Ketel eerder uit, radiator knoppen langer open, pomp langer draaien

Opties

Onlangs had ik een ticket gemaakt om uit te laten zoeken waarom de ketel 's nachts rond middernacht aan gaat, terwijl de temperatuur in alle kamers ruim boven de ingestelde temperatuur was (ik heb het over meer dan 2 graden warmer). De verklaring was heel raar: om onnodige slijtage aan de ketel te voorkomen schakelt de ketel eerder in (2 graden boven de ingestelde temperatuur, echt?) om de kamer op temperatuur te houden.

Zeker met de huidige energieprijzen is het belangrijk om de ketel niet te vaak en niet onnodig te laten branden. Die dingen zijn gemaakt om duizenden keren te schakelen, zeker modulaire ketels, dus ik vind het genoemde argument zwakker dan zwak.

Ik heb een beter voorstel: De ketel niet onnodig laten branden en de radiatoren maximaal gebruik te maken van de afgegeven warmte. Het is dus verstandiger om:

  • de ketel eerder uit te zetten, plus
  • de pomp nog 5 a 10 minuten te laten draaien (beter nog: laten draaien afhankelijk van de retourtemperatuur van het water), plus
  • de thermostaatknoppen ‘open’ te laten zodat de warmteafgifte langer doorgaan

Het is mijns inziens beter om door bovenstaande acties de kamer iets warmer dan ingesteld te laten worden, dan de ketel ‘te vroeg’ aan te laten slaan. Dit zal veel onnodig verstookte kubieke meters gas voorkomen.

Jammer dat wij als gebruiker geen keuze hebben in deze efficiëntie instellingen – noch dat we inzicht krijgen in de instellingen via de website/support site.

Tot slot snap ik niet dat tado niet beter gebruik maakt van de communicatie met moderne ketels. Het is mogelijk om zoveel data van de ketel op te vragen ( (near-)realtime gasverbruik, water temperatuur, enz) zodat de efficiëntie functie veel beter tot zijn recht komt. Het nu regelmatig invullen van de gas meterstand is zoooo 1990....

5
5 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat "nadraaien" van de pomp is iets wat de ketel regelt. Dat kun je daar ergens instellien in een van de (meestal een beetje lastig te gebruiken) menu's. Kijk eens in de handleiding van je ketel.

    Ik ken niet de details van OpenTherm maar ik kan me voorstellen dat Tado hier weinig invloed op heeft. Men stuurt de ketel aan tot een bepaald vermogen, en beeindigt op een gegeven moment die vraag. Hoe lang de pomp dan nog loopt, ik denk niet dat men dat in de hand heeft. Bij AAN/UIT regeling ZEKER niet. Maar goed dat gebruik je vast niet.

    Ik ben het er mee eens dat een ontwerpfout van Tado is dat de kranen dicht gaan als de temperatuur bereikt is. Het zou zo moeten zijn dat als de ruimtes warm genoeg zijn, de warmtevraag bij de ketel stopt maar de kranen blijven staan zoals ze stonden. Als de temperatuur zakt hoeft alleen de ketel weer gestart te worden. Dat spaart batterijen in de knoppen, en het maakt een "bypass" overbodig. Maar het vereist wel dat de kranen onderling van elkaar weten hoeveel warmte ze vragen en ik denk dat dit niet het geval is in het huidige ontwerp.