Vloerverwarming icm radiatoren in serie

Ik heb het volgende probleem.

Ik heb op de begane grond vloerverwarming. In de aanvoer zit een slimme radiatorknop. de vloerverwarming word dus niet onnodig warm gestookt bij een warmte vraag van 1 van de andere slimme radiatorknoppen. Op de 1e en 2e verdieping zijn radiatoren geplaats. Deze radiatoren staan in SERIE geplaatst, Jaren 80 huis, was destijds een goedkope oplossing. Iedere radiator heeft een eigen slimme radiatorknop. Het probleem wat ik nu heb is dat als de vvw op de begane grond een warmte vraag heeft, dat dan op de 1e en 2e verdieping ook warm water door de leidingen rond gaat. De radiatoren staan dicht, maar de onderblokken worden wel warm. Aangezien de vloerverwarming langzaam op temperatuur komt zorgt dit voor onnodig verwarmde kamers. Hier wil ik vanaf.



Is het met Tado mogelijk om het volgende te realiseren? Ik kan op de verdiepingslussen een zoneklep plaatsen. Deze zou ik dan met een bedrade thermostaat kunnen aansturen. Dat zou moeten kunnen na alles wat ik gelezen heb hier op het forum. Wat ik niet heb kunnen vinden is het volgende. Op de 2e verdieping heb ik 3 kamers die ik met een slimme radiatorknop wil aansturen. In dit geval zouden dan 3 kamers gebruik moeten maken van de bedrade thermostaat. Is dit mogelijk? of kan ik de bedrade themostaat maar aan 1 enkele kamer koppelen? Dit zelfde geld ook voor de 1e verdieping.

Graag jullie mening over mijn oplossing. Uiteraard zijn andere oplossingen ook van harte welkom.

Ik heb dus een oplossing nodig waarbij meerdere slimme radiator knoppen (meerdere kamers) 1 en de zelfde zoneklep moeten kunnen bedienen (en uiteraard ook de CV ketel een signaal kunnen sturen). Wie kan me helpen?


Groeten Ron

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Voordat ik op je oplossing in ga even iets anders. Je zegt en tekent radiatoren in serie. Maar ook op iedere radiator een kraan. Dat is vreemd, want je krijgt alleen warmte op die manier als alle drie de kranen tegelijkertijd open staan. Klopt dat?

    Verder zeg je dat het onderblok warm wordt en daaraan koppel je de conclusie dat er warmte wordt afgegeven. Dat is niet persé zo. Ga er maar van uit dat er alleen warmte wordt afgegeven als de radiator warm wordt.
  • @Herres, Dank voor je reactie. De radiatoren staan in serie. In het onderblok zit een bypass. Als de radiator openstaat, dan verwarmt de radiator, en gaat de restwarmte (retour) van radiator 1 naar radiator 2. Is de radiator 1 gesloten, dan gaat alles naar radiator 2, etc. Ik heb dit ook getest door de raditor knoppen van 1 en 2 dicht te zetten en dan te kijken of ik radiator 3 warm kan laten worden, door daar de knop open te zetten. Dit werkt!

    Het onderblok word verwarmd en ook de buis verticaal naar boven tot de radiatorknop, ook als de radiatoren dicht staan. Ik kan dit zien in de Tado grafiekjes van de radiatorknoppen op die radiatoren. Zie onder grafiek van de woonkamer (vloerverwarming) en die van 1 van de slaapkamers. Ik kwam terug van vakantie, dus de verwarming ging weer aan, na een week uit gestaan te hebben. Om 10:30 het programma laten hervatten. Woonkamer verwarmen tot 19 graden en later op de middag naar 19,5. De slaapkamers staan overdag op de vorstbeveiliging. In de grafiek zie je dus duidelijk dat de slaapkamer warm wordt, zonder dat de radiator open staat.

    Door deze lus op de 1e en 2e verdieping, denk ik dat er ook een te hoge retour temperatuur aankomt bij de CV, warme retour van de verdiepingen wordt bijgemengd met de koudere retour stroom van de begane grond, waardoor deze zeer waarschijnlijk ook niet efficient kan moduleren?

    Vandaar het idee om op de lussen van de verdiepingen een zone klep te zetten, zodat de verdiepingen gewoon koud blijven als er geen warmte vraag is, zodat de CV ketel zich optimaal kan 'concentreren' op de vloerverwarming.

    Beantwoord dit je vragen?




  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    mei 2022 aangepast
    Je zou niet verwachten dat enkel de buis en het onderblok zoveel capaciteit hebben dat ze de kamer significant opwarmen. Wat is de watertemperatuur die de ketel levert, zou je niet met een lagere temperatuur ook al een stuk efficiënter kunnen zijn?

    Overigens ben ik nog niet overtuigd dat de kamer verwarmd werd enkel door de buis, want ook de buitentemperatuur maakt een grote stap.

    Zowel een als twee pijps systemen hebben buizen die door ruimtes lopen waar je de warmte niet wilt afgeven. Over het algemeen is dat niet echt een probleem of eventueel breng je isolatie om de buis aan. Ik denk dat de voorgestelde oplossing weinig voor zal komen.

    Als laatst: wel lelijk dat je een gemengd een twee pijps systeem hebt. Misschien is dat te veranderen?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    mei 2022 aangepast
    Het lijkt me dat je niet de radiatoren in serie hebt staan, anders kon je niet de radiator per stuk apart regelen. Wat je dan wel precies hebt zou ik laten uitzoeken door een cv monteur. Het heeft geen zin om de installatie ingrijpend en kostbaar aan te passen als niet eerst duidelijk is hoe die in elkaar zit en waardoor het genoemde probleem ontstaat.
  • @P_Veldhorst De temperatuur staat op 60 graden ingesteld. Vanacht heeft de verwarming weer aangestaan en daar zien we dezelfde grafieken. Hier heeft de buitentemperatuur geen invloed gehad. Ik kan op de 1 of andere manier vandaag geen foto's meer bijsturen? Alleen smiley's.
  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    mei 2022 aangepast
    @Herres, radiatoren in serie is het een pijp systeem, een beetje vergelijkbaar met kerstboomverlichting waar ook bypass weerstandjes parallel aan de lampjes staan zodat bij uitval van een enkel lampje de rest toch blijft branden.

    Maar ik zou in dit geval uitzoeken of je het niet kunt aanpassen naar een tweepijps systeem. Ik betwijfel of het idee met zonnekleppen gaat werken met tado, dat ondersteunen ze zelf vast niet. En ombouwen naar tweepijps is waarschijnlijk goedkoper.

    En om het uitstralen te verminderen zou je de leiding kunnen isoleren.

    Ps. Foto’s gaat volgens mij niet vanaf de telefoon, maar wel met tablet of computer.
  • @Herres

    In de jaren 80 werd er veel gebruik gemaakt van eenpijps verwarmingssystemen.

    van een site geplukt
    "HOE WERKT HET?
    Het retourwater van de vorige radiator is de aanvoer van de volgende radiator. Een ventiel met een bypass zorgt ervoor dat de watertemperatuur in de volgende radiator nog hoog genoeg is.

    De bypass mengt het retourwater van de radiator met warmer aanvoerwater. Op die manier stijgt de temperatuur van het water dat wordt aangevoerd bij de volgende radiator. Er kan maximum 50% van het warm aanvoerwater gemengd worden."

    In het onderblok zit dus een bypass. Een deel van het aanvoerwater gaat de radiator in en een deel kan direct door naar radiator 2. De retourstroom van radiator 1 word nog wel weer bijgemengd in de aanvoer van radiator 2. Ze staan dus wel in serie maar er is altijd een bypass, dus als er 1 radiator dicht staat, dan kan de rest nog wel verwarmd worden. De eerste radiator krijgt dus het warmste water en is eerder op temperatuur, dan radiator 2 en die is weer eerder warm dan radiator 3. Als alle radiatoren dicht staan, dan gaat er dus enkel water langs alle bypasses van CV ketel, naar CV ketel. Ik heb wel het idee, dat dit voor onnodig gasverbruik zorgt. vandaar mijn vraag naar oplossing
  • @P_Veldhorst Ik denk dat het ombouwen naar een 2 pijps systeem vrij ingewikkeld word. Alle leiding liggen ingestort in de betonnen vloer. Ik zou in dit geval van iedere radiator nieuwe leidingen moeten leggen. alleen de aanvoer van radiator 1 en de afvoer van radiator laatst zijn dan nog te gebruiken, de rest moet allemaal vervangen. Dat klinkt mij allemaal veel duurder en complexer, dan het plaatsen van een zone klep in de leiding, waar ik wel direct toegang toe heb (zonder slopen) en het plaatsen van een bedrade thermostaat.

    Vraag is echter of ik de bedrade thermostaat op meerder tado kamers kan gebruiken als zone regelaar. en ik weet niet hoe dan de CV aan moet gaan slaan als ik de bedrade thermostaat de zone klep laat aansturen. Geeft deze bedrade thermostaat dan vanzelf een signaal aan de extensiekit, zodat ook de cv aan gaat?
  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    mei 2022 aangepast
    Ja, ik begrijp waarom de door jou voorgestelde oplossing de voorkeur heeft. Toch ben ik bang dat tado dit niet ondersteund, maar misschien kom je er met eigen inventiviteit.

    Je zou misschien alle ruimtes bedraad dezelfde klep kunnen laten aansturen, als de thermostaat als relais wordt gebruikt komt dat er op neer dat je ze allen parallel schakelt, dat zou moeten werken. Maar dan moet je wel draden trekken van alle kamers naar de zoneklep.

    Bij nader inzien, je kunt de relais allemaal bij de klep plaatsen, dus geen draden naar de ruimtes, echter wel iedere ruimte zijn eigen relais. Dat is hetgeen dat dit een dure oplossing maakt.

    Nog iets meer detail: iedere kamer krijgt een slimme knop en een relais (slimme thermostaat gebruik als relais). In de app configureer je de knop als master en het relais als slave. De knop is dan temperatuur sensor en schakelt de cv. Het relais volgt de knop en schakelt de klep. En zo heb je dan voor iedere kamer een relais dat de klep kan sluiten.
  • ik heb nu alle radiatorknoppen (in meerdere tado kamers) die via de draadloze ontvanger de CV aansturen. Als ik de draadloze ontvanger nu op de regel klep zou zetten, dan kan ik dus vanuit iedere kamer de regelklep aansturen, toch? Dan zou ik een bedrade thermostaat op de CV ketel kunnen aansluiten en die bedrade thermostaat zou dan door de draadloze ontvanger een seintje moeten krijgen om aan te slaan. Zou dat kunnen? Of kan iedere radiator knop straks ook dezelfde bedrade thermostaat aansturen?

    Zou de bedrade thermostaat dan ook boven bij de cv geplaatst kunnen worden, (daar is de draad). en dat ik de bedrade thermostaat in de Tado app in de woonkamer plaats met de draadloze temperatuursensor als meet instrument?

    Ik heb momenteel alleen een draadloze ontvanger (met draadloze temperatuur sensor) als thermostaat ,dus ik kan niet testten hoe een draadloze ontvanger en een bedrade thermostaat dan samen kunnen werken in de Tado app. Is dit eenvoudig uit te leggen?

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    mei 2022 aangepast
    Ik heb zelf geen draadloze ontvanger dus ook geen ervaring. Wat ik beschrijf is dus intuïtief en met kennis opgedaan op dit forum, dus van mij geen garanties ;-).

    Maar zoals ik het begrijp functioneert de draadloze ontvanger (ofwel slimme thermostaat) als relais en kun je hem 1 meetpunt toewijzen ( mijn master slave verhaal). Ik denk dus dat je echt voor iedere kamer een eigen ontvanger/relais nodig gaat hebben. Als je al die relais parallel schakelt kan dus 1 of meerdere kamers de klep sluiten (water doorlaten).

    Het samenwerken in de app is eenvoudig: je maakt kamers aan en kunt na wil draadloze ontvangers en knoppen aan die kamer toevoegen. Vervolgens zul je een apparaat tot master moeten benoemen. Tado heeft hier zelf wel ergens instructies voor staan, dus dat mag geen probleem zijn.

    Onderstaande link beschrijft een zoneklep voor vloerverwarming, maar lijkt me voor jou even toepasbaar:

    https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming
  • De draadloze ontvanger wijs je niet toe aan een aparte kamer. meerdere kamers kunnen gebruik maken van deze ontvanger. Ik denk dat dit net anders werkt dan de bedrade variant? Daarom denk ik dat die voor de klep aansturing zou kunnen werken. wat ik dan nog niet begrijp is hoe de draadloze ontvanger dan de CV ketel moet gaan aansturen? De draadloze ontvanger zou hiervoor een signaal moeten doorgeven aan de bedrade thermostaat, maar hoe dat in Tado gaat is mij nog onbekend. @ Herres, heb jij hier ervaring mee?

    In de woonkamer heb ik een slimme knop op de vloerverwarming en een draadloze temperatuur sensor. in deze ruimte heb ik idd de draadloze temperatuur sensor als master (meet instrument) staan en de knop als slave (doet wat de draadloze temperatuur sensor zegt).

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    mei 2022 aangepast

    Ik geloof dat het wel mogelijk is om dit zo te maken, inderdaad met een slimme thermostaat of draadloze receiver als aansturing van een zoneklep. Tado noemt dat "meerdere verwarmingszones". Per slimme knop definieer je de verwarmingszone en die is dan de bediener van de klep.

    Het enige wat ik niet weet is of je ook "geneste verwarmingszones" kunt hebben, dwz dat die twee zones voor boven als ze actief worden ook de ketel starten. Als dat niet kan wordt het lastiger, dan zou je met extra schakelcontacten op de zonekleppen de ketel moeten starten en dat werkt dan niet modulerend.

    Ik zou het voorleggen aan de servicedesk ipv aan het forum.

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    mei 2022 aangepast
    Zoals ik het nu begrijp is de draadloze ontvanger bedacht om draadloos de ketel aan te sturen, ter vervanging van een draad. Het is dus niet hetzelfde als een slimme thermostaat die fungeert als relais, wat ik even dacht.

    Eigenlijk zou het moeten kunnen zoals jij beschrijft, maar ik vermoed dat beperkte configuratie mogelijkheden binnen tado roet in het eten gooien. Zij houden niet van oneigenlijk gebruik.

    Zie tweede reactie van de moderator in onderstaande link:


    https://community.tado.com/nl/discussion/1542/toch-niet-echt-een-extentiesit-nodig-voor-een-zoneklep
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dit was toen inderdaad de situatie maar dat is later veranderd.

    Of het werk met een draadloze ontvanger of alleen met een slimme thermostaat voor aansturing van de zoneklep zal hij aan de servicedesk moeten vragen.

  • Dan voorzie ik meerdere relais voor een zoneklep in ieder geval als een fall back scenario.
  • Wat hier nodig is: 1 apparaat dat de ketel aanstuurt obv warmtevraag uit 3 verdiepingen. Dat is de zoneregelaar *voor alle ruimtes*, momenteel de extensiekit/drl ontvanger.
    2 apparaten die de verdiepingskleppen kunnen bedienen. Dat zouden dan de zoneregelaars voor hal/keuken/werk resp slk1/2/3 moeren zijn. Dat zou 2x een bedrade thermostaat in relaismode worden.
    Maar de kamers hebben allemaal al de EK als zoneregelaar, en je kan geen tweede zoneregelaar toevoegen aan een ruimte. Misschien is dat wél te doen door de helpdesk- iets dergelijks doen ze ook voor een tweede thermostaat in een ruimte tbv afsluiten vloerverw.
    Anders kom je op een extra draadloze tempsensor per kamer. Je maakt alle kamers dubbel in de app (slk1a en slk1b bijv). De A kamers hebben de knoppen en de EK als zoneregelaar. De B kamers alleen de draadloze sensor en de B klep-thermostaat voor de verdieping als zoneregelaar. De schema's e.d. voor slk1a en slk1b moet je dan gelijk houden.
    Garantie tot einde van dit bericht 🤔 en het lijkt me een errug dure oplossing.
    Je kan vereenvoudigen als je weet dat sommige kamers meer/vaker verwarmd worden. Dan kun je de overige kamers 'dom' laten of de drl tempsensor achterwege laten. Die hobbelen dan wel mee met rest vh huis. Die kamers kun je dan niet apart verwarmen omdat die dan geen warmte kunnen vragen bij ketel en/of klep.

    Overigens, ook ik vind het sterk dat je zo'n tempstijging ziet met gesloten radiatoren door alleen circulatie door de buizen. Als dat mogelijk zou zijn, waarom heb je dan nog radiatoren nodig (Die immers een veel groter oppervlak hebben dan een pasr buisjes). Mijn eerste gedachte was dan ook "vast houten vloeren en verwarming van beneden". Maar later las ik slangen in beton, dus dat is het niet. Wat zijn andere mogelijke warmtebronnen? Ik denk aan open deuren en (zon)instraling door de ramen en sowieso hogere buitentemp.

  • In dit plaatje van Tado (multizone systeem) lijkt het erop dat een bedrade thermostaat op een zoneklep vanuit meerdere kamers aangestuurd kan worden. Wat ik in dit plaatje niet zie/begrijp is hoe de CV ketel hierin nu aangestuurd word?

  • De CV wordt in die setup niet (iig niet door tado) aangestuurd.De aanname is impliciet dat er tijd heet water voorhanden is vanuit de ketel. Ik heb dit daarom altijd een vreemd artikel gevonden, dat meer slaat op bijv stadsverwarming.
    (https://support.tado.com/nl/articles/3481812-hoe-regelt-tado-een-multizone-radiatorverwarmingssysteem)
  • Mummie41
    Mummie41
    mei 2022 aangepast

    @Andreplusplus Vraagje: Als je een vloerverwamring hebt, met een zone klep ervoor tegen onnodige verwarming. dan wordt er vanuit die kamer toch ook en de zoneklep en de CV ketel aangestuurd? Als in dit geval ook enkel de zone klep wordt aangestuurd, dan word het niet warm als de CV ketel niet aan gaat. Zal de bedrade thermostaat op de zone klep de draadloze ontvanger niet kunnen triggeren? Mijn configuratie lijkt hier eigenlijk ook wel een beetje op

    Onderstaand een afbeelding van Tado. Hierop zit een zoneklep bij de vloerverwarming. Deze wordt aangestuurd door een slimme thermostaat. Maar deze zal toch ook de CV moeten triggeren? Weet iemand hoe dat werkt bij Tado?


  • @Mummie41 Ja, dat is waar ik op doelde met "dat kan de helpdesk misschien".
    Maar 2 thermostaten in 1 ruimte (waarvan 1 de zonecontroller voor het hele huis) is wat anders dan meerdere ruimtes die twee zoneregelaars hebben.
  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    mei 2022 aangepast
    Nogmaals een reactie van mij kant, ik heb een middagje in de zon gezeten, dus afwezig ;-).

    Is mijn eerdere uitleg niet begrepen of onjuist? Hoe het volgens mij gaat met de zoneklep is dat deze wordt geschakeld middels het relais van een slimme thermostaat. Dit relais volgt het programma en de temperatuur meting van een andere slimme thermostaat die in de app in dezelfde ruimte bevindt. Deze andere slimme thermostaat, de master, bediend de cv-ketel. In plaats van een slimme thermostaat had het ook een slimme knop kunnen zijn die een radiator aan of uit zet en op zijn beurt via de zone regulator (slimme thermostaat) de aanzet.

    Ik besef me in eens wat er fout is in mijn redenatie: er kunnen geen twee slimme thermostaten per kamer (ik heb dit probleem zelf niet vandaar dat ik vergeten was dat het bestond). In plaats daarvan heeft de slimme thermostaat die op de zoneklep zit de extensie kit als zoneregelaar. Dat betekent dat ie zijn eigen temperatuur meting zal moeten gebruiken en dus niet bij de klep kan worden geplaatst (tenzij deze zich in de juiste kamer bevindt).

    Voorlopige conclusie: toch in iedere kamer een slimme thermostaat knop en alle draden parallel naar de zoneklep. De radiatorknoppen volgen dan de temperatuur meting van de slimme thermostaat.
  • @Mummie41 Jouw vraag is toch al beantwoord in de afbeelding? Thermostaat aansluiten op klep en de extensiekit (Dat is oude naam voor draadloze ontvanger) stuurt de ketel aan o.b.v. warmtevraag uit ruimtes die de EK als zoneregelaar hebben ingesteld.
    Maar wat ik en @P_Veldhorst ook al hebben aangegeven: twee thermostaten in 1 ruimte en/of 2 zoneregelaars instellen per ruimte. We draaien in rondjes...
  • Dank jullie allen voor het meedenken. Ik heb ook de service desk aan de chat gehad en de enige werkende ondersteunde oplossing is zoals P_veldhorst omschrijft. Op iedere kamer dus een eigen thermostaat die de klep aan stuurt en dan de draadloze ontvanger op CV als zoneregelaar. Deze optie is wel een dure op deze manier. Ik had gehoopt met 1 thermostaat klaar te zijn, maar dat zouden er nu dus 6 moeten worden!

    Ik moet me misschien wat gaan verdiepen in domitica om op een andere manier met 1 relais de klep te kunnen schakelen vanuit iedere kamer
  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    mei 2022 aangepast
    Het is een wonderlijke case, maar ik vond het leuk om over mee te denken.
    Mocht je overigens een zoneklep plaatsen, dan zullen de kamers onderling nog steeds met elkaar meeliften.