Temperatuur woonkamer/keuken regelen op basis van metingen slimme thermostaat

Opties

Onze situatie is als volgt... We hebben een open ruimte woonkamer/keuken. Hier hangen 3 van onze 6 slimme radiatorkranen aan uiteraard 3 radiatoren. In dezelfde ruimte hangt de slimme thermostaat die de boiler stuurt.

We hebben het systeem een jaar in gebruik, werkt prima, maar... in de woonkamer wordt de temperatuur gemeten op de radiatorkranen. Stenen vloer zonder vloerverwarming, dus bij koude dagen wordt er veel te hard verwarmd.

Het zou ideaal zijn mocht het systeem de temperatuur gegevens van de slimme thermostaat gebruiken om de temperatuur in de woonkamer en keuken te bepalen.

Nu kan ik in de app kiezen welke radiatorkraan ik voor de temperatuur meting gebruik, maar ik kan blijkbaar niet de slimme thermostaat uitkiezen die wel degelijk ook in de woonkamer hangt.

In het regelgedeelte van de app staat ook twee keer een regelbare "woonkamer" tegel. De ene regelt dus effectief de slimme radiatorkranen. De andere stelt de slimme thermostaat voor. Die laatste kan geregeld worden, maar doet in wezen niets. De slimme radiatorkranen communiceren immers met de slimme thermostaat om zo de modulerende ketel goed aan te sturen.

Voorbije winter heeft geleerd dat deze setup verder goed werkt.

Is het überhaupt mogelijk om de temperatuurmetingen van de slimme thermostaat te gebruiken om de woonkamer te regelen? En zo ja, hoe krijg ik dat klaar.

(Soortgelijke vraag is hier 2 jaar terug eigenlijk onbeantwoord gebleven. Inmiddels al enkele software-updates later, dus stel ze nog maar eens)

Zie screenshots van mijn situatie.


Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Je hebt ooit een fout gemaakt bij het installeren en daarom heb je nu 2 keer die "Woonkamer".

    Je kunt tegenwoordig apparaten verplaatsen dus je kunt nu de kranen of de thermostaat verplaatsen naar dezelfde "Woonkamer" en daarna kun je het wel zo instellen als je wilt.

Antwoorden

  • Beeldbuisje
    Opties

    Dat was het inderdaad. Toen ik die thermostaat na de installatie trachtte van kamer te veranderen ging dat nog niet. Nu dus wel en lijkt het opgelost.

    Moet alles nog wel terug instellen, maar zolang het dat maar is... :-)

    Bedankt voor de info!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja vroeger moest je dit doen door de kranen weg te gooien en opnieuw toe te voegen.

  • Beeldbuisje
    Opties

    Ze worden slimmer bij Tado 😃.

    Gaat met de huidige gasprijzen toch weer behoorlijk wat uitsparen komende winter. In de hoop dat we dan nog gas hebben 🤨

  • SanPress
    SanPress
    juli 2022 aangepast
    Opties

    Ikzelf heb een halfopen keuken met aan de ene kant een woonkamer met radiator en een slimme radiatorknop. Aan de andere kant van mijn halfopen keuken zit de eetkamer ook met radiator en een slimme radiatorknop.


    De situatie is nu dat ik graag beide ruimtes onafhankelijk aan wil blijven sturen. Voor de temperatuurmeting zou ik graag gebruik willen maken van de slimme thermostaat aangezien deze mooi centraal tussen beide ruimtes hangt op een goede hoogte.


    Graag zou ik zien dat ondanks dat de app de slimme radiatorknoppen voor de woonkamer en eetkamer als 2 losse kamers ziet, je de slimme thermostaat voor de temperatuur metingen aan beide kamers kan toe wijzen. In een andere ruimte heb ik een losse temperatuursensor gehangen maar voor de woonkamer/eetkamer zou dat niet noodzakelijk moeten zijn gezien de korte afstand tot de sensor van de slimme thermostaat.


    Nu moet ik zowel de woonkamer als eetkamer tot één kamer benoemen om gebruik te kunnen maken van de centraal gelegen thermostaat waardoor altijd beide radiators aangaan ondanks dat ik 1 van de 2 gedeeltes zit?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt niet én twee kamers onafhankelijk regelen én op 1 plek meten, dat zou toch duidelijk moeten zijn?

  • Beeldbuisje
    Opties

    Zelf heb ik heel de boel middels HomeKit ook gekoppeld.

    Uiteraard is bovenstaande nog maar net opnieuw ingesteld, maar als ik mijn Woning app open, blijft alles daar als vanouds.

    Mijn woonkamer heeft twee radiatoren met smart kraan + die smart thermostaat. In de Tado app regel ik de temperatuur nu op basis van die smart thermostaat. In mijn Woning app kan ik nog steeds de kranen individueel sturen.

    Als ik het verwarmingsschema van Tado gebruik en dan via HomeKit eea ga regelen, dan ziet Tado dat als "handbediening" en disablet eigenlijk het verwarmingsschema.

    Mocht je Apple gebruiker zijn, zou ik er eens achter zoeken of je geen 'automatisatie' kan instellen die gaat regelen op basis van de waarde van de smart thermostaat.

    Dan blijven de kamers gescheiden in de Tado app (zelf ook niet begrijpend wat nu het nut is) en toch regel je alles middels HomeKit op basis van 1 thermostaat. Natuurlijk moet je dan ook héél je verwarmingsschema instellen in HomeKit en daar ben je wel een half dagje zoet mee, navenant hoeveel thermostaten je hebt.

  • SanPress
    Opties
    Hoi Rob2,

    Dat is duidelijk maar ik zou graag zien dat het wel mogelijk wordt aangezien de 2 ruimten (kamers) middels een halfopen keuken verbonden met elkaar zijn. Er zullen vast wel meer scenario's te bedenken zijn waarbij je slimme radiatorknoppen als losse kamers wil aansturen maar waarbij je 1 centraal meetpunt wil gebruiken. Bijvoorbeeld een gang met radiator die verbonden is met een open voorkamer met radiator (lees ruimtes zonder deur).
  • SanPress
    Opties
    @Beeldbuisje

    Bedankt voor het meedenken, ik zelf gebruik Google Home volgens mij kan je daarmee niet zoveel automatiseren als met Homekit nu kan maar ik zal er eens in verdiepen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Hoi Rob2,

    Dat is duidelijk"

    Kennelijk toch niet! Wat ik probeer uit te leggen is dat het ten ene male onmogelijk is om 2 kamers apart te regelen als je maar op 1 plek meet. Dat is geen beperking van Tado, dat is een beperking van de natuur.

    Hoe moet die meting (halfweg) nou weten hoe warm het in iedere kamer is dus hoe ver die radiatorkranen open en dicht moeten?? Ze evenver open en dicht draaien dat heb je al, als je 1 kamer configureert. Maar nu wil jij ze als 2 kamers onafhankelijk regelen, terwijl je maar op 1 plek meet. Hoe moet dat dan gaan werken?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Rob2 heeft wel een punt.
    Dit is hetzelfde als je met je auto een snelheid wil rijden van de kilometerteller van de auto van je buurman.
  • MichielTado
    Opties

    Het zou wel kunnen als je de keuken OF de woonkamer alléén wil verwarmen. Wat idd niet kan is de keuken en de woonkamer samen aan te hebben op verschillende temperaturen. Wel op gelijke temperatuur uiteraard.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee OOK niet op gelijke temperatuur. Alleen op gelijke regeling: de beide kamers krijgen evenveel kraan opening afhankelijk van de centraal gemeten temperatuur. Je kunt niet de keuken wat meer warmte geven omdat het daar te koud is en de kamer laag laten omdat het daar al OK is, want je weet die temperaturen niet onafhankelijk.

    Het bovenstaande is wat je krijgt als je 1 kamer definieert. Heb je 2 kamers dan heb je ook 2 meetpunten nodig. Je kunt uiteraard wel in de keuken de slimme kraan als meetpunt nemen en in de kamer de thermostaat.

  • MichielTado
    Opties

    @Rob2 Je hebt gelijk, ik formuleerde onjuist. Je kan de twee ruimtes gelijk regelen, maar waarschijnlijk niet beide kamers perfect op temperatuur krijgen. Net zoals je met één standaard thermostaat een heel huis moeilijk overal de gelijke temperatuur krijgt.

  • JeroenvdM
    Opties

    @Beeldbuisje

    In Homekit (Woning) zal je de aanpassing helaas ook handmatig moeten doorvoeren.

    Na het openen van een apparaat, kan je de locatie van een apparaat kan je aanpassen via het tandwiel rechtsonderin. Je kan daar de kamer van het apparaat aanpassen.

    Als je alles in 1x wilt resetten kan je ook de fado bridge uit homekit verwijderen en daarna opnieuw toevoegen en vanuit daar alles opnieuw instellen.

  • Beeldbuisje
    Opties

    Nu moet ik toegeven dat ik HomeKit even met rust laat qua instellingen.

    Vanaf september met iOS 16 lijkt er toch eea te gaan wijzigen in dat platform. Beter dat ik op dat moment alles eens netjes ga zetten voor dat al m'n werk teniet gedaan wordt door die update. Wat Tado betreft zit er toch al erg veel tijd in HomeKit.

    Nog zo'n leukertje in HomeKit wat hier nu wel offtopic is: bij een HomeKit deurbel moet je in een externe app (EVE.) het drukken op de knop definiëren. Dan kan je in de Home app eea instellen op basis daarvan.

    Een update van iOS of EVE. en de "druk op knop" rule is weg. Dat updaten ze dan wel 🤨