Geolocatie ontbetrouwbaar op iPhone?

Opties

Mijn vrouw en ik hebben allebei de Tado-app op onze telefoons. De mijne is een Android Galaxy, die van haar is een iPhone (type even niet bij de hand). In beide apps staat geolocatie ingeschakeld, met gps-permissie. Toch werkt het niet goed: als ik van huis ga en mijn vrouw thuis is, waarschuwt mijn app bijna altijd dat er niemand meer thuis is, en of ik het systeem op Afwezig wil zetten.

Kan ik dit op de een of andere manier beter laten werken, iets in de app- of iOS-instellingen op haar telefoon?

Antwoorden

  • florismk
    Opties

    Interessant mogelijk antwoord in deze discussie:

    Geo fencing ios15 — tado° Community

    @Joey van Tado legt uit dat Apple een eeuwenoude bug heeft opgelost, waardoor het wegswipen van een app eindelijk weer werkt zoals bedoeld: de app wordt volledig gesloten, uit het geheugen gegooid en is niet meer actief. Omdat dat heel lang níet zo heeft gewerkt, is iedereen vergeten waarvoor wegswipen diende, en gebruikt iedereen het nu (verkeerd) om apps gewoon te sluiten. Nu de bug is gefixt, worden apps weer volledig uit het geheugen geladen met swipen. Dus als je dat met Tado doet, is Tado helemaal niet meer actief en kan de app ook geen geolocatie-bijdrage meer leveren.

    TL;DR: Swipe Tado niet meer weg, dan blijft geolocatie mogelijk nog werken.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik ken de ontwikkelomgeving voor IOS niet, maar het verbaast me wel dat een app kennelijk niet de mogelijkheid heeft bij installatie een "achtergrondservice" te installeren die altijd actief wordt bij starten van de telefoon en die actief blijft of je "de app" (de user-interface) nou wel of niet "open hebt".

    Zoiets zou je wel verwachten, en Android heeft dat wel. Dat is wellicht de reden dat Android gebruikers hier niet over klagen. Of wellicht heeft Tado bij de Apple app niet alle mogelijkheden goed gebruikt, bijvoorbeeld omdat de Tado ontwikkelaar de Apple omgeving ook niet zo goed kent.

    Ze zoeken nog wel een ontwikkelaar op dit vlak.

  • florismk
    Opties

    Er zijn m.i. wel meer mogelijkheden van de OS'en die nog niet optimaal worden gebruikt, @Rob2 😀 Zo zou het in komende updates geweldig zijn als de notificaties (zoals geolocatie) je als gebruiker direct naar het relevante scherm brengen. Als ik nu op de Niemand Thuis-notificatie tik, kom ik in het hoofscherm. Ik zou het slim vinden als ik in een keer in het Geolocatie-scherm zou komen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat is programmeerwerk in de app. Daar heb ik het niet over.

    Wat ik bedoel is het gebruik van systeemfaciliteiten, zoals een achtergrondservice. Als Apple dat kent tenminste, dat weet ik niet, wieweet heeft er wel iemand geroepen dat dit een privacy risico is ofzo en die mogelijkheid verwijderd uit IOS.

    Ik vind het wat vreemd dat als je een app hebt die door moet geven waar je bent, dit alleen werkt "als je de app open hebt". Waar heb je dan nog een op BSD Unix gebaseerd multitasking operating system voor...

  • florismk
    Opties

    Ja, het is wel heel beperkt dat de app zo afhankelijk is van een openstaande UI. Dus ik snap wat je bedoelt over die achtergrondservice, @Rob2.

    Waarom het doorklikken vanaf een notificatie voor mij gerelateerd is, is omdat notificaties, en waar je in de app terecht komt als je de notificatie klikt, ook gebeuren op het raakvlak tussen OS en app. In Android kan je in je app de andpoints/actions of hoe het ook heet definiëren die vanuit het OS direct bereikbaar zijn, en als je dan een notificatie naar het OS slingert, geef je mee welk endpoint erbij hoort. Dat is een OS+app samenwerking die je moet weten te gebruiken.

  • Andreplusplus
    Opties
    Je kan op iOS geen 'background service' maken, zoals in Unix bijv. Je kan er nl. nooit meer bij, want er is geen interface of tool om background dingen te sluiten.
    Dus moet de main app open blijven, reden dat background tasks in de applaunch sequentie gestart moeten worden en gekilld worden bij app close. Wat @Rob2 zegt kan dus niet op iOS, hoe goed de tado developers ook zouden zijn.
    De UI hoeft niet zichtbaar te zijn, gewoon sluiten met knijpbeweging. Maar niet via homeknop(of moderne manier) en dan omhoogswipen. (toestel zonder homeknop: naar boven swipen is niet sluiten, alleen als je eerst een app moet selecteren en deze dus niet fullscreen wordt getoond)

    Dus alles bij elkaar geef ik tado gelijk en ligt het meer aan het begrip van gebruikers hoe (de tado, maar alle andere) appstore werken op iOS.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    mei 2022 aangepast
    Opties

    Oh dat vind ik wel slecht van IOS dan. Bij Android kan dat wel. Een achtergrondservice kan melden dat er wat aan de hand is via een symbooltje in het app icoon (bijv een rondje waarin het aantal "nieuwe meldingen" staat) of via het algemene berichten scherm wat je vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden kunt vegen. Dan start je de app door op zo'n bericht of op het icoon te tikken. Maar ik heb zelf nooit wat van Apple gehad dus ik weet niet wat er precies wel en niet kan. Een vereiste voor allerlei "alarmering" achtige apps (bijv ook dat je telefoon aangeeft dat je ring bel ingedrukt wordt, of je whatsapp die wil melden dat er een appje is) lijkt me dat de achtergrond service altijd actief is vanaf starten van je telefoon ook als je de app niet open hebt. Maar wie ben ik...