Vragen voor de aanschaf van tado systeem

Beste allen,

Ik zoek een manier om thuis individueel kamers te verwarmen. Via Google kwam ik op dit systeem uit.

Op dit moment heb ik een Bosch thermostaat (geleverd bij de Bosch c.v. ketel) in mijn woonkamer. Als ik overdag enkel mijn kantoor ruimte wil verwarmen, moet ik mijn woonkamer ook verwarmen.

Ik zie dat er een slimme thermostaat is, met radiatorknoppen. En ik zie een pakket met enkel slimme radiatorknoppen. Op de afbeelding zie ik geen verschil in de radiatorknop, of de slimme radiatorknop.

https://www.coolblue.nl/product/900558/tado-slimme-thermostaat-v3-startpakket-4-radiatorknoppen.html

https://www.coolblue.nl/product/900562/tado-slimme-radiator-thermostaat-starter-4-pack.html


Mijn vraag is wat voor producten ik precies nodig heb.

Ik zou het graag als volgt regelen:

Zone 1 (begane grond):

Woonkamer en keuken hebben samen twee radiatoren.

Hier wil ik een thermostaat aan de muur, die met de knoppen op deze thermostaat, enkel deze twee radiatoren regelt. Daarnaast ook bedienbaar via de tado app.


Zone 2 (eerste verdieping):

Mijn kantoor heeft één radiator.

Deze wil ik graag individueel kunnen regelen, dus overdag enkel deze ruimte verwarmen en andere ruimtes in de woning niet. Er hoeft geen thermostaat aan de muur. Maar in de radiatorknop moet wel een goede sensor zitten om de temperatuur te meten.


Zone 3 (eerste verdieping):

Badkamer heeft vloerverwarming, in de badkamer kan ik nu via een radiatorknop aan de muur deze temperatuur regelen.

Deze ruimte wil ik ook graag individueel kunnen regelen, net als mijn kantoor. Dus ook hier een radiatorknop met een sensor die de temperatuur in deze ruimte meet.


Verder heb ik nog ruimtes met een radiator, zoals de slaapkamer en de hal. Hier wil ik de originele 'domme' radiatorknop laten zitten, omdat ik deze radiatoren in principe nooit aan heb staan. Dit lijkt me geen probleem?


Ik hoor graag welke producten ik het beste kan aanschaffen.

Mochten jullie meer informatie nodig hebben, dan hoor ik het graag.


P.s. ik begreep van de tado helpdesk dat regeling in zone 3 (de badkamer met vloerverwarming) alleen mogelijk is i.c.m. een zoneklep. Ik weet niet of deze aanwezig is. De temperatuur bedien ik nu met een radiatorknop met hierop 'RTL'. Deze verwarmt alleen als de Bosch thermostaat in de woonkamer aanslaat. Mocht dit niet werken met het tado systeem, dan wil ik deze radiatorknop laten zoals het nu is, en het tado systeem enkel in bovenstaand omschreven zone 1 en zone 2 toepassen.


Bedankt alvast!

Reacties

  • Doe het niet! Tado klinkt allemaal heel mooi. Maar ik heb er spijt van!

    Totaal onbetrouwbaar systeem wat je uiteindelijk alleen maar extra geld kost (en ergernis)
  • Jammer @micky_nl Velen hebben wel veel plezier van tado.


    @jleferink Welkom!

    zie ik geen verschil in de radiatorknop, of de slimme radiatorknop

    Dat klopt, er zit geen verschil in. Alle tado knoppen zijn 'slim'.


    Even terminologiedingetje, wat je Zone noem ik ruimte.

    In de starterkits zit altijd een Internet bridge. Die sluit je eerst aan op je router. Volg de wizard in de app of begin hierL tado.com/start.

    Ruimte 1 (begane grond): 1 Slimme Thermostaat en 2 radiatorknoppen.

    Als je vanaf de ST een draad kunt leggen (al hebt liggen) naar de CV ketel, dan zou ik dat gebruiken, dus een bedrade ST. Heb je dat niet, kun je kiezen voor een Draadloze ST met draadloze ontvanger

    Ruimte 2 (eerste verdieping/kantoor): 1 radiatorknop

    Als blijkt dat de knop op een onhandige plaats zit om de juiste temperatuur in de ruimte te regelen, zou je een draadloze temperatuursensor kunnen toepassen, maar dat kun je later altijd nog doen. Hoet niet meteen.

    Ruimte 3 (eerste verdieping/badkamer): 1 radiatorknop (ik neem aan dat het een watergebaseerde vloerverwarming is, niet elektrisch). In mijn geval heb ik hier geen tado knop, maar een gewone thermostaatkraan en laat ik de badkamer gewoon meehobbelen met de rest van het huis. Soms zet ik die op stand dicht, en soms op standje sauna - meestal ergens er tussen in en niet te veel aan zitten ;-). Bevalt dit niet, kun je alsnog een tado knop toevoegen.

    Overige ruimtes: inderdaad kun je lekker laten zoals het is. Kun je later altijd nog doen als je dat alsnog anders wil.


    Dus een starterskit met 3 of 4 knoppen is prima. Afhankelijk van de bedradingsmogelijkheid een draadloze met ontvanger of een bedrade thermostaat. De Bosch thermostaat kun je opbergen, die is niet nodig en kun je ook niet samen met tado gebruiken.

  • Dank voor jullie reacties!