Vloerverwarming verdieping apart aansturen

Opties

Hi allen,

Ik heb het forum doorgespit maar vind niet de juiste info/antwoorden die op mijn systeem betrekking hebben. Wellicht heb ik eroverheen gekeken, dan alvast sorry voor nogmaals de vraag hier te stellen! :)


Voor de duidelijkheid heb ik een tweetal foto's bijgevoegd waarop ik mijn vloerverwarming systeem schema heb getekend.

Situatie:

  • 3 verdiepingen
  • 2&3 worden goed warm maar 1(BG) blijft achter

Ik zou graag de begane grond apart willen meten op een lokatie en daar vervolgens een extra thermostaat willen plaatsen die communiceert met de wired (hoofd) thermostaat (op de 1e verdieping). Ik neem aan dat de meeting op de BG via een aparte thermostaat moet plaatsvinden, de knop op de BG komt bij de verdeler en die zit in een ruimte waar de meeting niet gewenst is (garage).

In het tweede plaatje (new situation) heb ik uitgetekend hoe ik denk dat het goed zou moeten werken. Ik heb echter begrepen dat de thermostaat knoppen (2) wired aangesloten moeten worden..

Zou iemand mij willen laten weten of de door mij geschetste nieuwe situatie mogelijk is en, indien niet, hoe ik dit het beste wel kan oplossen?

Alvast bedankt voor de moeite!!


Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    @Paulehams Ik weet niet wat je bedoelt met de blauwe lijnen. Als dat draden zijn, jammer, dat kan niet.
    Ik neem aan dat je gelezen hebt over nadelen van radiatorknop voor je verdeler plaatsen. Wil je dat toch, kan het volgens mij zo: (ruimte=in de app, kamer=fysiek)
    1 hoofdverblijfsruimte, ik neem aan Floor1 heeft de bedrade thermostaat en is aangesloten op de ketel.
    Dat is het meettoestel voor de ruimte en alle andere apparaten in dezelfde ruimte regelen om de kamer op de ingestelde temp te krijgen.
    Floor2 heeft een meettoestel nodig, afhankelijk van de plaatsing van de knop linksboven, kan die meten. Tevens is dit dan knop die opent/sluit naar behoefte en een signaal geeft naar zonecontroller (de ST op Floor1) als de ketel moet branden.
    In je schema lijkt het of deze knop toevoer naar zowel Fl1 als Fl2 kan afsluiten. Wil je dat wel?
    BG heeft blijkbaar geen meettoestel op de juiste plaats - ik neem aan dat de knop rechtsboven ergens anders is geplaatst en niet de juiste temp kan meten voor BG? Deze kan wel watertoevoer regelen naar BG.
    Je dient dan een draadloze temp sensor op BG in de kamer te plaatsen. In de ruimte BG heb je dan deze sensor als meettoestel, en de knop rechtsboven. De zoneregelaar voor de ruimte is de ST op Fl1.

    Laat even weten of mijn aannames kloppen. Of geef even je instellingen door en de locatie van de tado spullen.
  • Paulehams
    Paulehams
    april 2022 aangepast
    Opties

    Hi Andre bedankt voor je reactie!

    Blauwe lijn: Puur om connectie aan te geven (wired/wireles,etc wat werkt)

    Linker knop is indd voor F1 & 2. Die beide vloeren werken in principe gewoon goed op huidige manier. Enkel de BG vloer blijft heletijd achter, dus wil deze graag apart gemeten en verwarmd hebben zonder dat F1&2 dan ook weer worden verwarmd.

    Dus in ideale plaatje:

    Zodra F1&2 (via de wired tado thermostaat op F1) op ingestelde temperatuur zijn dan sluit de linker radiator knop (dmv tado thermostaat knop)

    BG zal dan nog door moeten verwarmen totdat de BG (via de tado wireless thermostaat op BG) op ingestelde temperatuur is. Wellicht heb ik dan niet eens die rechter thermostaat knop van tado nodig aangezien de BG altijd achterblijft...

    Belangrijkste is dus dat de CV ketel door blijft branden om via de rechterkant (in plaatjes) warm water blijft sturen naar BG vloer. En dat zodra de F1&2 (enkel gemeten op F1) op juiste temp zijn, dat linker gedeelte dan niet verder verwarmd en de linker tado thermostaat knop dat "dicht" gaat om dat te voorkomen.

    Spullen die ik dan extra nodig heb: 1 x wireless Tado thermostaat en 2x thermostaat knop.

    Wireles thermostaat communiceert dan met de wired thermostaat. De wired thermostaat communiceert dan met de CV ketel en bepaald welke tado thermostaat knop dicht moet om dat kanaal niet te warm te laten worden.


    Hopelijk is zo eea duidelijker :) Ben erg benieuwd of dit de oplossing is voor mijn koude BG verdieping! Fijne pasen

  • Andreplusplus
    Opties
    De oplossing is simpeler: je hebt een draadloze temp sensor nodig. Die plaats je fysiek op de BG en in de app maak je een ruimte BG aan. De temp sensor is dan vanzelf het meettoestel voor de ruimte en de bedrade ST is de zoneregelaar voor BG (gaat ook vanzelf).
    Dit werkt al zo zonder de rechter knop. En nu kan BG warmte vragen aan de ketel zonder dat F1 en F2 dat doen. Wil je toch BG af kunnen sluiten als F1/2 warmte nodig hebben, maar BG niet, dan voeg je de rechterknop ook toe aan ruimte BG. Die opent/sluit dan aan de hand van (door de temp sensor) gemeten en ingestelde temp voor die ruimte.
  • Paulehams
    Opties

    Oke top dus dan heb ik enkel deze 2 dingen nodig: draadloze temp sensor + tado thermostaat knop om F1&2 af te kunnen sluiten? Dus dan gaat die thermostaat knop dicht voor F1&2 als die op temp zijn maar blijft de CV doorgaan ivm temperatuur aanvraag vd nieuw geplaatste draadloze temp sensor op BG.

    Dan ben ik er volgens mij uit! Super bedankt voor de ondersteuning, ik ga de spullen direct bestellen en installeren!

  • Andreplusplus
    Opties

    Mooi! Veel succes en laat maar weten als je nog meer vragen hebt.

  • Paulehams
    Paulehams
    april 2022 aangepast
    Opties

    Hi Andre,

    Toch nog een vraagje :) Jij gaf volgende aan: "Ik neem aan dat je gelezen hebt over nadelen van radiatorknop voor je verdeler plaatsen"

    Refereer je hiermee aan het probleem dat water ineens met 80C door de leidingen kan gaan stromen? (ik heb in de ketel dit afgedekt door max temp op 35C te zetten dus lijkt me dat dat niet kan gebeuren). Of bedoelde je hier iets anders mee dat ik wellicht over het hoofd zie hier?

    Daarnaast dacht ik even "next level": Zou ik niet gewoon alle huidige knoppen op de verdelers kunnen vervangen voor Tado slimme radiator knoppen om zo per ruimte alles exact te kunnen instellen? (knop + wireless thermostaat elke kamer)

    (Heb trouwens nog even deze fotos bijgevoegd, mocht ik wat over hoofd gezien hebben).


  • Andreplusplus
    Opties
    Ik doelde op de doorstroming van de SRK, die is laag (kleine opening) en bovendien gaat de knop in stapjes open en dicht en niet helemaal in 1 keer. Dit kan leiden tot te lage warmteafgifte en evt bijgeluiden.

    De "80 graden door de leidingen" zou kunnen als je de thermostaatknop van de verdeler zou vervangen door een tado knop. Dat moet je idd nooit doen.

    De blauwe knoppen zou je kunnen vervangen door tado knoppen. Moet wel passen natuurlijk - er zijn voorbeelden van om de knoppen om en om horizontaal en verticaal te plaatsen op dit forum.
    Met een draadloze temperatuursensor (geen wirelss thermostaat) per ruimte zou je dat kunnen doen. Luxe, maar prijzig
  • Paulehams
    Opties
    Ah oke goed dat ik je deze vraag dan nog stelde! Mijn intentie was namelijk om die thermostaatknoppen voor de verdelers (zoals op de foto die witte) te vervangen voor tado knoppen.. Makkelijkste aanpassing en dacht dat 80C probleem sowieso afgedekt was omdat mn cv het water niet warmer maakt dan 35C (dan kan nooit 80c worden)

    Maar ik moet dan dus de tado knoppen EXTRA op de leidingen plaatsen.. Dus hele systeem druk eraf, leidingen zagen en koppel ertussen waar de tado knoppen op kunnen… Pff das nog wel even een dingetje dan. Hmm toch moeilijker dan gedacht dit probleem zo :)

    Bedankt voor je ondersteuning!
  • Andreplusplus
    Opties

    Klopt, de thermostaatknop op de verdeler regelt de watertemperatuur van de aanvoer naar de vloer en niet de luchttemperatuur (wat de tado knop zou doen). Daarom heeft deze thermostaatkraan een voeler aan een draad in de aanvoerbuis van de verdeler.

    Als je zo’n lage CV watertemperatuur hebt, loop je altijd het risico dat door een instellingsfout (ketel gereset, test vollastbedrijf bij onderhoud bijv) dat de ketel alsnog veel heter water levert. Dus een begrenzing is volgens mij altijd wenselijk.

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties
    Mocht je toch een thermostaat knop in de leiding naar de vloerverwarming verdeler plaatsen, dan zou je eens moeten uitzoeken of je net zo’n knop kunt plaatsen als dat er nu zit. Als dat mogelijk is, dan heb je in ieder geval het probleem van een te kleine doorstroom opening verholpen.

    En als je dan tado ook nog eens zover deze knop alleen volledig open of dicht te doen, dan is het resultaat een mogelijk goedkopere oplossing voor een zoneklep.