Uitschakeling radiatorknop bijna lege batterij

Als de batterij van een radiatorknop bijna leeg is, wordt dit ruimschoots van te voren gemeld in de app. Vaak veel te vroeg als je het mij vraagt: de radiatorknop functioneert in de regel nog meer dan een maand.

Maar als de batterij van een radiatorknop dan eindelijk echt bijna leeg is, blijft hij nog wel een tijd normaal zichtbaar in de app en lijkt hij op het eerste oog nog te werken: Hij communiceert met de wandthermostaat en kan bij warmtevraag dus de CV nog aansturen, terwijl er dan niet genoeg batterijvermogen over is om de thermostatische radiatorkraan fysiek te bedienen.

Oftewel: de CV ketel kan dus aangestuurd worden zonder dat de ruimte die de warmtevraag heeft, daadwerkelijk verwarmd wordt.
En uiteindelijk zal de ketel extra hard gaan branden, omdat het Tado systeem denkt dat de geleverde warmte niet toereikend is.

Zou het niet veel beter en energiebesparender zijn dat de radiatorknop, zodra de batterijspanning onder het niveau komt om de thermostatische radiatorkraan fysiek te bedienen, zichzelf vroegtijdig geheel uitschakelt om te voorkomen dat de CV ketel voor niets wordt aangestuurd?
7
7 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Goeie! Een ketel die gaat loeien terwijl de betreffende kraan niet open gaat is natuurlijk niet zinvol.

    Ik heb er geen evearing mee, maar vraag me wel af of dit echt een issue is. Ik bedoel, je moet toch een keer de batterijen vervangen en daar ben je al een tijdje van op de hoogte. En aan de andere kant - om de kraan te openen moet de pin uit gaan, dus het motortje in de knop hoeft niet tegen de veerkracht in, maar slechts met de veerkracht mee de kraan te openen. Maar dat zal ook wel niet gaan zonder voldoende power. De paar berichtjes over de radio sturen heeft vast minder power nodig en kan nog doorgaan.

    En: wil je wel dat de knop zelf besluit dat het niet meer kan, en dus al een maand 'te vroeg' er mee ophoudt omdat die lage batterijpower detecteerde?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ik heb hier verschillende ervaringen mee. De ene keer gaat het nog een maand goed en andere keer stopt die er ook meteen mee.
    Of je dit nu echt moet veranderen weet ik niet.
    Er komt alleen een melding dat de batterij leeg is. Knipt blijft werken tot die echt niet meer kan.
    De keuze is dan aan jezelf hoe je ermee omgaat.
    Meteen vervangen of doorgaan tot het gaatje.
  • Ik heb stads verwarming en zou fijn zijn als de batterij net in laatste face leeg is dat hij de kachel dicht houdt.