkamer kan dus wel warm worden als het niet echt nodig is, ookal is de draadloze sensor ingesteld op bijv 15 gr kan het rustig 22 worden.

  • Jero3n
    Opties
    @Andreplusplus ok. Het is geen probleem dat de vloerverwarming op de badkamer functioneerd als er beneden verwarmd wordt dus dat is mooi.. er zal beneden een bedrade tado komen.. heb ik voor de temperatuursensor boven dan nog een extensie kit nodig of communiceert deze met de thermostaat?
  • Jero3n
    Opties
    👍👍super👍👍dan gaan we het zo proberen. Bedankt.
  • Jero3n
    Opties
    @Andreplusplus vandaag de boel geïnstalleerd maar helaas geen communicatie met de thermostaat beneden. Nu functioneerd hij enkel als een thermometer :(. Volgens de handleiding moet ik dan de extensie kit aanschaffen om hem te laten praten met de klep van de stadsverwarming. Dus deze zojuist maar bijbesteld 🙈
  • Andreplusplus
    Opties

    @Jero3n De ‘thermometer’ moet kunnen communiceren met de thermostaat. Heb je wel een ruimte ‘badkamer’ aangemaakt, daar de drl temp sensor in geplaatst en (dus) ingesteld als meettoestel, en de slimme thermostaat als zoneregelaar ingesteld voor de badkamer?

  • Jero3n
    Opties
    @Andreplusplus ik heb inderdaad een aparte ruimte aangemaakt en daar de sensor geplaatst. Ik vind alleen nergens de optie om de slimme termostaat als zoneregelaar te gebruiken. Ik krijg bij installatie enkel te zien dat de sensor radiatorknoppen of een extensiekit nodig heeft
  • Jero3n
    Opties
    @Andreplusplus ik heb het inmiddels gevonden en het functioneerd. Bedankt!