Tado V3 vervangen voor Atag Brain RSC2

Opties

Alvorens ik de starterskit bestelde keek ik of mijn ketel compatible was. Ik heb een Atag Enigma en er stond ergens dat alle ketels zouden werken behalve de Brain.

Conclusie: Brain is de thermostaat en niet de ketel en volgens de installatie instructies gaat 't nu niet werken.

Ik heb contact gezocht met Tado welke aangeven dat ik 't zou kunnen aansluiten via relais. Maar verdere informatie konden ze niet verstrekken en ik moest een installateur inschakelen.

Maar wellicht is er iemand die mij stap voor stap kan uitleggen wat ik zou moeten doen om dit werkend te krijgen?

Mijn installatie is vrij simpel en wordt enkel gebruikt voor CV en warm water. Dus geen vloerverwarming oid.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen en alvast bedankt allemaal!

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    Atag Enigma ondersteunt zo te zien (na een kleine zoektocht op internet) geen OpenTherm. En tado ondersteunt niet het Atag bus protocol. De enige overlap is dan inderdaad de relais oftewel aan/uit sturing.

    Dit kan werken, maar is niet ideaal. Wellicht toch kijken naar een ander merk regeling?

    Wil je met tado aan de slag, dan lees ik bijv hier op blz 17 dat je de tado dan moet aansluiten op contacten 22 en 23. De tado, stel je dan in op protocol R01 en de draden sluit je aan op NC en COM.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat moet uiteraard NO en COM zijn ipv NC en COM.

    Dus dat is weer zo'n net-niet antwoord van Andreplusplus.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Rob2 🥰

  • Dennisss
    Opties

    Begrijp ik hieruit dat ik dan niet meer kan moduleren? En dat het enkel aangestuurd kan worden door 't systeem aan/uit te zetten?

  • Andreplusplus
    Opties
    @Dennisss Inderdaad
  • Dennisss
    Opties

    Maar mijn warmwater blijft wel gewoon functioneren?

    Ik las tevens bij een andere slimme thermostaat dat je kon instellen hoe vaak per uur en hoe lang een stooksessie mag zijn als je deze middels een aan-uit relais aansluit. Is dat ook mogelijk bij Tado?

    Want ik zit er natuurlijk niet te wachten dat de ketel 10x per uur aanschiet.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties

    Aan Tado kun je zelf niets instellen. Er zijn sommige instellingen die de servicedesk voor je kan doen, maar er is geen openlijk beschikbare lijst van die mogelijke instellingen, en je kunt zelf ook niet nakijken hoe de servicedesk die dan voor jou heeft ingesteld.

    Dus om te bepalen wat er wel en niet kan op dat gebied ben je verplicht om een chat met de servicedesk te doen en te kijken of je hen kunt uitleggen wat je wilt en of ze dat dan goed snappen en inregelen.

    Ik ken die ketel niet maar als warmwater nu functioneert zoals je wilt dan blijft dat bij een aan/uit sturing ook zo. Je kunt dan niet je warmwater volgens een schema aan/uit doen maar dat is bij moderne ketels vaak ook niet meer nodig, dat kunnen ze zelf al.

  • Dennisss
    Opties

    Dank voor je bericht Rob. Ik zie dat ik bij de Honeywell Lyric T6 wel kan aangeven hoe vaak de ketel aan mag springen per uur mocht dat nodig zijn. Dat lijkt me een wenselijke functie.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tja dat moet je dan met de servicedesk overleggen. Ofwel ze kunnen dit voor je instellen en doen dit dan voor je na een chat, ofwel ze kunnen dit niet instellen en dan moet je er ook niet op rekenen dat dit na "suggestie dat dit wenselijk is" een paar maanden later ineens wel kan. Want zo rolt Tado niet, helaas.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    “Want ik zit er natuurlijk niet te wachten dat de ketel 10x per uur aanschiet”. Tado werkt met cycli van 20 minuten, dus 3x per uur kun je verwachten. Valt weer mee.