Tado koppelen met slimme meter

Opties
Ik vind de nieuwe energy iq module een aanwinst. Ik gebruik mijn Tado informatie ook om toekomstige investeringen te bepalen.
Immers meten is weten!

Mijn suggestie is dan ook om Energy IQ ook te voeden met de informatie uit de slimme meter. Al dan niet via de leverancier
43
43 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Daar schijnt men al aan te werken, dat wil zeggen dat heeft de Tado medewerker wel eens gemeld.

    Dus met een a twee jaar zit dat er wel in! (dat is hoe lang aangekondigde verbeteringen meestal kosten om gerealiseerd te worden bij Tado)

  • Kees_001
    Opties
    Het koppelen aan de slimme meter lijkt mij een voor de hand liggende en wenselijke ontwikkeling, hopen dat deze functionaliteit prioriteit krijgt.
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭
    Opties

    Maar hoe zou je dan je digitale meter koppelen aan Tado?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit kan op 2 manieren: ofwel Tado brengt een apart device uit wat je aan de P1 poort van je slimme meter koppelt en dan de stand doorgeeft (draadloos en via de bridge), ofwel je geeft aan een van de bekende bedrijven toestemming om jouw meterstand regelmatig uit te lezen (via de radioverbinding van het meetbedrijf) en dit dan aan Tado door te geven. Ik denk dat ze voor het laatste kiezen, scheelt weer ontwikkelkosten van een (simpel) stukje hardware.

  • ReneStev
    Opties
    Het zou briljant zijn als tado een plug-in zou maken voor de slimme meter.
  • Jeroen_D
    Opties

    Bij mijn vorige thermostaat was dit ook al mogelijk op de 2e manier wat @Rob2 het beschrijft. Ik kon de maker van de thermostaat toestemming geven tot het uitlezen van mijn slimme meter.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties

    Ik wil niet nog een leverancier van nieuwe apparatuur die op mijn P1 aangesloten moet worden - die is al overbezet.

  • OnCa
    Opties

    Er loopt volgens mij al een pilot. Ik ben aangemeld en het werkt prima. 😁

    Verbetering : ik kan alleen de vorige maand vergelijken met de huidige. Zou graag een overzicht willen hebben van alle maanden.

  • OnCa
    Opties

    Op mijn slimme meter heb ik een module van HomeWizard gekoppeld. Daar krijg je een prima overzicht van verbruik gas, elektra en terugleveren zonnepanelen. Je kan ook direct je huidige verbruik zien (elektra)

  • Mories
    Opties

    Is het misschien ook mogelijk om een import te kunnen doen vanuit een csv-bestand? Het is onbegonnen werk om in de app alle meterstanden in te voeren.

    Het zou ook fijn zijn als dit in de web-versie kan i.p.v. alleen in de app.

  • Koppeling met een slimme meter zou veel verder moeten kunnen gaan.

    Stel dat ik mijn airco’s (verwarmen) zou willen sturen aan de hand van de injectie.

    Op dat moment bijvoorbeeld de verwarming op gas in de omgekeerde volgorde.

    Ik zit ook (België) met een P1 meter van HomeWizard.

  • Lauw
    Opties
    Energy IQ is net aangepast, waardoor ik nu zie dat de verwarming niet aan is geweest de afgelopen maanden. Dat is prima!! Dat geeft een goed beeld.
    Sinds de paar maanden dat ik Tado gebruik voor ik netjes handmatig de gas meterstanden in, waardoor ik kan zien wat mijn totale gasverbruik is en dus het totale bedrag!
    Dit totale bedrag zie ik sinds kort niet meer en dat is we jammer!
    Met een slimme meter zou ik nog steeds graag dit totaal ook terug willen zien.
  • Dragunov
    Opties
    Maar de vraag is dan om de hoeveel keer je de meterstand moet invoeren in app
  • Toestemming tot inlezen is volgens mij geen onomkomelijk probleem andere apps doen dat ook. Hoog tijd om dit te implementeren. Handmatig ga ik het niet doen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja op 4 maart schreef ik al dat ik gelezen had dat ze "er mee bezig" waren. Nu is het pas 24 november dus de door mij geschatte een a twee jaar zijn nog niet om.

  • Matthew
    Opties

    Ligt het aan mij of ben ik de enige die dit Energy IQ een volstrekt overbodige toevoeging vind?

    Met de slimme meter kan ik per uur, dag, week, maand, jaar of eigen gekozen periode mijn verbruik zien, in mooie grafieken, afgezet tegen andere type woningen, per graaddag, etc.

    Zeker: meten is weten... maar ik weet al genoeg: zoals mijn puberdochter die spontaan ergens naar toe gaat, vooraf even de verwarming in haar kamer opstookt om te make-uppen en vervolgens vertrekt zonder de verwarming terug te zetten en ik beneden weer (als ik het niet vergeet) op mijn smartphone moet ingrijpen omdat anders de verwarming in haar kamer nog uren lang aan staat....

    Geofencing per kamer dus! Daar moet Tado ons mee helpen maar eigenlijk heeft Tado ons van de regen in de drup geholpen want het bedienen per kamer is nu zo makkelijk dat puberdochter een half uur voordat ze opstaat alvast de verwarming beneden aanzet, zodat het niet zo koud is als ze gaat ontbijten :) en daarbij denkt ze dat als je thermostaat lekker hoog zet het sneller opwarmt ....

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "en daarbij denkt ze dat als je thermostaat lekker hoog zet het sneller opwarmt ...."

    Wees maar gerust, dat denkt zelfs Tado! Dat knopje "maximaal verwarmen alle kamers" zet gewoon de doeltemperatuur op 25 graden. Zucht...