hoe stel ik mijn woonkamer goed in met 2 radiatoren en vloerverwarming?

Opties

Hallo,

ik wil mijn woonkamer goed instellen zodat de vloerverwarming (als bijverwarming) en 2 radiatoren goed samen werken.

Het moet zo zijn dat de radiatoren natuurlijk niet te snel warm worden en de ruimte al verwarmen, voordat de vloerverwarming op temperatuur is. De verdeler van de vloerwarming ziet overigens fysiek in een andere ruimte.

In de woonkamer hangt het thermostaat.

Ik heb ergens gelezen dat je een aparte temperatuursensor nodig heb om de temperatuur in de ruimte goed te regelen? Kan dat niet via de thermostaat?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je een thermostaat toevallig in deze ruimte hebt (woonkamer) dan kun je die als temperatuursensor gebruiken.

    Maar ik geloof niet dat Tado voorzieningen heeft om een installatie zoals jij bedoelt goed uit te balanceren. Wat je zou kunnen doen is de radiatoren "waterzijdig inregelen" dwz met geschikte kranen of voetventielen de waterstroom afknijpen waardoor je de hoeveelheid water zodanig beperkt dat ze niet te heet worden. Maar dan worden ze ook niet meer heet als je snel de kamer op temperatuur wilt hebben.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Zoals Rob2 zegt, waterzijdig inregelen.

    Wat mogelijk ook kan helpen is om de ruimte als 2 aparte ruimtes in de app te zetten. De radiatoren een ruimte, de vvw een andere naam. De radiatoren loskoppelen van de thermostaat, dus de thermostaat niet als meettoestel ingesteld. De radiatoren en de vvw lopen nu op verschillende schema’s. Als je de radiatoren nu een iets lagere temperatuur geeft dan de vvw en wat speelt met de tijdschema’s kun je de vvw wat meer laten werken. Nog een stapje verder met deze instelling is om de radiatorenruimte in de app zo in te stellen dat ze zelf geen warmte kunnen vragen aan de ketel (instellen zonder zoneregelaar) ze volgen dan de warmtevraag van de kamer. Het wordt een kwestie van uitproberen wat de prettigste instelling is.

    Deze oplossing is wat onhandiger in het gebruik, maar geeft je meer controle.