Over bomen en bos bij tado met vw..

Opties
Pietza54
Pietza54
maart 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik volg de discussies over de combi van vw en Tado. Hoe meer ik lees, des te minder ik het overzie.

mijn situatie

BG

WOONKAMER

vw als bijverwarming met STK in trapkast voor verdeelunit, voor temp begrenzer, nieuwe ROBOT unit met zuinige pomp en pompschakelaar. 1 zone 3 groepen

2 radiatoren met STK

1 convector, zonder STK, altijd open

1 draadloze ST naar ketel

BIJKAMER

2 radiatoren met STK

BIJKEUKEN

1 radiator met STK

Etage.:

SLK1, 2radiatoren met STK

SLK2, 1 radiator met STK

BADKAMER, 1 radiator met STK

Zolder:

1 radiator met STK

ketel Remeha Tzerra Ace 39c

Uiteindelijk niet tevreden over STK in meterkast. Dat kan anders maar hoe nu?

ik lees over zoneschakelaar icm pompschakelaar.

  • Wat regelen deze nu eigenlijk samen?
  • Hoe zorg ik voor stabiel brandende vloerverwarming? Er zijn te grote tempschommelingen. Watertemp heb ik verhoogd naar 35, maar er is dan te groot verschil in warme en niet warme vloer. Ws door de STK in de aanvoer van de vw?
  • wat is het nut van de pompschakelaar tussen de ST en de zoneklep?

BYPASS?

ik lees over bypass verschillende adviezen waardoor het lijkt dat er 2 nodig zijn

1 om geklapper en storing in de installatie te voorkomen( te hoge druk) Het advies was zo dicht mogelijk op de ketel (6m) een bypass te plaatsen.

2 plaats een bypass bij de vloerverwarming…

  • 2 lijkt me teveel, welke oplossing gebruik ik, en waarom juist die?

Ondanks de openstaande convector hamert het systeem soms toch.

Dank voor jullie hulp.

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Er is maar 1 bypass nodig. Deze bij voorkeur zo ver mogelijk van de ketel verwijderd om de warmte van de nadraaiende pomp goed door het huis te kunnen verspreiden.

    U zegt dat u een draadloze ST in de woonkamer heeft, maar dan heeft u een draadloze ontvanger bij de cv ketel zitten. Die geeft u niet aan in de beschrijving. Wat klopt hier niet?

    “ ik lees over zoneschakelaar icm pompschakelaar.” Deze tekst begrip ik niet, klopt niet. Bedoelt u zonneklep? Of bedoelt u ST?

    “ wat is het nut van de pompschakelaar tussen de ST en de zoneklep?” Deze tekst begrip ik niet, de combinatie klopt niet. U bedoelt waarschijnlijk iets anders met uw vraag.

    De combinatie van de niet geregelde convector met de door Tado geregelde vvw is mogelijk niet optimaal ingesteld om een mooie gelijkmatige verwarming te krijgen. Daar zou ik eerst eens mee gaan spelen.
  • Pietza54
    Opties
    @Herres
    Thnx voor je reactie.
    Ik probeer het te verhelderen.

    Er is maar 1 bypass nodig. Deze bij voorkeur zo ver mogelijk van de ketel verwijderd om de warmte van de nadraaiende pomp goed door het huis te kunnen verspreiden.
    DUIDELIJK. Dus voor de vloerverwarming voor de verdeler?
    ——
    U zegt dat u een draadloze ST in de woonkamer heeft, maar dan heeft u een draadloze ontvanger bij de cv ketel zitten. Die geeft u niet aan in de beschrijving. Wat klopt hier niet?

    DIE HEB IK, vergeten erbij te zetten.
    ——
    “ ik lees over zoneschakelaar icm pompschakelaar.” Deze tekst begrip ik niet, klopt niet. Bedoelt u zonneklep? Of bedoelt u ST?

    ONDERDEEL VAN MIJN BOS
    Bij de uitleg om de pompschakelaar aan te laten sturen door een extra ST (aan-uit) vervalt de noodzaak voor een zoneklep én de STK bij de vloerverwarmingsunit?
    —-

    “ wat is het nut van de pompschakelaar tussen de ST en de zoneklep?” Deze tekst begrip ik niet, de combinatie klopt niet. U bedoelt waarschijnlijk iets anders met uw vraag.
    ZIE vorige item

    —-

    De combinatie van de niet geregelde convector met de door Tado geregelde vvw is mogelijk niet optimaal ingesteld om een mooie gelijkmatige verwarming te krijgen. Daar zou ik eerst eens mee gaan spelen.

    De convector staat nu open om als bypass te fungeren. Die kan met een andere bypass verder geknepen worden.
    De pomp op de vw kan mss langzamer draaien.
    De cv pomp ook.
    Er is behoorlijk wat waterruis hoorbaar.
    Temp verschil aan- en afvoer is mss ook te klein.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    “ Bij de uitleg om de pompschakelaar aan te laten sturen door een extra ST (aan-uit) vervalt de noodzaak voor een zoneklep én de STK bij de vloerverwarmingsunit?”
    Dat klopt.

    Het verlagen van de pompsnelheid van de cv kan de ruis verhelpen. Maar de pomp van de vvw verlagen heeft daar geen effect op.

    Om even terug te komen op de open convector. Het effect wat optreedt is dat als er ergens in het huis warmte gevraagd wordt dan verwarmt die convector direct mee. Of de thermostaat in de kamer nu warmte vraagt of niet. Gevolg is dat de thermostaat in de kamer zelf minder vaak warmte vraagt, en de vvw dus ook minder vaak draait. Dus minder stabiel, zoals je aangeeft.
    Het kan best zijn dat je helemaal geen aanpassingen hoeft te doen aan je vvw regeling als je de convector voorziet van een Tado knop. (Plus een bypass ergens)
  • Pietza54
    Opties
    Dankjewel, hier kan ik wat mee!
  • Andreplusplus
    Opties

    @Pietza54 Ik ben nog wel benieuwd naar “vw als bijverwarming met STK in trapkast voor verdeelunit, voor temp begrenzer” en verderop schrijf je over een zoneklep. Heb je die wel of niet? En een pompschakelaar?

    De bypass moet inderdaad minstens 6 m (pijplengte) van de ketel verwijderd zijn, verder is niet erg. Dus bij de vvw verdeler is geen gekke plek, maar wel vóór evt STK of klep.

    Ik denk dat @Herres het helemaal bij het rechte eind heeft mbt de convector. Maar zelfde geldt voor vvw, die moet je ook uit kunnen schakelen als elders in het huis warmte gevraagd wordt. Dus òf een slimme thermostaatknop ervoor (niet altijd de beste oplossing - zie elders) òf een zoneklep aangestuurd door tado òf een pompschakelaar aangestuurd door tado.

    En “Watertemp heb ik verhoogd naar 35”, je bedoelt de watertemp van de vvw? Of van de CV?

    Als dat van de vvw is - dat is op zich geen hoge waarde. Uit je opmerking over groot verschil warme/koude vloer maak ik op dat de buizen behoorlijk aan de oppervlakte liggen of dat het geen betonvloer is (die langzaam opwarmt/afkoelt). Heb je thermometers op je verdeler zitten waar je de aanvoer en retourtemp kunt zien? Of anders met je hand voelen, is er groot verschil tussen aanvoer en retour op alle groepen? De aanvoer moet natuurlijk hoger zijn dan gewenste ruimtetemp, anders is er geen warmteafgifte mogelijk en de retour kan ongeveer kamertemp zijn. Als de retour nog te warm is dan wordt er minder warmte afgegeven dan mogelijk, dan kan je de vvw pomp langzamer laten draaien of de aanvoertemp verlagen.

    Als de 35 gr van de CV is heb je blijkbaar een LT systeem, maar ik denk het niet want een convector is daarmee in tegenspraak. Indien toch, zou ik denken dat dat veel te laag is voor je CV installatie.

  • Pietza54
    Opties
    @Andreplusplus

    Ook hier de antwoorden bij je vragen/opmerkingen:

    Ik ben nog wel benieuwd naar “vw als bijverwarming met STK in trapkast voor verdeelunit, voor temp begrenzer” en verderop schrijf je over een zoneklep. Heb je die wel of niet? En een pompschakelaar?

    —Ik heb geen zoneklep, wel een pompschakelaar.
    In de aanvoer van de vw zitten in deze volgorde: STK, tempbegrenzer.
    De voeler van de pompschakekaar zit nog voor de STK.

    Mijn idee nu om dit aan te passen:
    STK verwijderen
    Temp begrenzer op 40 gr
    De pompschakelaar onderbreken conform “dé oplossing” met een 2e ST in de wk
    De convector voorzien van eern STK ( heb er toch 1 over …)
    ————

    De bypass moet inderdaad minstens 6 m (pijplengte) van de ketel verwijderd zijn, verder is niet erg. Dus bij de vvw verdeler is geen gekke plek, maar wel vóór evt STK of klep.
    — de bypass zou ik ook in de bijkeuken kunnen maken: laatste radiator.
    ——

    Ik denk dat @Herres het helemaal bij het rechte eind heeft mbt de convector. Maar zelfde geldt voor vvw, die moet je ook uit kunnen schakelen als elders in het huis warmte gevraagd wordt. Dus òf een slimme thermostaatknop ervoor (niet altijd de beste oplossing - zie elders) òf een zoneklep aangestuurd door tado òf een pompschakelaar aangestuurd door tado
    - zie vorige antwoord
    ———
    En “Watertemp heb ik verhoogd naar 35”, je bedoelt de watertemp van de vvw? Of van de CV?
    - zie eerder antwoord, van de vw dus

    Als dat van de vvw is - dat is op zich geen hoge waarde. Uit je opmerking over groot verschil warme/koude vloer maak ik op dat de buizen behoorlijk aan de oppervlakte liggen of dat het geen betonvloer is (die langzaam opwarmt/afkoelt).
    - juist niet aan de oppervlakte, een plakpvc vloer over een tegelvloer.
    ——
    Heb je thermometers op je verdeler zitten waar je de aanvoer en retourtemp kunt zien? Of anders met je hand voelen, is er groot verschil tussen aanvoer en retour op alle groepen?
    — er is alleen een verdeler voor de vw. De rest 2 pijpssysteem met aftakkingen aanvoer en afvoer naar elke radiator
    Met name deze buizen vertonen weinig temp verschil tussen aanvoer en retour.
    Cv ketel staat op 65 graden
    De aanvoer en retour van de vw is wel verschillend. Hij koelt juist teveel af. Tot de vloer bijna koud aanvoelt.
    De pomp van de vw kan wel langzamer denk ik. Het gaat volgens mij om het moment van inschakelen.
    De vw staat in de app in dezelfde ruimte als de 2 radiatoren. De convector heeft (nog) geen STK.
    —-
    De aanvoer moet natuurlijk hoger zijn dan gewenste ruimtetemp, anders is er geen warmteafgifte mogelijk en de retour kan ongeveer kamertemp zijn. Als de retour nog te warm is dan wordt er minder warmte afgegeven dan mogelijk, dan kan je de vvw pomp langzamer laten draaien of de aanvoertemp verlagen.
    — de pomp van de ketel kan ws ook langzamer. Binnenkort krijgt de ketel zijn onderhoudsbeurt. Wat zou ik aan de cv monteur kunnen vragen mbt de instellingen??
    ———-
    Als de 35 gr van de CV is heb je blijkbaar een LT systeem, maar ik denk het niet want een convector is daarmee in tegenspraak. Indien toch, zou ik denken dat dat veel te
    laag is voor je CV installatie.

    - zie eerder antwoord

    Groet
    Piet