Extra thermostaat OF extra temperatuursensor???

Opties

Ik heb nu een centrale thermostaat in de woonkamer en (domme) thermostaatknoppen op iedere radiator. Het gevolg is dat andere kamers behalve de woonkamer nooit warmte kunnen krijgen zonder dat de woonkamer wordt verwarmd.

Mijn plan is een bedrade slimme thermostaat in de woonkamer te hangen en op iedere radiator een slimme thermostaat te installeren. Is dat voldoende om per kamer de temperatuur te regelen, ook als ik het in een kamer wamer wil maken zonder de woonkamer te verwarmen? Eventueel wil ik het op bepaalde kamers uitbreiden met een temperatuursensor. Dat moet toch voldoende zijn?

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Denk eraan: je moet OOK in de woonkamer slimme knoppen installeren! Veel mensen denken dat dat niet nodig is "want daar hangt toch al de slimme thermostaat" maar dit is echt nodig als je wilt dat een kamer boven apart verwarmd kan worden.

    Temperatuursensors kun je toevoegen naar behoefte en budget. Voordeel van een sensor is dat die ergens midden in de ruimte de temperatuur meet ipv vlak bij de kille buitenmuur en de warme radiator, waar de temperatuurmeting vaak niet goed klopt.

  • Andreplusplus
    Opties

    @JacquesCroes Je plan is helemaal goed. Dus bedrade tado thermostaat in woonkamer en tado knoppen op de radiatoren. In elke ruimte is een knop de temperatuursensor. Je kan draadloze temperatuursensoren in een ruimte toevoegen als je merkt dat de knop niet goed de temperatuur meet (bijv tocht of ingebouwde knop), maar dat kan later altijd nog. En wat Rob2 schrijft klopt ook helemaal.

  • hcgiesbertz
    Opties

    @Rob2 @Andreplusplus Ik heb net Tado aangeschaft en geinstalleerd en mijn doel is dat ik inderdaad per kamer kan verwarmen.

    Mijn setup is:

    centrale thermostaat in woonkamer met statische (altijd open) knoppen en rest van huis de slimme knoppen.

    Als ik jullie antwoorden begrijp/zie dan werkt het als volgt:

    • De kamer (kantoortje) wat ik wil verwarmen verhoog ik temperatuur (radiator gaat open)
    • De slimme knop stuurt signaal > centrale thermostaat >ketel aan > warm water rond pompt
    • De woonkamer verhoogt in temperatuur (Statisch open) en kantoortje ook

    Normaliter bij 'normale' thermostaat heb je statisch open kranen nodig (woonkamer) omdat anders een conflicterende situatie onstaat (thermostaat kranen sluiten mogelijk eerder dan de thermostaat wordt uitgeschakeld).

    Als het dus klopt zoals je meldt hier boven (kan technische details bij Tado niet eenvoudig vinden) dan werkt het bij Tado gestuurd vanuit de slimme knop <> thermostaat <> ketel, en zou het in woonkamer noodzakelijk met slimme knoppen wel werken, mits de thermostaat daarbij sturend is.

    Enig idee waar de echte technische details van Tado te vinden zijn, zodat ik weet of ik extra slimme knoppen moet bestellen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De reden dat je in de woonkamer slimme knoppen moet hebben is dat als in je kantoor de kraan om warmte vraagt, die vraag via de slimme thermostaat naar de ketel gestuurd wordt en die gaat dan aan het werk.

    De temperatuur die de slimme thermostaat in de kamer meet is daarbij NIET van belang. Zolang het in het kantoor nog niet warm genoeg is zal de ketel aan blijven. Bij de normaal gebruikelijke dimensionering van een CV installatie (in Nederland) zal dit betekenen dat het in de woonkamer veel te warm wordt. De toevoeging van slimme knoppen in de woonkamer voorkomt dit, die worden dan door het Tado systeem dicht gedraaid zodra de slimme thermostaat ziet dat het in de woonkamer warm genoeg is (maar de ketel blijft aan).

    Dat probleem van "alle kranen zijn dicht en toch is de pomp aan" dat is er inderdaad, dat is eigenlijk een software probleem maar dat wil men niet oplossen, daarom is de oplossing daarvoor om een "bypass" te installeren, dat is een overdruk klep tussen de aanvoer en de retour ergens op een willekeurige plek in huis. Dat betekent dus helaas wel weer installatiewerk, wat er niet zou zijn als het systeem altijd minimaal 1 kraan open zou laten. Maar helaas, die functie zit niet in de software.

  • Andreplusplus
    Opties

    Tja, die bypass had ik ook al voordat ik tado had, ivm vloerverwarming. Is normaal onderdeel van een CV installatie.