vloerverwarming in gescheiden circuit
Hallo,
Ik overweeg om Tado aan te schaffen maar wil eerst weten of het voor mijn situatie kan werken en wat ik dan precies nodig heb. Ik heb al op de site gekeken en met de helpdesk gemaild, maar ik kom er niet uit.
Ik wil vooral zoneregeling toevoegen aan mijn huidige installatie. Dit om te voorkomen dat de badkamer de hele dag flink warm is en om bepaalde andere kamers (bijv studeerkamer boven) op variabele momenten snel te kunnen opwarmen.
Ik heb een Nefit Ecomline Excellent 30 met een warmwatervoorziening. De ketel moduleert en dat wil ik zo houden. Ik heb op de benedenverdieping vloerverwarming (hoofdverwarming) en radiatoren. Verder op de bovenverdieping alleen radiatoren. Mijn vloerverarming is een beetje speciaal. De vloerverwarming (vvw) is afgescheiden van het normale verwarmingscircuit van de ketel en de radiatoren. Het is een apart circuit met een eigen pomp en drukvat. Het vvw-circuit krijgt de warmte van het ketelcircuit via een warmtewisselaar. Er is dus geen klep tussen ketelcircuit en vvw-circuit. Op dit moment heb ik een pompschakelaar op het vvw-circuit met een temperatuurvoeler op de aanvoerbuis van het ketelcircuit. Als de temperatuur van het ketelcircuit boven 23 graden komt wordt de pomp ingeschakeld.
De installatie wordt nu bestuurd met een kamerthermostaat van Nefit Moduline 30 in de woonkamer-keuken. Die is bedraad verbonden met de ketel die ergens op de bovenverdieping hangt. Nadeel is zoals boven aangegeven dat bijvoorbeeld de badkamer flink warm gehouden wordt op momenten dat daar zeker niemand is. En als je 's avonds een paar uur op de studeerkamer boven wilt werken, dan kun je die niet opwarmen omdat het in de woonkamer al warm genoeg is en de ketel dus niet aanslaat. Klassiek verhaal denk ik!
In het verleden heb ik ergens gelezen dat ik geen zoneregeling van TADO kon installeren met mijn ketel uit 2005, behoudens met aan-uit-regeling. Maar dat wil ik dus niet ivm vloerverwarming = hoofdverwarming (lage temperatuur). Als ik nu de compatibiliteitsgids goed lees zou het wel kunnen. Klopt dit?
Aannemende dat de ketel geen belemmering is om Tado te installeren wil ik graag zoneregeling realiseren op de badkamer en enkele andere kamers die nu door een radiator verwarmd worden. Ik heb begrepen dat ik daarvoor een slimme thermostaat bedraad voor de woonkamer moet aanschaffen en een aantal slimme thermostaatknoppen voor de radiatoren. De slimme thermostaat bedraad wordt dan gewoon via de bestaande draad met de ketel verbonden. Duidelijk! Maar ik moet ook de pomp van het vvw-circuit kunnen in- en uitschakelen. Dit moet gebeuren als de slimme thermostaat in de woonkamer warmte vraagt cq aangeeft dat de temperatuur daar hoog genoeg is. En dus niet als een van de thermostaatknoppen in de gecreëerde zones warmte vraagt. Mijn pompschakelaar met de temperatuurvoeler op het ketelcircuit voldoet dus niet meer. De plek waar de pomp en pompschakelaar van het vvw-circuit zitten is niet bereikbaar met een draad zonder hak en breekwerk. Er is wel stroom.
Ik kan op de site niet vinden hoe/waarmee ik het schakelen van de pomp moet regelen. Het moet dus iets draadloos zijn.
Wie kan me helpen? Alvast bedankt!!!
Reacties
-
Ik kan je dit artikel aanbevelen. Wat je wil kan prima.
https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado/p10 -
Bedankt voor je reactie Andreplusplus.
Als ik het goed begrijp moet ik 2 slimme thermostaten aanschaffen, die allebei in de woonkamer moeten worden geïnstalleerd. Thermostaat1 is verbonden met de ketel geeft de warmtevraag vanuit de woonkamer door aan de ketel, die dan gaat branden. Thermostaat2 is verbonden met de pomp van het vvw-circuit.
Maar dat laatste is een probleem want die pomp hangt in de garage en daar kan ik niet zomaar een draad naartoe trekken vanuit de woonkamer. Daarom dacht ik aan iets draadloos. Kan ik de tweede slimme thermostaat niet in de garage hangen zodat ik wel de draden van de pomp van het vvw-circuit kan aansluiten. Maar ik weet niet of ie dan op het juiste moment inschakelt.....
Een andere vraag is of ik de pompschakelaar met warmtesensor nog wel nodig heb. De temperatuur van het ketel-circuit hoef ik niet meer te weten. Als thermostaat-1 in de woonkamer de ketel opdracht geeft om te branden zal tegelijkertijd thermostaat2 de pomp van het vvw-circuit inschakelen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat wordt gerealiseerd. Maar ik ben ook nog niet goed bekend met Tado.
Kan thermostaat2 direct op de pomp worden aangesloten? Er zit trouwens nog wel een schakelaar tussen. Die heeft een voeler op de aanvoer van de vloerverwarming. Die staat op ongeveer 50 graden. Dat is een beveiliging tegen het onverhoopt oplopen van de temperatuur in het vvw-circuit.
Bedankt voor je reactie alvast.
0