Intergas Xtreme 36 en Tado

Wij hebben recentelijk een Intergas Xtreme 36 ketel laten plaatsen als vervanging van onze Nefit ketel. Hier zat een Nefit easy connect tussen omdat de oude Nefit ketel nog werkte met opentherm. Bij de nieuwe ketel de aansluiting naar de Tado gemaakt op X13 1-2 (zie onder)

De Nefit Easy connect verwijderd en de kabels via een 2 weg connector aangesloten.

Op de Tado de draden aangesloten op + en -

Daarnaast gecontroleerd dat RF is uitgeschakeld op de CV ketel

Ook de Reactie OpenTherm parameter gecontroleerd op de ketel en die staat netjes op 1 (Warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrenst op 30C)

Daarnaast de Aantal Eco dagen parameter op 0 gezet en de tapcomfortfunctie op eco, zodat de wateraansturing ook correct zou moeten werken.

De Tado staat ingesteld op D01, HC01 en HW.

De ketel slaat nu alleen even kort aan bij het wijzigen van een instelling op de Tado en doet vervolgens niets. De app zelf geeft alle streepjes bij verwarmingsactiviteit maar de ketel doet niets. Omdat de ketel wel even kort aanslaat na het wijzigen van een instelling kunnen wij niet anders dan constateren dat de aansluiting op orde is, het moet dus eigenlijk wel iets zijn in de instellingen van de Tado.

Zodra wij de Nefit easy connect met de Nefit Easy thermostaat aansluiten werkt de ketel wel naar behoren.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Via de helpdesk lijk ik er namelijk niet helemaal uit te komen, nu al een mail of 5 over en weer maar we komen niet echt verder.

Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ik heb dezelfde ketel en dat werkt met D01 gewoon prima. Al bijna 2 jaar.
    Heb hier eerder op het forum wel eens zitten lezen dat een harde reset van de ketel (stekker eruit en na een poosje weer terug plaatsen) veel problemen verhelpt.
    Verder lijkt alles goed te zitten.

    Kijk eens wat er gebeurt als je de kabels op de tado met elkaar doorverbind. De ketel moet dat gewoon gaan branden.
    Als dat zo is verdenk ik eerder dat er met de tado thermostaat iets aan de hand is.
  • Beide geprobeerd. Helaas deed reset deed vrij weinig. De doorverbinding werkt inderdaad zoals geschetst, de ketel gaat netjes branden. Zit dus niks anders op dan wachten op een nuttige reactie van de helpdesk.

  • Aansluitingen zijn prima. Dus tenzij er iets stuk is in de elektronica moet er een andere oorzaak zijn.
    1. instellingen
    2. verwarmingsinstallatie
    M.b.t 1, kun je ons meer vertellen over je tado set-up? Welke apparaten, hoe in de app geconfigureerd en zo? M.n. instelling zoneregelaar van belang.
    M.b.t. 2, is het mogelijk dat de ketel afslaat (met foutcode) bijv omdat retourwatertemp te hoog is?
  • Heb je de ketel nog werkend gekregen , loop deze het zelfde probleem aan .

    Alles geprobeerd en contact gehad met de helpdeks ( via mal ) maar deze reageren niet meer

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Hoe heb je het aangesloten en geconfigureerd en wat werkt er wel en niet? Heb je de wizard gebruikt tado.com/start ?

  • jteeuw
    jteeuw
    juli 2022 aangepast

    Probleem is dat de ketel niet aangaat bij warmte vraag.

    De tado is aangesloten op + en - en op de ketel X13 1 en 2.


    Er is geen koppeling met andere thermostaat op de ketel ( RF1- ) en optie P057 =1

    Instellingen tado : D1 - HC1 - HW

  • @jteeuw zie boven...
    En weet je zeker dat er warmtevraag is? Hoger dan 25 graden lukt niet, en dat is het al gauw met dit weer.
    Draadjes verbinden (x13 1 en 2) en de ketel moet aanslaan. Zo niet dan is er een instelling niet juist (of er is iets stuk aan de ketel)
  • @Andreplusplus

    Vandaag weer getest nu de tempratuur weer is wat gezakt maar helaas ketel slaat niet aan. ( badkamer is 19graden, radiator langer dan 30min op 25 gezet )

    Als ik de draadje (x13 1 en 2) verbind slaat de ketel wel aan

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Als je dmv een thermostaatknop de ketel wilt laten aanslaan moet dat wel geconfigureerd zijn voor die ruimte (zoneregelaar is de kamerthermostaat).

  • @Rob2

    Ik heb 5 tado radiatorkranen deze zijn per ruimte geconfigureerd.

    De configuratie heeft gewerkt tot dat de nieuwe ketel is geïnstalleerd .

    Tado instelling instelling is aangepast naar openterm --> D1 - HC1 - HW

  • @jteeuw sluit je x13 1 en 2 kort bij de ketel of bij de thermostaat? maw is de bedrading in orde?
    Wat zie je in de app bij 'Badkamer' in de grafieken?
  • @Missmiranda Is er ooit een oplossing gekomen voor dit probleem? Ik heb gisteren ook een Tado installatie gedaan. Via Aan/uit werkt de aansturing wel (dit was een suggestie van de Tado Helpdesk). Mijn instellingen en setup is identiek aan jouw configuratie. Zie voor al mijn instellingen deze pagina. Hoop dat jij een oplossing hebt gevonden! Ik wil graag kunnen aansturen via opentherm om te kunnen moduleren!

  • jteeuw
    jteeuw
    september 2022 aangepast

    @Missmiranda , bij mij is het opgelost , heb een nieuwe starters kit gekocht.

    Na communicatie met de helpdesk en tijdelijk een andere thermostaat (Intergas comfort touch ) getest te hebben. tot de conclusie gekomen dat de Tado thermostaat defect is.

    Na aansluiten van de nieuwe kit werkte de xtreme direct ( met opentherm ) , de oude Tado thermostaat is ~2 jaar oud