Taco warm water functie met zonneboiler

Hallo allemaal. Ik heb een tado in combinatie met een zonneboiler. Ik verbruik vooral in de ochtend (douchen) en de avond (afwas) warm water. Heeft het zin om de warm water functie aan te zetten en zo ja, met welke instelling?

Ik had de warm water functie aan staan alleen in de ochtend, maar zie nu toch gasverbruik verspreid over de dag. De verwarming was het niet volgens de tado zelf en koken op gas doe ik niet meer. Kan ik dat gasverbruik voorkomen of zal dat er altijd zijn vanwege de naverwarming door de cv ketel?

Ik heb een ATAG Q serie cv ketel met aparte zonneboiler met twee collectoren.

Alvast dank voor het meedenken.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Wat de warm water functie van Tado doet hangt af van je ketel. Bij de ene ketel doet het niets, bij de andere kiest het of er een voorraadvat warm water warm gehouden wordt ja of nee, en bij de derde soort schakelt het hele warm water gedeelte aan en uit (dus warm water uit in Tado betekent alleen nog koud water uit de kraan).

    Afhankelijk van wat je ketel doet en wat je wensen zijn heeft het meer of minder zin om deze functie te gebruiken. Je kunt ook het handboek van de ketel er op naslaan of deze functie op verschillende manieren kan werken en wat de ketel zelf kan doen om het energie verbruik te verminderen.

    Zelf heb ik het helemaal aan de ketel overgelaten en deze functie in de Tado uitgezet, maar ik heb een ander merk ketel (Intergas).