Tado met Honeywell klep en stadsverwarming

Opties
Wij hebben stadsverwarming waar zo'n Honeywell 2 wegklep op zit.
Ik heb een Tado thermostaat gekocht, die daarop aangesloten en slimme knoppen.

Nu is mijn vraag, wat stuurt nu die thermostaat aan opdat die klep open gaat? Alleen die thermostaat of/ en ook de slimme knoppen zelf? In mijn badkamer immers hangt de thermostaat niet.

Daarnaast een andere vraag, na een verbouwing met verwarming uit een paar weken hebben we soms vanuit niets alsof iemand met een hamer op de radiator aan het rammen is, soms wel een halve minuut. Iemand enig idee?

Thanks!

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    Hoi, het lijkt wel nationale stadsverwarming week ;-) Al het derde topic hierover, maar telkens een andere vraag.

    De tado thermostaat (in 'woonkamer') die de klep opent en sluit (ST) is de zoneregelaar voor alle ruimtes in het huis.

    Als je een knop in 'badkamer' plaatst, dan kun je voor 'badkamer' ST ook als de zonecontroller instellen (dat gaat in principe automatisch zo). De knop geeft nu (via de bridge) door dat hij warmte nodig heeft, waarna de ST zorgt dat de klep open gaat, zelfs als er in 'woonkamer geen warmte nodig is.

    Dat klapperen kan vele oorzaken hebben die met je installatie te maken hebben. Op afstand is er zo weinig van te zeggen en ik heb daar ook niet veel verstand van

    Ik zou dit even melden bij de aannemer/installateur. Het kan bijv. een knop zijn die op de afvoer van een radiator zit ip op de aanvoer (radiator in principe verkeerdom aangesloten) of een knop die verkeerdom zit (water stroom tegen de pijl in) - maar dat is wel knap van de installateur, want e.e.a. is niet symmetrisch.

  • Patjan
    Opties
    Thanks en helpvol! Ik had eerst even die zoneregelaar continu open gezet maar dat is dus niet nodig (begrijp ik nu). Ik heb alleen nog 3 slaapkamers zonder slimme thermostaat knop dus als ik die zou willen verwarmen dat moet dus wel de klep open staan (doordat iets bij Tado om warmte vraagt). Maar ja, de radiatoren hebben we vrijwel altijd uit staan op de slaapkamers dus ook geen issue. Problem solved, bedankt voor het antwoord.

    Dat geluid hadden we nooit eerder. Ik denk dat het een soort overdruk is van de stadsverwamte oid. Eens zien of het nu ook weer komt nu dat ik de klep waar regulier heb bedraad open en sluit op opdracht vd thermostaat.. Het heeft zeker niets met de knoppen of aansluiting te maken, het is ineens gekomen bij 2 radiatoren meestal, 1 beneden en 1 boven, 1 met tado knop en 1 met een reguliere thermo knop.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties

    @Patjan

     slaapkamers zonder slimme thermostaat knop dus als ik die zou willen verwarmen dat moet dus wel de klep open staan 

    Het zijn de radiatorknoppen van tado die dan om warmte 'vragen' waardoor de zoneregelaar (=de slimme thermostaat) de klep opent. Daarom stel je bij de slaapkamers de zoneregelar in op de slimme thermostaat (dat gaat automatisch goed als je een knop toevoegt)