Tado als relais pomp radiatoren sturen

Opties
Ik heb een starterspakket gekocht met bedrade thermostaat en 2 radiatorknoppen. Ik heb een cerapurSmart ketel van Junkers hangen met een mm200 mengmodule ( hierin zitten 2 pompen, 1 voor de vloerverwarming beneden en 1 voor de cv radiatoren boven).
Thermostaat beneden regelt de vloerverwarming en een thermostaat boven regelt de radiatoren.
Ik heb tado gekocht om de warmtevraag boven in de kamers te regelen dmv de radiatorknoppen.
De tado thermostaat kan duidelijk niet overweg met het junkers bussysteem als er 2 kringen zijn. ( de pompen blijven draaien ).
Daarom zou ik de oude thermostaten laten hangen omdat de vloerverwarming op zich goed werkt en de thermostaat boven permanent aan laten staan. Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om de pomp van de radiatoren aan te sturen met de tado thermostaat als er warmtevraag is van de radiatorknoppen? Of heb ik het mis?

Groeten,
William

Antwoorden

  • WilliamM
    Opties
    Het is me gelukt. Oude thermostaten zijn blijven hangen. Vloerverwarming beneden werkt nog steeds met de oude thermostaat die via de ketel zijn pomp en temperatuur aanstuurt.
    Boven worden de radiatoren geregeld met radiatorknoppen. De tado thermostaat stuur nu gewoon via zijn relais COM en NO de pomp van de cv kring van de radiatoren aan als er warmtevraag is van 1 van de radiatorknoppen. Als er geen vraag meer is schakelt de tado thermostaat de pomp uit.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties

    Het werkt dus min of meer, maar het lijkt me dat je niet het beste uit Tado of uit je ketel hebt gehaald. Ik zou nog wat verder zoeken en proberen om het met 2 Tado thermostaten de opstelling op te lossen. Dat moet kunnen. Als je er nIet uitkomt om twee thermostaten als 2 circuits te installeren dan kun je dat via de helpdesk laten configureren. Natuurlijk moet je wel goed uitzoeken op welke manier de mm200 aangesloten moet worden.

  • WilliamM
    WilliamM
    april 2022 aangepast
    Opties
    Het antwoord van tado zelf was : "tado° kan helaas niet gebruikt worden om uw verwarmingssysteem aan te sturen."

    Ach, ik kan nu tenminste mijn kamers individueel regelen. En de pomp stopt met draaien als er geen warmte nodig is. Verbruik zal aanzienlijk dalen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Misschien klopt dat, maar de antwoorden van de helpdesk zijn niet altijd consistent.
    Zoek even op mm200 op deze site, dan vindt je ook een ander antwoord.