Vloerverwarming

Opties
Hoe krijg ik m’n vloerverwarming met verdeler in de kast waardoor het daar snel warm wordt, goed afgesteld zodat deze prettig werkt

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    De vraag is te onduidelijk om te beantwoorden. Vertel meer over de installatie, wat heb je daar van Tado, hoe regel je de vvw, kortom alles wat invloed heeft op de regeling van de vvw.

  • marco2022
    marco2022
    april 2022 aangepast
    Opties

    Onze vloerverwarming op de begane grond is een bijverwarming. We hebben ook nog 2 radiatoren beneden en de rest van het huis allemaal radiatoren en een Hoog rendement ketel Remeha Tzerra M Combi Comfort Systeem. De verdeler van de vloerverwarming zit in een kast, alle leidingen komen daar dus bij elkaar en daar wordt de omgevingstemperatuur dus snel warm.

    Wij hebben een bedrade Tado (Tado Essential Kit-Wired ST V3) en voor alle radiatoren een Tado knop.

    De Tado thermostaat hebben wij geplaatst op de plek waar voorheen een andere thermostaat hing. De bridge is aangesloten bij het modem. Tegenover de thermostaat hebben we een openhaard, op die plek wordt het dus ook warmer dan in de rest van de woonkamer.

    Wat is nodig om de vloerverwarming goed te laten werken? Een tado knop op de verdeler werkt niet omdat de omgevingstemperatuur in de kast sneller warm is dan te temperatuur in de woonkamer.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties

    Dat is duidelijk zo.

    Je zegt “Een tado knop op de verdeler werkt niet omdat de omgevingstemperatuur in de kast sneller warm is dan de temperatuur in de woonkamer” .Dat is een misvatting. Je kunt in de app instellen dat de Tado knoppen de Tado thermostaat als temperatuuropnemer hebben. Op die manier reageert de knop in de warme omkasting niet op de temperatuur daar, maar wordt gestuurd door de thermostaat. Om die reden hoef je dus niet af te zien van een thermostaatkraan met Tado knop als afsluiter voor de vvw.

    Maar er is wel een ander bezwaar tegen deze oplossing. Omdat een Tado gestuurde kraan in kleine stapjes open gaat kan het zijn dat er te weinig water naar de vvw gaat. Hij wordt dan niet voldoende warm. Daarom raad ik het voor hoofdverwarming af, voor bijverwarming zou het kunnen voldoen. Het is te proberen.

    Als je er niet voor kiest zijn er ook andere oplossingen, zoals toepassen van een klep of de vvw pomp schakelen. Beiden wat ingewikkelder en iets duurder. Er staat veel over beschreven op dit forum.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties

    @marco2022 Wat je ook doet - vervang NIET de bestaande thermostaatknop op je verdeler! Je kan evt wel een extra ventiel met tado knop in de aanvoer naar de verdeler plaatsen, maar met het nadeel dat @Herres als schreef.

  • basg
    Opties

    Wij hebben een soortgelijke opstelling, maar met een losse bedrade thermostaat die de zoneklep bedient van de vv en bij warmtevraag uiteraard de ketel aanroept om te verwarmen. De rest van het huis heeft slimme thermostaatknoppen en in de zithoek van de woonkamer 3 radiatoren met stk’s die alleen als open/ dicht knoppen worden gebruikt. Een draadloze thermostaat stuurt deze 3 stk’s aan. Ik heb sterk de indruk dat als er warmtevraag is voor de vloerverwarming, dit prevaleert boven het verwarmen van de radiatoren in de rest van het huis. M.a.w. daar gebeurt niet zoveel zolang de vloerverwarming verwarmt. Bij die radiatoren staan wel 3 kringeltjes, maar ze verwarmen niet. Pas als de vloerverwarming uit gaat, wordt de rest verwarmd. Klopt dat?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat zal afhangen van hoe je installatie ingeregeld staat. Je kunt de kraan of kranen van de vloerverwarming wat dicht draaien zodat dit niet de gemakkelijkste weg voor het water is en er ook nog wat door de radiatoren gaat.

  • basg
    Opties

    Dank @Rob2. Bedoel je dan de thermostaatkraan op de vloerverdeler kouder zetten, waardoor de vv minder warm wordt, of het ventiel per lus van vv knijpen, waardoor het langer duurt voor de vv op temperatuur is? Voor je beeldvorming; het is een bescheiden vv met 3 lussen voor in totaal ca 20 m2, ik snap eigenlijk niet zo goed dat daar eerst alle capaciteit voor nodig is blijkbaar.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Misschien een verwarmingstechnicus erbij halen dan... een verwarming systeem moet eigenlijk zo ingericht worden dat alle kamers een evenredige hoeveelheid warmte krijgen als alles vol open staat.

  • Andreplusplus
    Opties

    Ik denk eerst maar eens wat meer informatie over je instellingen delen.

    ruimte=logische kamer in de app

    kamer=de fysieke ruimte van je huis

    Voor elke kamer moet je een ruimte maken in de app en alle tado apparaten in die kamer ook in die ruimte plaatsen.

    Elke knop werkt onafhankelijk en als die warmte nodig heeft, stuurt die een seintje naar de thermostaat die de ketel inschakelt. Alle knoppen die in 1 ruimte zijn geplaatst proberen dezelfde temperatuur van die ruimte te bereiken. Het "meettoestel" van die ruimte bepaalt wat de temperatuur is. Je kan op elke knop en thermostaat in die ruimte de temperatuur instellen en je zult zien dat de andere knoppen/thermostaat de nieuwe temp kort aangeven.

    Ik heb nu het vermoeden ("Bij die radiatoren staan wel 3 kringeltjes") dat je elke radiator van de zithoek apart in zijn eigen ruimte hebt gezet ipv vvw en radiatoren allemaal in 1 ruimte "woonkamer".

    Verder heb je waarschijnlijk elders nog radiatoren in ruimtes geplaatst ("slaapkamer","werkkamer" of zo). Heb je bij die ruimtes wel de zoneregelaar ingesteld op de thermostaat van de woonkamer? Of staan die op "onafhankelijk"?

  • basg
    Opties

    Ik snap je uitleg ;)

    Ik heb in de “kamer” woonkamer 3 radiatoren met sr-knoppen die worden aangestuurd door ėėn draadloze thermostaat als zoneregelaar. De eethoek is een aparte zone/kamer (bewust, want die willen we anders, lees vaker en eerder, stoken dan de woonkamer) met vloerverwarming, die wordt aangestuurd door een bedrade thermostaat, die de zoneklep aanstuurt voor de vv. Alle andere kamers hebben per kamer 1 radiator met ieder een sr-knop. En ik heb 2 aparte “‘kamers/zones” met ieder een airco met aparte tado ac remote, omdat tado het niet voor elkaar krijgt om verwarming en airco in ėėn zone te laten samenwerken.

    Als zowel de woonkamer als de eethoek warmtevraag hebben, wordt dus eerst de eethoek op temperatuur gebracht (met de vloerverwarming) en daarna de woonkamer pas. Dat geeft mij het idee dat tado de vloerverwarming op een of andere manier laat prevaleren. In de woonkamer staan dus de “kringeltjes” niet bij de radiatoren maar in de hele “zone” woonkamer, dus eigenlijk bij het meettoestel draadloze thermostaat.


  • Andreplusplus
    Opties

    Wat is het apparaat met serienr BR…. dat als zoneregelaar staat ingesteld?

    Je schrijft dat woonkamerknoppen door de drl temp sensor als zoneregelaar worden aangestuurd. Ten eerste kan dat niet en ten tweede heeft die serienr SU… en is wel meettoestel, maar niet zoneregelaar.

    Verder wel een complexe setup zo met verwarming en airco…

  • basg
    Opties

    @Andreplusplus : die br…. is de draadloze ontvanger die bij de ketel zit. Alle kamers die ik heb gebruiken deze zoneregelaar, ik zou ook niet weten hoe je anders de ketel wilt aansturen. Voor wat betreft de woonkamer: zoals gezegd zitten hier 3 radiatoren met ieder een slimme thermostaatknop, maar deze worden alleen als “aan/uit” gebruikt. De draadloze temperatuursensor (su…) meet de temperatuur en schakelt de ketel aan of uit. Tado helpdesk heeft aangegeven dat dit zo moet en dat lees ik ook overal terug. Sorry als ík misschien hier en daar verkeerde termen heb gebruikt. De airco maakt het inderdaad wat complexer.

    Tis inderdaad best een puzzel om alles op elkaar af te stemmen, omdat anders de airco en de normale verwarming elkaar in de weg zitten. Punt is dus dat als warmtevraag is voor de vloerverwarming en voor de radiatoren, de laatsten pas warm worden als de vloerverwarming op temperatuur is. Er staan dan wel “kringeltjes” maar er gebeurt in het echt niet zoveel bij de radiatoren.😫

  • Andreplusplus
    Opties
    Tja, dan lijkt alles wel prima geinstalleerd en geconfigureerd. De twee ruimtes woonkamer en eethoek worden onafhankelijk van elkaar geregeld. Ik denk dan eerder dat de drl tempsensor wellicht niet op de beste plek hangt?
    Ik zou niet weten hoe eethoek en woonkamer elkaar via tado zouden beinvloeden. Of je moet een ketel met meerdere circuits hebben?
  • basg
    Opties

    @Andreplusplus : dankjewel voor je hulp. Ik zou idd de drl sensor nog eens op een andere plek kunnen proberen. Het is toch niet zo dat tado op een of andere manier de vvw voorrang geeft omdat deze minder snel opwarmt?

  • Andreplusplus
    Opties

    nee, dat kan toch niet? Hoe weet tado nou of het een radiator, convector of vvw is?

  • basg
    Opties

    Nou, omdat je moet ingeven of er ook vloerverwarming aanwezig is, bij care & protect. Ik zou je daarnaast kunnen voorstellen dat het verschil tussen aanvoer en retourtemperatuur en of de doorstoormsnelheid erop zouden kunnen duiden dat er vvw is. Waarom moet je dat anders ingeven?


  • Andreplusplus
    Opties

    dat staat helemaal los van de werking van tado. C&P is een commercieel en in mijn ogen nutteloos dingetje.

    En tado schijnt wel iets te ‘leren’, maar niet het verschil van verwarmingssysteem.