Tado werkt niet door een tweede draadloze thermostaat van Honeywell

Opties
Ik heb sinds kort een slimme thermostaat en radiatorknoppen van Tado gehaald, maar cv-ketel reageert niet op deze apparaten door mijn draadloze thermostaat van Honeywell.

De situatie is als volgt:

Ik heb op de begane grond vloerverwarming en een bedraad aangesloten thermostaat van Honeywell. Op de 1e en 2e verdieping heb ik radiatoren die geregeld worden door een draadloze thermostaat van Honeywell die op de 1e verdieping staat. Deze is draadloos verbonden met mijn cv-ketel Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30.

Ik heb de thermostaat op de begane grond en radiatorknoppen vervangen volgens de instructies en de draadloze thermostaat gewoon eruitgetrokken. Ik kan alles aansturen via de app, maar de cv-ketel reageert niet. Wel als ik de draadloze aansluit en warmtevraah op 25 zet, dan kan ik wel alles aansturen. Dit is toch vreemd? Overigens had ik op de slimme thermostaat de blauwe en rode draden op - en + aangesloten, maar het werkte helemaal niet, maar volgens mijn buurman moet ik op NO en COM aansluiten. Klopt dit?

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    Even bij het begin beginnen. Wat wil je bereiken? Wil je de Honeywell drl thermostaat blijven gebruiken?

    Of volledig overstappen op tado?

    Om de draadloze thermostaat te ontkoppelen moet je ook wat op de ketel doen, als ik de installatiehandleiding (pag 21 bovenaan) goed lees.

    Voor de juiste aansluiting van de tado spullen: www.tado.com/start of begin met een lege app en voeg 1 voor 1 de apparaten toe. Eerst de bridge, dan de thermostaat en dan de rest.

    Dat geeft vanzelf ook de aansluitingen voor de bedrading. Maar inderdaad op +/-, protocol op OpenTherm = D01 en op de ketel op connector X4 contacten 11 en 12 en 6 en 7 open laten.

    Als je iets wijzigt, daarna de ketel uit en aan zetten dan kan die e.e.a. goed detecteren.

    Succes!

  • Metin
    Opties
    Beste Andre,

    Ik wil Honeywell eruit hebben, maar de cv reageert dan niet op de slimme thermostaat, wat ik juist heel raar vind. Ik word als het ware gedwongen om de draadloze te gebruiken. In de cv staan de draden op 6 en 7, maar ik had het ook met 11 en 12 geprobeerd en dat werkte ook niet. Door op + en - aan te sluiten gingen de cv en de vloerverwarming koken en werd 26 graden binnen. Mijn buurman had hetzelfde probleem en hij had van de helpdesk de bedrading moeten veranderen naar NO en COM. Toen deed alles weer goed bij hem. Ik had het ook veranderd en de cv reageerde op warmteverzoeken. Wij moeten dus het omgekeerde gebruiken. Alles wissen en opnieuw proberen dus?
  • Andreplusplus
    Opties

    “Alles wissen en opnieuw proberen dus?”

    Dat lijkt mij het handigste. De aansluiting moet echt modulerend/opentherm/+ en -/11 en 12 zijn voor het beste rendement.

    Maar wat je zult ontdekken is dat de vloerverwarming blijft verwarmen als je die ruimte al op temperatuur hebt maar er boven nog warmte wordt gevraagd. Daarvoor zul je iets moeten doen met de aanvoerleiding of de pomp van de vloerverwarming

    Zie dit artikel van tado, optie 2 of 3. En eventueel dit bericht op het forum.

  • Metin
    Opties
    Zo te zien mis ik dus een draadloze ontvanger. Als ik dus volgens de standaard instructies aansluit en een draadloze ontvanger gebruik, dan gaat de cv wel reageren op de radiatorknoppen en blijft de vloerverwarming niet door koken?
  • Andreplusplus
    Opties

    Ja, je moet iets hebben om de vloerverwarming uit te kunnen zetten terwijl er wel elders verwarmd moet worden.

    Dat kan een zoneklep zijn die je open en dicht kunt zetten met een bedrade thermostaat. Diezelfde thermostaat kan dan via de draadloze ontvanger de ketel aansturen. Of je hebt een tweede bedrade thermostaat. De 1e in de woonkamer, die stuurt de ketel aan (zowel zoneregelaar als meettoestel voor de woonkamer) en een tweede bedrade thermostaat bij de vvw pomp/zoneklep (en je hebt dan tado support nodig om dit goed in te laten stellen)

  • Metin
    Opties
    Ik denk dat ik voor de draadloze ontvanger ga, maar weet niet of het me gaat lukken met aansluiten. Wat ik me ook afvraag is waarom er in de instructies niks wordt verteld over de draadloze ontvanger, bijvoorbeeld een video van coolblue, en andere.
  • Metin
    Opties
    Ik weet nu even niet wat ik nodig heb. Een draadloze ontvanger of een draadloze temperatuursensor of allebei?
  • Metin
    Opties

    Zojuist volgens jouw instructies alles opnieuw gedaan en aangesloten, behalve geen draadloze ontvanger, en ik blijf hetzelfde probleem houden. Alle Honeywell thermostaten eruit, tado erop + en -/11 en 12 op X4/ D01 protocol, alle tado radiatorknoppen aangesloten, en toch blijft de cv-ketel warmte leveren aan de vloerverwarming.

    Wat ik raar vind is dat er boven geen warmtevraag is. Waarom kookt de cv-ketel dan continu? Ik zou het snappen als ik bijvoorbeeld de badkamer warm wil hebben en dat de vloerverwarming dan ook warm wordt. Ik heb boven alles uitstaan, dus geen warmtevraag.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Metin ”Ik weet nu even niet wat ik nodig heb. Een draadloze ontvanger of een draadloze temperatuursensor of allebei?”

    Je oorspronkelijke conclusie was juist, met een draadloze ontvanger erbij kun je met de thermostaat de ketel aansturen en met de ontvanger de klep/pomp.

    Dat de cv brandt zonder vraag uit ruimtes kan duiden op een bedradingsprobleem: als de contacten met elkaar verbonden zijn voor OT dan staat dat gelijk aan 100% aan.

    En ik las iets over ontkoppelen van de Honeywell draadloze thermostaat. Als de ketel nog ‘denkt’ dat er eentje gekoppeld is zonder dat er een is, kan dat misschien ook dit gedrag van de ketel verklaren.