Eén 'domme' radiator, waarom?

Opties

Mijn installateur heeft me dringend aangeraden om de radiator in de hal niet slim te maken. Die heeft nu een gewone domme knop. Ik dacht te hebben begrepen dat die altijd open moest staan, zodat verwarmingwater altijd ergens naartoe kan. Het moest geen slimme zijn, omdat dan de kans bestaat dat alleen de hal onnodig wordt gestookt.

Het gevolg is dat de hal tropisch warm blijft zolang er ergens in huis wordt gestookt.

Maar ergens lijkt me dit niet logisch. Als er warmtevraag is, is daar de radiator open en kan het warme water daarheen gepompt. En als er géén warmtevraag is, wordt er ook geen verwarmingswater rondgepompt, dus boeit het niet.

Twee vragen dan ook:

Is het logisch dat de installateur me heeft aangeraden om de hal 'dom' te laten?

Is het logisch dat die radiator altijd open moet, of moet die juist altijd dicht?

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ja je installateur heeft gelijk. Er moet altijd iets zijn zodat de cv pomp van je ketel z’n water kan blijven rondpompen. Een cv pomp heeft altijd een nadraai tijd als de cv ketel is gestopt.
    Een radiator die altijd open staat is het meest voordehand liggende.
    Als je dit storend vind zou je ook kunnen kiezen om een bypass te laten installeren.
    Dat is al zo’n 100x besproken hier.
  • florismk
    Opties

    Thanks voor de 101e x @B79 😊

  • Andreplusplus
    Opties

    Altijd open en neem dan bijv de badkamer, doorgaans niet erg dat het daar warm is. Hal is zo zinloos, tenzij je daar een verblijfsruimte van hebt gemaakt met een lekkere leunstoel. Of inderdaad een bypass.

    Als er elders warmte nodig is, hoeft de radiator in de hal niet open te staan. Maar als alle knoppen in de installatie dicht staan (of ze nou dom zijn of niet, gewoon open/dicht of thermostatisch), water moet rond kunnen gaan, dus dan moet je er voor zorgen dat er ergens een radiator 100% zeker open staat of inderdaad de bypass (die op basis van drukverschil automatisch water doorlaat)