Nieuwe tado gebruiker

JouryDM
JouryDM

Hallo,

Vandaag heb ik samen met mijn installateur de tado bedrade thermostaat + knoppen geïnstalleerd.

Ik had hiervoor een Boxx van Engie (Toon in Nederland).

Boven:

slaapkamer 1: tado

slaapkamer 2: tado

slaapkamer 3: thermostatische kraan die dicht staat

badkamer: tado

beneden:

bureau: tado

hal: thermostatische kraan die dicht staat

keuken: tado

living: tado

living: een grote convector radiator in een convectorput met enkel een aan/uit draaiknop.


Nu heb ik de indruk dat die convector volledig open staat en hier effectief veel warmte uit komt. Is dit normaal?

De fysieke thermostaat staat af ... dus op zich is dat geen verandering met hoe de Boxx/toon ervoor werkte.

Iemand een idee? Hoe kan ik dit oplossen dat het werkt zoals bij mijn Boxx/Tado: geen vraag naar warmte = convectoren ook koud ipv mee opwarmen.

De paramaters die ik gebruikt hebt: DC07 - HC01 warm water aan en EK uit.

Is het echt noodzakelijk om een overloop/bypas te hebben?

Mijn boiler: Bulex ISOTWIN Condens F 30/35 - B/1

«1

Antwoorden

  • Intussen heb ik de convectoren afgezet (enkel open of dicht draaiknop).

  • Als er ergens in huis warmte wordt gevraagd gaat ketel aan, warm water circuleren en dus ook de convector meeverwarmen als die open staat. Zelfs als living al warm is. Dus daar ook een tado knop op zetten.
  • @Andreplusplus wat is het verschil met mijn Boxx/toon? Als toen de chauffage af stond gaf de convector geen warmte. Nu staat de tado af en toch geeft hij enorme veel warmte af. Werkt een tado op dat gebied dan anders? Tado zit op +/- en op de boiler op bus.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    En een bypass is nodig.
    Alternatief is om ergens permanent een radiator open te zetten, maar dat geeft ongewenst warmteverlies.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het verschil is dat bij Tado de knoppen zelf om warmte kunnen vragen. Dus als je ergens in huis een ruimte hebt waar het kouder is dan je hebt ingesteld (hoe is het mogelijk met dit weer, maar dat is wat anders) dan zal deze knop een signaal sturen naar de kamerthermostaat en die zal dan naar de ketel het signaal sturen om te gaan verwarmen. Nu gaat er zoals anderen al schrijven warm water door het hele systeem lopen. Als je overal Tado knoppen hebt dan staat alleen die in die ene ruimte waar het te koud is open en gaat alle warme water daarheen, maar als je ook radiatoren hebt die handmatig bediend worden dan gaat daar OOK warm water heen, zelfs als die ruimte al warm is. Daarom werkt het alleen goed als je OVERAL Tado knoppen op zet.

    Het kan ook zijn dat je zegt "het is in die ruimte wel te koud maar de verwarming hoeft er niet speciaal voor aan te gaan, het is voldoende als ie meedoet als het elders in huis ook te koud is" en dan kun je dat configureren in de configuratie voor die ruimte (zoneregelaar op geen zetten).

    De bypass is nodig omdat anders de ketel tijdens het "nadraaien" van de pomp het water niet kwijt kan en dan in storing gaat.

  • @Rob2 dat is net het probleem. Mijn thermostaat staat af en toch wordt die convector extreem warm. Het enige wat ik kan bedenken is idd de leidingen die warm zijn aangezien die op 60graden staat voor de chauffage en 50 voor de boiler die in de CV ingebouwd zit.

    Intussen heb ik een ander probleem. Na de installatie hebben we getest en alles werkte. Deze morgen stond de ketel plots in fout:

    Bulex isotwin f30d:
    F.20 Veiligheidsuitschakeling: temperatuurbegrenzer: Massaverbinding kabelboom naar het product niet correct, aanvoer- of retour-NTC defect (loszittend contact), zwarte ontlading via ontstekings- kabel, ontstekingsstekker of ontstekingselektrode

    F.49 Fout eBUS: Kortsluiting bij de eBus, eBus-overbelasting of twee spanningsvoorzie- ningen met verschillende polariteiten op de eBus

    De installateur komt vanavond terug. Kan het dat de - en + verkeerd aangesloten is tussen de tado thermostaat en de ketel?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    “ dat is net het probleem. Mijn thermostaat staat af en toch wordt die convector extreem warm.” Dat komt dus normaliter doordat ergens een andere Tado knop warmte vraagt en de ketel aanzet. Je krijgt dan warmte ook als de thermostaat in de woonkamer uit staat.
    Als de ketel aanslaat zonder dat een Tado warmte vraagt dan is er een aansluit- of configuratie probleem.

    + of - aansluiting omkeren maakt niets uit.

    De foutmeldingen kunnen van alles zijn, ik weet het niet, gelukkig komt de monteur.
    Maar als er geen bypass in het systeem zit dan krijg je ook een fatale storing. (De logica is dat die fout ontstaat nadat je de kraan van de convector hebt dichtgezet)
  • @Herres dan zal ik die 2 convectoren weer open zetten, de ketel weer aanzetten en hopen dat de fout weg is ... Als de monteur toch vanavond komt zal ik nog eens extra vragen voor zo een bypass (is dat de echte naam? ik las ook soms overloop etc).

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je hebt toch wel de voedingsunit van de vorige thermostaat verwijderd zoals in de handleiding cq wizard staat??

  • Uiteraard. Ik heb wat water van de leidingen gelaten en de ketel gereset. Alles lijkt weer in orde te zijn.
  • Volgens mij is er toch nog altijd iets niet juist …
    Tado staat af, geen enkele chauffage vraagt warme en toch zijn die convectoren loeiend heet (hier zit geen tado op en staat gewoon volledig open, geen thermostatische kraan).

    Mijn ketel staat op 55gr wat normaal is.

    Ik dacht dat die convectoren enkel gingen opwarmen als er ergens een tado warmte vraagt, maar dat is precies zo niet.

    Als ik die 2 convectoren dicht zet gaat mijn ketel in fout (zie hierboven).

    Suggesties?
  • @Rob2 @Herres @Andreplusplus hebben jullie toevallig een idee?

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Je zegt dus eigenlijk dat alles van Tado uit staat (geen warmte vraagt) en dat de cv-ketel toch verwarmt. Dat soort fouten wordt (vrijwel) altijd veroorzaakt door een verkeerde configuratie van het protocol van de thermostaat of verkeerde aansluiting van de thermostaat op de ketel.

    In de installatiehandleiding zie ik dat er een e-bus aansluiting voor de thermostaat op zit. Zitten de draden naar de thermostaat daar ook op aangesloten? In de handleiding van Tado wordt aangegeven dat voor Bulex ketels protocol D07 nodig is. Je geeft aan dat je dat hebt ingesteld.

    Als het hiermee niet lukt dan weet ik het verder niet.


  • JouryDM
    JouryDM
    mei 2022 aangepast
    @Herres bedankt voor de info! Ik zal vanavond de tado eens van de muur nemen, maar de installateur verzekerde mij dat hij daar aangesloten heeft op de + en - (draden omdraaien kan geen kwaad. Ik zal ook eens kijken op de ketel en zien hoe het daar gedaan is, maar ook hier verzekerde hij dat het op de eBus is aangesloten.

    Stel dat de werking wel goed is. Wat is dan de temperatuur van de ketel? 0 kan het nooit zijn mijn inziens?

    Water staat op 55 graden.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    De watertemperatuur kan uiteraard niet 0 zijn. 55 graden is een tamelijk lage temperatuur. Als het huis daar goed warm op wordt dan is dat prima.
  • Ik heb enkele foto's genomen:

    Hoe de thermostaat aangesloten is:

    Zo is het op de ketel, en dit klopt volgens mij niet maar verbeter mij als ik fout ben:

    En dit staat naast de ketel:


  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Er zit een kortsluitbrug op de aansluiting van de 24v thermostaat. Ik vermoed dat dat de boosdoener is. Maak die eens los, en kijk of het daarmee is opgelost.

    Wat is de functie van dat oude apparaat op de grond? Is ie nog aangesloten?

  • @Herres ik heb gisteren de foto’s ook doorgestuurd naar Tado. Om eerlijk te zijn vind ik de documentatie niet zo duidelijk hoe aan te sluiten op de ketel. Ze gaan er van uit dat iedereen perfect weet hoe de elektronica van de ketel in elkaar zit, maar dat is niet zo.

    Mijn installateur is perfect op de hoogte van traditionele radiatoren, maar niet met opentherm etc.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Ja, begrijpelijk.
    Toch zou ik even die draadbrug (rode draad) losnemen. Baat het niet dan schaadt het niet. Je kunt hem altijd weer terugzetten.
    Wel even de netspanning van de ketel afhalen vooraf.
  • JouryDM
    JouryDM
    mei 2022 aangepast

    @Herres oké ik zal het even proberen vanavond. Om op jouw vorige vraag te antwoorden mbt het bakje op de grond: het is een condenswaterpomp.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Als je een Tado installeert kun je kiezen om het installateurshandboek te gebruiken, maar er is ook een "wizard" die je stap voor stap vertelt welk draadje je waar los moet maken en waar vast moet zetten.

    Dit is behoorlijk gedetailleerd, maar wel gaat dit er helaas vanuit dat je de aanstuurmode niet wilt veranderen. Dus als je huidige installatie aan/uit werkt en je gebruikt die wizard dan heb je daarna nog steeds aan/uit. Men neemt dus niet de kans om de boel op te waarderen naar een bus systeem, zelfs niet als zowel de ketel als de Tado dat systeem ondersteunen.

    Dat is jammer, maar het is wel een beetje verklaarbaar omdat problemen zoals je die nu hebt dan niet voorkomen. Immers je laat dan alles aan de ketelzijde onveranderd en sluit alleen de Tado aan ipv de vorige thermostaat.

    Als je precies wilt weten hoe het zit met die aansluitingen van de ketel, de draadbrug, en eventuele configuratiemenu's van de ketel dan moet je het installatiehandboek van de ketel erbij pakken. Daar zit altijd een hoofdstuk in mbt het aansluiten van thermostaten, welke mogelijkheden er zijn en hoe die dan aangesloten moeten zijn. Dat is normaal gesproken niet moeilijk te begrijpen, en voorzien van tekeningetjes van aansluitblokken enzo.

  • JouryDM
    JouryDM
    mei 2022 aangepast
    Ik heb het installateurshandboek gevolgd (ik gok dat het dit is: https://cdn.brandfolder.io/607DGEMS/as/8xtksx32bktctkc5929qz8m/104215-DIGITAL-ST01IB01-INSTALLER_MANUAL-TA-NL-00-V2.pdf & https://tado-844a35e31252.intercom-attachments-1.com/i/o/515817749/91bc8bf5407b23c4b355dd88/IV4.1+-+Installation+-+Boxx+-+RU+-+%28Remove+Boxx+Ketelmodule%29+-+OT+-+ENG.pdf) maar dat is zeer basic, en zoals jij zegt er van uit gaan dat je 1 op 1 vervangt.

    Veel mensen kopen toch net een Tado op efficiënter te kunnen verwarmen en dan lijkt het mij logisch dat ze ook mensen overstappen van traditioneel aan/uit naar modulerend.

    In de handleiding van de ketel staat zeer weinig in: https://www.bulex.be/downloads/documentatie/documenten/installatievoorschrift/installatievoorschrift-isotwin-condens-25-30-30-35-688440.pdf

    Die kortsluiting zoals @Herres eerder vermelde staat niet vermeld wat dat doet, of het er uit mag, …
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Je hebt voor deze ketel twee aansluitmogelijkheden. Aan/uit en eBus. Het is óf de een, óf de andere. Niet én, én.
    Door de draadbrug op de aan/uit aansluiting wordt de eBus overruled.
  • @Herres dus zoals je zei het rode stukje kabel in de gele kader (RT24V) verwijderen en alles zou in orde moeten zijn volgens jou?

    Wat is dat in de blauwe en witte kader dan? Mogen die blijven zitten?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Ja, de draad in het gele kader.
    Over de andere heb ik geen informatie, die zou ik laten zitten.
  • @Herres ik heb de rode draad weg gedaan en nu krijgt de ketel volgens mij geen signaal. Ik heb in tado een radiator aangezet waarbij de sensor ingesteld is op de knop en het doet helemaal niks.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    jammer. Helaas kan ik dan verder niets voor je betekenen.

    succes verder, ik hoop dat je een oplossing vindt.

    groet.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Die ketel handleiding is inderdaad wel SLECHT zeg... er staat niks over hoe je moet wisselen tussen aan/uit en ebus. Het enige wat ik zie is dat diagnosecode d.90 aangeeft of er een ebus thermostaat herkend is maar hoe je die zichtbaar moet maken staat er dan weer niet in. Lukt je dat wel dmv experimenteren kijk dan of die code 0 of 1 geeft. 1 is goed.

    Of die draadverbinding op het aan/uit contact er in moet zitten dat wisselt per merk ketel, je zou intuitief verwachten dat dit NIET zo moet zijn maar er zijn ook ketels waar die er juist WEL in moet zitten. Maar in het boek staat er niks over... helaas.

  • JouryDM
    JouryDM
    mei 2022 aangepast
    @Herres en @Rob2 en wat als ik nu de 2 kabels van Bus op die RT24V steek en op de thermostaat op NO en COM zodat hij weer acteert als een domme thermostaat aan/uit? Maakt de + en - uit op de NO en COM?
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Dat zou kunnen maar is een stap terug, verlies van kwaliteit. Overigens moet de thermostaat dan ingesteld worden op protocol R01.

    ik zou nu serieus werk maken van het krijgen van de juiste informatie over de manier waarop thermostaten moeten worden aangesloten op deze ketel. Op deze manier blijft het gissen.