Valliant ectotec plus calormatic 450 samen met tado kit.

Opties

Ik krijg het niet voor elkaar om mijn calormatic 450 thermostaat met buitentemperatuurregeling (ingebouwd in de Vailliant ectotec plus ketel) samen te laten werken met de tado wireles home kit met totaal 6 tado radiator kranen.

Mijn vraag werkt de Tado wireles samen met de Valliant calormatic 450 buitentemperatuurregeling?

Als dat niet samen werkt moet ik dan die calormatic 450 regeling weghalen en de tado regeling aansluiten op de Valliant ebus die in de ketel zit of heb ik een extra ebus kaart nodig die Valliant verkoopt voor andere merken kamerthermostaten dan de Valliant?

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    De buitentemperatuurregeling moet buiten werking gesteld worden want Tado regelt alles, waarbij ook informatie over de buitentemperatuur gebruikt wordt.

    Voor de installatie is het handigste en het meest betrouwbaar om de installatiewizzard van Tado nauwgezet te volgen.

    Anders heb je aan onderstaande link misschien nog iets. https://community.tado.com/nl/discussion/comment/39842#Comment_39842

  • Sjampio
    Opties

    Oké Herres bedankt voor je antwoord. Daar kan ik wat mee.

    Ik heb nog vragen.

    Bij mijn starters-set zaten onder meer, 6 radiatorknoppen en één temperatuur sensor. Ik heb het gevoel dat dit samen niet modulerend met mijn ketel werkt. Is dat zo?

    Nu wil ik mijn installatie verdelen in 2 zones werkkamer en woonkamer. Hierom overweeg ik een temperatuur sensor bij te kopen. Maar bij het zoeken daarnaar vond ik dat je de keuze heb tussen kamer thermostaat die duurder is met meer mogelijkheden dan de temperatuur sensor.

    Welke van die 2 zou je me aanraden?

    Kan ik met die duurdere Tado thermostaat de Vaillant ecotec plus ketel wel weer modulerend krijgen wat me met die Tado temperatuur sensor niet lukte? Of gaat dat weer fout omdat ook geregeld wordt met Tado temperatuursensor?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Bij je opsomming zou ook een draadloze ontvanger moeten zitten die aangesloten wordt op de ketel. Daarmee kun je de zaak prima modulerend instellen en aansturen.

    Met Tado op iedere warmteafgever is in principe iedere ruimte in te stellen als een aparte zone. Je hebt dus geen extra thermostaat of sensor nodig. Alleen als de regeling van de ruimtetemperatuur niet goed lukt is het bijplaatsen van zo’n apparaat een goede oplossing.
    Mocht je overwegen om de vvw toch te sturen met een klep dan heb je daarvoor een bedrade thermostaat nodig. Zie bijv. Tado document over combinatie van vloerverwarming met radiatoren, opstelling 2.

    Met de Tado spullen die je nu hebt kun je de ketel modulerend aansluiten. Ik verwijs je daarvoor weer naar de wizzards.
  • Sjampio
    Opties

    Dank je voor antwoord op mijn vraag.

    Omdat de thermostaatkranen op een ongunstige plek zitten worden ze warmer dan de ruimte. De temperatuur wordt niet goed geregeld met de thermostaatkranen op de radiatoren. Het lijkt me onvermijdelijk een sensor bij te kopen om in beide ruimten een sensor te hebben om de temperatuur goed in te regelen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja, dat gaat prima met een sensor.
    Tip: als je nog niet weet welke oplossing je kiest voor de vvw dan biedt een bedrade thermostaat in de woonkamer de meeste flexibiliteit.
    Succes verder
  • Sjampio
    Opties

    Oké dan overweeg ik een bedrade thermostaat er bij te bestellen. Voor mijn zekerheid wil ik graag weten dat de bedrade thermostaat ook prima samenwerkt met de temperatuur sensor die ik al heb.

    En die bedrade Tado thermostaat sluit ik dan op het kastje van Tado bij de ketel die al op de cv-ketel is aangesloten of moet de bedrade thermostaat rechtstreeks op die ketel aangesloten worden en tado kastje bij de cv eraf, zonder dat ik wat verander aan die andere regelingen die ik al van Tado heb.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    De bedrade thermostaat wordt (voorlopig) draadloos gebruikt 🙂. Dus net als een draadloze sensor. Alleen in het geval er voor de vvw een klep of een aangepaste pompschakelaar gekozen wordt dan wordt de thermostaat daarvoor gebruikt.
    De draadloze ontvanger bij de ketel zorgt voor de ontvangst en verwerking van alle signalen van de sensoren en Tado knoppen om de ketel aan te sturen.
    En ja, dat werkt gewoon.
  • Sjampio
    Opties

    Herres, bedankt voor al die antwoorden die je me gaf. Ik heb er veel aan gehad

  • Sjampio
    Opties

    Beste Herres,

    ik heb nog een vraag mijn Tado schakelt de verwarming regelmatig eventjes in terwijl er geen warmte vraag is. Ook warm water staat uit.

    Dus alles staat uit wanneer mijn ketel even aangaat en door de bypass wat warmte afgeeft. Het is niet veel maar toch heb ik dat liever niet dat het gebeurt.

    Wat moet ik nog aan die regeling instellen?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Nu overvraag je me, ik weet geen mogelijke oorzaken anders dan het warme water die je al noemt. Het lijkt me eerder gerelateerd aan de ketel dan aan Tado.
    Misschien proberen met een aparte vraag op het forum?
  • Sjampio
    Opties

    Oké bedankt voor je antwoord op Tado forum kon ik geen antwoord vinden.

    Wel op internet en dat antwoord bracht me in de war.

    Ik heb de Tado aangesloten op mijn Vailant Ecotec Plus ketel zonder de Vaillant VR33 module.

    Nu vond ik een antwoord die zegt dat je de Tado moet aansluiten op de meegeleverde of nog aan te schaffen V33 module van Vaillant. Deze module heb ik niet maar kan het eventueel aanschaffen zag ik.

    Heb ik zo'n Vaillant VR33 OpenTherm module wel of niet nodig om de Tado modulerend met mijn ketel te laten werken? Weet jij dat zodat ik zeker weet vanwaar ik moet beginnen om het werkend te krijgen.





  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    In het forum zag ik recent een item waarbij een Vaillant aan de praat is gekregen door de VR33 weg te halen.
  • Andreplusplus
    Opties

    Dus dat suggereert OT via de VR33 module. Echter, tado zegt zelf in de installateurshandleiding

    Dus ik zou het eerst zonder VR33 proberen. En dus is er wellicht een andere oorzaak voor het aanslaan van de ketel.

  • Sjampio
    Opties

    Hoi Andreplusplus en Herres ook,

    De Nederlands versie Vaillant ecotec plus VHR type :(20-27), (25-30) of (30-34) kan zonder Module VR33. Waarschijnlijk heb je bij de Belgische wel de Module VR33 nodig.

    Om het zeker te weten, kan je misschien even kijken op site www. tado.nl bijv. bij: Instellingen-draadloze ontvanger-installatie instructies-daar zoeken naar je eigen ketel merk en type.

    Bij mij is het inmiddels opgelost (denk ik). De draadloze ontvanger had aangesloten op P1 en P2,,,stommer kan het niet. Ook nooit van mij verwacht daarom zolang geduurd dat ik naar die aansluitingen keek.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Mooi dat het is opgelost.