Ketel stopt verwarmen na +/- 15-25 minuten

Opties

Goedemiddag!

Sinds een paar maanden doet mijn tado thermostaat moeilijk, ik had eerst 6 knoppen toen heb ik er 8 van gemaakt zodat het gehele huis op tado aangesloten zat.

Sindsdien slaat mijn ketel af na 15-25minuten ik heb allerlei suggesties geprobeerd die ik hier gevonden had (1 tado knop eraf en vol open laten staan) heb ook sinds eergisteren een bypass tussen mijn leiding gezet (meer dan 6m van de ketel vandaan, zie foto; voor t geval ik het niet goed geïnstalleerd heb hoor ik het graag) ik heb geen vloerverwarming alleen radiatoren met slimme tado knoppen.

Het enige voordeel wat ik uit deze 2 maanden kan halen is dat mijn gasverbruik astronomische laag was in de wintermaanden, het nadeel is dat het reten koud was. En TADO analyse geeft ook aan dat die 24van de 24 uur aan het verwarmen is terwijl mijn ketel niks van warmte produceert.

Ik heb wel gewoon warm water.

Hoop dat iemand nog een suggestie of oplossing weet voor mij zodat ik dit kan proberen.


Bijlage: Foto's van de Ketel die ik heb en de bypass.




Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Dag Dutchy, een vervelend probleem.

    Bypass, ziet er goed uit. Zo'n apparaat heeft wel een vaste stromingsrichting. Volgens mij moet de warmte van boven komen in jouw geval.

    Ketel, het lijkt op een Remeha Tzerra? Ik zou het zoeken in de ketelinstellingen. Standaard staat de ketel ingesteld op veel vermogen, meer dan nodig. Bij gebruik van een Tado systeem waar soms maar 1 radiator tegelijk warmte vraagt schiet de temperatuur van de ketel door de ingestelde maximum watertemperatuur en gaat ie weer uit, soms met een foutmelding. Wat kun je doen: kijk in de foutmeldingenhistorie van je ketel (opzoeken in de ketelhandleiding hoe je dat moet doen) en bekijk of dat een indicatie geeft van het probleem. Bekijk het temperatuurverloop van je ketel door er langere tijd (een paar uur) voor te gaan zitten en notities te maken. Totdat je begrijpt wat er precies aan de hand is. Remedies: maximum vermogen verminderen (bij Remeha via de ventilatorinstelling), watertemperatuur verlagen. Hoe hoog staat die nu? Als je je niet gemakkelijk voelt bij het wijzigen van de ketelinstellingen vraag dan een installateur.

  • Dutchy
    Dutchy
    april 2022 aangepast
    Opties

    Goedemiddag, bedankt voor de reactie, ik heb nu even bij de ketel gezeten,

    Hij gaat 5x groen (en je ziet de druk afnemen qua bars ff heel snel en de ketel ook ff alsof er druk in en uit komt in uit deuken? lichtjes ., daarna doet die 1.5min achter elkaar 2x groen knipperen met intervals en daarna valt de ketel uit.

    Hier een foto van mijn ketel de temperatuur staat op

    50 links en 40 rechts.

    . Er staat blokkerende ingang als foutcode maar ik heb geen idee hoe ik stappen kan ondernemen om dit aan te pakken

    Hoop dat dit meer inzicht geeft.


    Groetjes,

  • Dutchy
    Opties

    ps: de ketel draait ongeveer voor 5-8 min voor die uitvalt.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties
    Bedoel je deze foutcode van de ketel?
    E39

    https://knelring.nl/storing/remeha/tzerra/e39-storingscode-remeha-tzerra/
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties
    Ik heb zelf deze ketel niet, dus ik kan je niet hepen met wat de betekenis van de groene lichten is, of foutcodes. Dat kun je zelf in de handleiding van de ketel opzoeken.

    Maar mijn vraag over de aansluiting van de bypass heb je niet beantwoord. Is de warme leiding onder of boven de bypass?