Airco blijft koelen of verwarmen, zelfs als de gewenste temperatuur is bereikt

Opties
Miran88
Miran88
juli 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hallo,

Sinds kort een airco en Tado slimme aircobediening V3+ in huis. Ik merk dat de airco blijft koelen ook als de gewenste temperatuur is bereikt. Hierdoor zakt de temperatuur verder naar beneden. Ik heb dit ook getest met verwarmen en dan gebeurd precies hetzelfde.

Ik heb handmatig een temperatuur ingesteld maar ook via het slimme schema. Je zou toch verwachten dat de airco uit, in stand by of in een lagere modus gaat als de kamer de gewenste temperatuur heeft bereikt.

Iemand anders hier ervaring mee? Want op deze manier vraag ik mij af of ik echt energie ga besparen....

Airco:Mitsubishi Heavy industries model SRK50ZS-W


Alvast bedankt!

Antwoorden

  • MichielTado
    Opties

    @Miran88 Gebruik je de Tado standaard mode of de Thermostaat mode?

    Ik ga ervan uit dat je de standaard mode gebruikt. Dan zegt de Smart AC alleen tegen de airco welke temperatuur het moet worden in de kamer, het setpoint. De airco regelt zelf de temperatuur in de ruimte waar de airco hangt. Als de kamer temperatuur, zoals gemeten door de Airco, de gewenste setpoint temperatuur heeft bereikt stopt de airco met koelen (of verwarmen). De airco zelf gaat niet uit dan maar blijft “blazen” zonder extra af te koelen (of verwarmen). Zodra de Airco weer een afwijking meet tov de setpoint zal er weer gekoeld (of verwarmd) worden.

    Het ventileren van de Airco kost weinig energie en helpt ook de temperatuur in de kamer overal gelijk te houden. Met de auto ventilator stand zal het ventileren wel op laag gezet worden zodra de temperatuur behaald is.

  • Miran88
    Opties

    Hey @MichielTado bedankt voor je snelle reactie! Ik las al iets over een thermostaat mode maar ik kan dit helemaal niet vinden in de app... Waar kan ik dit vinden?

    Ok dus de airco meet de temperatuur.. dus ook als de Tado app zegt dat het 20 graden is terwijl de ingestelde temperatuur 21 graden en de airco blijft koelen dan meet de airco zelf blijkbaar een andere temperatuur in de kamer? Hoe zou ik dit kunnen controleren? De temperatuur op de afstandbediening van mijn airco zou dan dus een hogere temperatuur moeten meten?


    Groeten Miran

  • MichielTado
    Opties

    @Miran88 De thermostaat mode zit sinds enige tijd niet meer in de Tado app. Werkte ook slecht en is daarom verwijderd uit de app.

    Dat de airco mogelijk een andere temperatuur meet dan de Tado kan bv komen omdat de airco hoog hangt. Warme lucht stijgt op en dus is de temperatuur bij de airco hoger dan bij de Smart AC unit. De airco unit meet zelf de temperatuur, niet de afstandbediening. De afstandbediening meet geen temperatuur. Of misschien hangt de airco op een lastige plek waardoor de uitgeblazen koude/warme lucht makkelijk terug stroomt naar de airco zelf. Dat maakt dat de gemeten temperatuur anders is dan bij de Smart AC.

    Persoonlijk zou ik me niet druk maken om een verschil tussen de gemeten temperatuur van de Airco en de Smart AC. Voel welke temperatuur je fijn vindt op een bepaalde plek in de kamer en zet daarna de airco altijd op de temperatuur die die temperatuur bereikt.

  • Miran88
    Opties

    @MichielTado ok top, ik ga er dan vanuit dat de airco zichzelf aanpast als de gewenste temperatuur is bereikt.

    Nogmaals bedankt voor de hulp!