"Handmatige bediening op het tado apparaat" ook laten gelden voor de app.

Opties
Probleem:
'S avonds doe ik of mijn huisgenoten de verwarming wel eens een graadje lager of hoger vanuit de app. Deze wijziging wordt dan in de app standaard gedaan "Totdat je het schema hervat" (=oneindig ...). Let je dan even niet op, staat vervolgens de verwarming de hele nacht aan omdat je vergeet in de app het schema te hervatten....

Oorzaak:
In de instellingen staat 'Handmatige bediening op het tado apparaat" staan op "Tot de volgende automatische verandering". Deze instelling geldt echter ALLEEN voor de instelling op de thermostaat en radiatorknoplen zelf maar NIET op de App. Voor de App moet je elke keer met de schuifknop instellen.

Wens:
Laat deze instelling ook gelden voor temperatuurwijziging in de app, dus zorg ervoor dat de app ook gebruik maakt van deze instelling zodat wijzigingen standaard binnen het tijdsblok blijven, uiteraard kun je die dan over rulen met het schuifbalkje naar een x tijd etc
5
5 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat werkte vroeger zo en dat hebben ze veranderd, dus ik denk dat daar "veel vraag naar is geweest".

    (er worden wel vaker dingen veranderd waar we hier op het forum niks van snappen en geen vraag naar gezien hebben maar het argument van de Tado medewerkers is dan ook dat er veel vraag naar was, zal wel in de chat geweest zijn dan)

  • Matthew
    Opties
    Toen het gas nog 10 cent per kuub kostte misschien ... Nu heeft mijn dochter de verwarming rond etenstijd even iets hoger gezet via de app (tot het schema wordt hervat dus oneindig in principe). Ik ga vervolgens na het eten weg en zij daarna ook. Kom ik laat thuis staat de verwarming nog steeds aan. Zelfs de Geolocatie wordt overruled. Default gedrag van Tado zou toch de energiezuinige moeten zijn. Geldt trouwens ook voor de Geolocatie per kamer. Al met al valt me het systeem qua functie en opzet toch tegen hierdoor.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou nee die verandering was minder dan een jaar geleden. Toen ging de app ineens onafhankelijk werken van die instelling voor handmatige bediening.

    De wegen van Tado zijn ondoorgrondelijk, maar wat wel duidelijk is: ze hebben een hekel aan door de gebruiker in te stellen opties. Anders zou je zeggen maak er een 2e optie bij die aangeeft wat er default moet gebeuren na handmatige verandering in de app. Maar dat gaan ze vast niet doen.

  • Andreplusplus
    Opties

    Maar wat je wil kan allang.

    Stel in in de app, en klik daarna op het potloodje. Op de lijn zie je 2 stippen, de eerste is voor “tot de volgende automatische wijziging” de tweede voor “tot ik het zelf weer handmatig aanpas”

    Op de lijn kun je een tijd instellen, bijv 5 minuten, of een uur, of wat je maar wil. Dat wordt vervolgende ook de standaardinstelling (dus nu instellen hoger of lager voor 10 minuten, dan is dat de volgende keer ook 10 minuten, tot je weer aan de slider zit)

  • Matthew
    Opties
    Dat het kan weet ik, maar waar het om gaat is "Default gedrag van Tado zou toch de energiezuinige moeten zijn.". Goede software kenmerkt zich in mijn optiek door standaard de "beste" keuze voor te schotelen en afwijkingen daarop als extra mogelijkheid aan te bieden. In dit geval dus standaard tot het volgende schema en met die schuifbalk extra opties (variërend van gekozen tijd tot oneidig, hervatting van schema).
  • Andreplusplus
    Opties

    @Matthew Helemaal mee eens. Maar wat is de beste keuze? Ik zou liever na 5 minute.... o nee, laat maar.

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    @Rob2

    Sinds ik bij tado° werk (2018) en inclusief de oude app heeft het in grote lijnen altijd al zo gewerkt. In de app was er een instelling voor handmatige bediening op het apparaat zelf, en er was een instelling voor handmatige bediening in de app. Dat die twee dingen van elkaar losgekoppeld zijn is dus 'altijd' (iig sinds 2018) zo geweest.

    Dat betekent natuurlijk niet dat we dat niet kunnen veranderen.

    Het punt is echter dan wat @Andreplusplus noemt het geval is. De instelling die je nu instelt voor manuele bediening in de app (timer van x minuten, tot het volgende tijdsblok, iets anders) zal de volgende keer de automatische instelling zijn. Wanneer je dit altijd hetzelfde wilt hebben, hoef je het maar 1x in te stellen.

    Dan kan je dit aanpassen:

    Naar bijvoorbeeld dit:


  • Matthew
    Matthew ✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties
    @Rob, dat is geen optimale oplossing. Ik zal dat toelichten met een praktijk voorbeeld. Mijn studiekamer heeft overdag 3 blokken, 21 (werk) 18 (pauze) en 21 (werk). Ik werk echter ook wel eens op kantoor. Omdat Geofencing per gebruiker per kamer het niet doet, stel ik dan sochtends de temperatuur lager in op mijn werkkamer handmatig tot het einde van het middag-tijdblok zodat ik zeker weet dat de kamer niet verwarmd wordt tijdens mijn afwezigheid en dat het de volgende ochtend wel weer verwarmd is in mijn werkkamer. Als ik dan de volgende dag smiddags de verwarming een graadje wil aanpassen, gebruikt hij dezelfde parameter ofwel, staat hij vanaf dat moment nog 10 uur aan terwijl ik nog maar 3 uurtjes vertoef in mijn werkkamer.

    Kortom de beste gebruikers functionaliteit (en de zuinigste want minder vergissingen, ook van huisgenoten) is bij aanpassing via de app ALTIJD standaard tot de volgende automatische verandering te doen maar de gebruiker daarvan te kunnen laten afwijken met de schuifknop.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Matthew Nee, want ik wil wat anders. Ik wil ALTIJD dat aanpassing via de app maar een uurtje duurt (bijv).

  • Matthew
    Opties
    @Andreplusplus dus als jij s ochtends besluit dat je gaat werken zet je de verwarming een uurtje uit en daarna hervat ie het schema weer? Of begrijp ik het niet.
  • Andreplusplus
    Opties
    @Matthew ja, precies. Je stelt dat 1x in op de gewenste tijd met de schuifbalk, en die tijd wordt de volgende keren standaard ingesteld (maar kun je desgewenst weer aanpassen).
    De schuifbalk heeft 3 standen: een tijdsduur, tot het volgende tijdsblok in het schema (bijna helemaal rechts) en tot de volgende handmatige aanpassing (helemaal naar rechts).
    Er staan twee bolletjes op de lijn om dat aan te geven. Zoek naar op dit forum, ik heb al tig x screenshots hiervan geplaatst.
    Dit is dus allemaal op de tegel van een kamer, en niet onder instellingen bij een kamer, dat is voor de handmatige instelling op de knop of thermostaat.