Verwarmen door airco gecombineerd met de CV

Opties

Momenteel ben ik nog geen Tado gebruiker al kan dat niet lang meer duren. Ik heb de volgende uitdaging waar ik een Tado oplossing voor nodig heb.

Wij willen de verwarming van de woonkamer grotendeels laten overnemen door een airco in de woonkamer. Wij zijn ruim bemeten wat woonkamer betreft en inclusief de aangrenzende open keuken is dit 83m2. Dat betekent dat ik voor 10kW (dus 2) airco's moet plaatsen. Dat gaat ons te ver en wij willen eerst met 1 beginnen (Wij maken gebruik van een laaggeplaatste airco (die staat op plinthoogte)

Wat wij voor ogen hebben is het volgende: Gebruik de airco voor verwarming zolang dat kan en willen de CV stand-by hebben staan om automatisch bij te springen mocht dat nodig zijn. Dat m.b.v. Tado.

Wij denken aan de volgende oplossing:

We verdelen de woonkamer in 2 delen (voor TADO althans). Het ene deel (Links) wordt verwarmd door de airco en het andere deel (rechts) d.m.v. de CV. De temperatuur van rechts staat structureel 1 graad lager dan links.

In het woongedeelte (Links) zetten we de radiatoren uit en rechts zit een convectorput. In de aangrenzende open keuken zit een zogenaamde kickspace (Een verwarming die ingebouwd is in de plint van de keuken die normaal meedraait op de CV. Vanwege de complexiteit willen we rechts een aparte temperatuur sensor plaatsen.

De rest van het huis krijgt alleen op cruciale plaatsen een slimme kraan.

Mijn vraag is:

1.    Heeft dit enige kans van slagen met Tado?? Hebben jullie bedenkingen, onmogelijkheden, alternatieven en/of verbeteringen?

2.    Heeft iemand ervaring met het verbinden van een kickspace aan een thermostaatkraan?

 

Vr gr Fred

Reacties

  • MichielTado
    Opties

    10 kW aan airco’s voor 83 m2 ? Dat lijkt me extreem overbemeten. Is je huis zó slecht geisoleerd?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    1- ik zie niet voor me hoe dit zou kunnen. Dat kan natuurlijk aan mijn voorstellingsvermogen liggen 😉
    2- kickspace, dit onderwerp is op het forum al eens behandeld, zoek op “plintverwarming”
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    je moet je wel realiseren dat Tado een panklare oplossing voor standaardsituaties is, en dat allerlei speciale wensen in het algemeen NIET opgepakt worden.

    Als je een systeem wilt wat precies doet wat je wilt (en dat is niet gewoon een verwarming aansturen) zou ik uit de buurt van Tado blijven. Zoek verder in algemene home-automation systemen en intelligente verwarmings aansturing daarin.

  • fredvt
    Opties
    Herres,

    Ik ben nieuw op dit forum en had gedacht dat ik een mail zou krijgen als er op mijn vraag zou zijn gereageerd. Dus vandaar dat ik pas zo laat reageer.

    Herrres,
    Zo overbemeten lijkt me dat niet. Immers de formule om dit uit te rekenen is. Aantal kubieke meters (m3) * factor, waarbij 40 danwel 50 gebruikt wordt 40 is voor de optimisten en 50 voor de realisten of optimisten?
    Mijn kamer us 2,5 meter hoog
    Aantal m3 * 50= 83*2,50*50= 10,5 kWh.
    Aantal m3 * 40= 83*2,50*40= 8,5 kWh.

    Ons huis Is best aardig geïsoleerd. Muur, raam en dakisolatie. Vloer isolatie kan praktisch gezien niet. Tevens rondom HR++ beglazing.

    Ik hou me aanbevolen voor een, in jouw ogen, realistischere berekening.

    Over de opmerking van de andere persoon die gereageerd heeft moet ik nog even broeden en het artikel over de plint verwarming even lezen

    Heb jij realistischere cijfers danwel formules
  • fredvt
    Opties

    Nog even alles op een rijtje gezet en het moet kunnen. ZIe onderstaand plaatje. Het moet kunnen:

    Geel is airco, blauw is thermostaat/temp sensor Tado. Rood "TK"is Tado radiator kraan. Paars is Convector. Rode balken zijn de radiatoren.

    Groen "TK" is gewone thermostaat kraan en staan in principe uit.


    Primair: verwarming via de airco (geel) met bijbehorende thermostaat (non-Tado. Misschien komt dat later nog eens). Mijn cv kan bijspringen in bv de eetkamer als ik de Tado kranen van de convector en kick-space (keuken) laat sturen op basis van de temperatuur sensor die aan de muur van de eetkamer hangt. Nominaal ingestelde warden Woonkamer 21gr en de eetkamer 20gr. Wanneer de temperatuur in de eetkamer te laag is (te onregelmaig is of de airco houdt het niet bij bij grote kou dan springt tado bij.

    Iemand enige tegenwerpingen?

    Mij nog onbekend is of dat werkt zoals gedacht. De radiator kranen laten besturen op basis van de temp. sensor. Ik heb het in de configuratie aangegeven dus gaan we daar maar voorlopig vanuit.

    Wanneer en hoe ver gaan die kranen dan open/dicht bij veschillende temperaturen?


  • tondewit
    Opties
    Ik heb je een persoonlijk berichtje gestuurd.
  • fredvt
    Opties

    Hallo Ton,

    Bedankt voor je aanbod om te komen kijken naar jouw installatie. Als het wat dichter bij was had ik dat zeker overwogen/gedaan.

    Ik kom echter uit Oss en dan kunnen we beter een andere manier bedenken. Kunnen we elkaar een keertje bellen oid? Dat is wat praktischer.

    Alvast bedankt,

     

    V Gr Fred

  • tondewit
    Opties
    Ik heb in okt 2021 mijn situatie kort beschreven. Zie "Tado slimme airco icm tado cv radiatorkranen"
  • Karim
    Opties

    Dag Fred. Ik ben met dezelfde configuratie bezig.

    Tado gebruik ik al jaren voor mijn CV, maar ik ga deze winter de woonkamer + open keuken verwarmen door middel van een airco (167 m3; 10,8kW Mitsubishi).

    Morgen ontvang ik de smart airco uitbreiding voor mijn Tado en ga ik deze toevoegen aan de configuratie. Ik zal mijn ervaringen hier delen.

  • fredvt
    Opties

    Ik heb mijn eerste resultaten geboekt en ik denk het e.e.a steeds beter te begrijpen:

    Onderstaande configuratie heb ik nu draaien en ben aan het testen. Het ziet er niet onaardig uit.

    Wat ik gedaan heb: Ik 2 zones gedefinieerd: Gas en Electra genaamd (Die zie je in Tado niet terug maar is meer om mijn eigen gedachten te ordenen en te kunnen tekenen. ZIe onderstaande tekening

    Alles voorzien van thermostaatkranen, ook de kickspace (Plintverwarming)

    Bypass laten monteren (Vlakbij de CV overigens)

    Zone Gas: Zone regeling door de Slimme thermostaat, Meting door een draadloze Temp

    sensor (2*) en de rest door de thermostaat kraan zelf.

    Zone Electra: Zone regeling door de Slimme AC thermostaat. Mijn airco herkent de airco na flink wat aandringen. Die snap ik nog niet. Dat geeft geen fijn gevoel

    als ik die configuratie plm. 10 keer moet herstarten en net als ik er de brui aan wil geven vindt ie het ineens ok.

    Wat ik jammer vindt is dat de slimme AC regeling geen temp sensor accepteert als thermometer ipv de ingebouwde thermometer van de airco want die is per definitie veel onnauwkeuriger dan de sensor.

    Graag jullie feedback.

  • Karim
    Opties

    "Wat ik jammer vindt is dat de slimme AC regeling geen temp sensor accepteert als thermometer ipv de ingebouwde thermometer van de airco"

    Is dat zo? Ik heb de Tado Slimme Aircobediening V3+ sinds kort in gebruik en voorzover ik weet wordt de temperatuur gemeten op de Tado aircobediening zelf. Standaard mode heeft deze versie namelijk niet meer, alleen nog de Thermostaat mode.

    De temperatuur die Tado aangeeft is enkele graden lager dan de temperatuur die de Airco zelf aangeeft via de ingebouwde sensor. Logisch omdat de airco hoog hangt en de temperatuur die daar wordt gemeten afwijkt van de temperatuur elders in de kamer waar de Tado aico thermostaat hangt..

    Ik laat de Tado Slimme Aircobediening V3+ de airco aansturen. Ik loop wel tegen een probleem als ik Tado de airco in de automatische stand laat zetten (versus Heat of Cool). De airco krijgt van Tado de opdracht om te blijven verwarmen totdat de temperatuur die door Tado wordt gemeten XX graden is. Als die temperatuur is bereikt dan stopt Tado het verwarmen, maar schakelt de airco niet geheel uit. De sensor van de airco zelf meet op dat moment een temperatuur van XX+3 graden en besluit eigenhandig om de kamer te gaan koelen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

    Ik probeer dat laatste probleem nu te omzeilen door de airco niet in de automatische stand te laten zetten door Tado, maar in de Heat stand. Als het goed is zal de airco dan na het bereiken van de door Tado ingestelde kamertemperatuur niet gaan koelen omdat hij nog in de heat stand staat en dus niet kan koelen.

    Ik heb nog onvoldoende data om te beoordelen of dit het probleem oplost maar ik ben ondertussen wel benieuwd of iemand anders hier ook al tegenaan is gelopen. Het liefst zou ik de temperatuur sensor op de airco zelf deactiveren maar dat is volgens mij niet mogelijk.

  • Vos1974
    Opties

    Interessant, karim.

    ik ben nog aan het wachten voor een extra airco installatie/uitbreiding naar de living om daar ook te kunnen verwarmen.

    dan zou een tado airco bediening mogelijk kunnen helpen, voor dezelfde situatie als jij uitlegt. dus ik ben benieuwd naar je ervaringen!

  • fredvt
    Opties
    Inmiddels heb ik mijn configuratie een tijdje draaien en heb een aantal vragen gesteld aan Tado support. Deze hebben enerzijds deels antlwoorden gegeven. Anderzijds adviseert Tado support om de melding / vragen ook bij de community te droppen
    Bij deze:

    De tekst in zwart is de initiële vraag,, de tekst in het rood is van support. De blauwe tekst is mijn reactie naar support.

    Ik hoop dat Tado ontwikkelaars hier een aanleiding zien een paar dingen op te pakken
  • fredvt
    fredvt
    november 2022 aangepast
    Opties
    Zonder de tekst waarover ik sprak is dit natuurlijk een nutteloos.
    Bij deze dan de tekst

    Hier alsnog de tekst waarnaar ik verwees. Alleen zijn kleuren niet mogelijk dus heb het in de tekst aanvegeven van wie deze tekst is.


    Ik vraag : Kan geen "vroege start " instellen bij de slimme AC regeling
    Tado supp: Dit klopt. Deze functie hebben we nog niet voor de Slimme AC.
    Ik reactie: Dat betekent dat dit er mogelijk wel komt. Iets van een planning bekend wanneer ik dat mag verwachten

    Ik vraag: De bediening van de radiator kraan gaat te licht. Dat zorgt voor ongewilde wijzigen van de ingestelde temperatuur.
    Tado supp:Bedoelt u hierbij, het handmatig verstellen van de temperatuur op de Slimme Radiator Thermostaat? In elk geval raad ik u sowieso aan om de app hiervoor te gebruiken als dit het geval is. Als dit bij één specifieke Slimme Radiator Thermostaat merkt en niet bij de andere, dan hoor ik dit graag (serienummer).
    Ik reactie: Nee, het is structureel. Bij bv het schoonmaken van de radiator verdraai je de knop onbedoeld (veel te) makkelijk. Met het kinderslot is dit te verhinderen maar heeft het nadeel dat je handmatige bediening onmogelijk maakt

    Ik vraag:
    Temp regeling niet nauwkeurig bij de slimme AC regelaar . Dat resulteert in een vrij hoge variatie van de temperatuur.
    Tado supp: Gelieve een datum/tijd door te geven zodat we dit kunnen nagaan in onze data.
    Ik reactie: Ik heb wat plaatjes toegevoegd maar die kan ik hier niet tonen

    Ik vraag: Wie meet de actuele temperatuur bij de AC. De slimme AC regeling of de airco?
    Tado supp:Bij de modus die u gebruikt voor de Slimme AC, meet de AC zelf de temperatuur.
    Ik Reactie: Jammer, dat lijkt me een hele mooie uitbreiding. U suggereert dat ik dat wel heb als ik de slimme AC in een ander modus gebruik. Kunt u hieover wat mer vertellen of me verwijzen

    Ik vraag: Ik kan geen externe temperatuur sensor inzetten ingeval van een slimme AC regeling.
    Tado supp: Dat klopt, de Draadloze Temperatuur Sensors van tado werken alleen met verwarmingsproducten van Tado.
    Ik reactie: Voor mij als consument is alles 'van Tado afkomstig' wat ik van Tado koop tenzij u dat duidelijk aangeeft. Er staat nergens de waarschuwing “Let op !! dit is geen TADO product en de ondersteuning is mogelijk niet zoals bij echte TADO producten.

    Ik vraag:De slimme AC heeft geen mooie montage mogelijkheid. Ik zou graag een, met schroeven vast te zetten, grondplaat zien. De AC regelaar wordt vervolgens op de grondplaat vastgeklikt.
    Tado supp: We hebben inderdaad hier geen grondplaat met schroeven voor. Alleen een '' stand '' of de bijgeleverde stickers.
    Ik reactie: Waar kan ik info over de stand voor de slimme AC vinden?

    Ik vraag:
    Is er geen andere mogelijkheid dan de AC met IR te besturen? IR beperkt de plaatsing mogelijkheden significant.
    Tado supp: Nee, op dit moment niet.

    Ik vraag: Ik zou graag een indicator per kamer toegevoegd willen zien op, minimaal, de hoofdpagina. Deze toont welke kamer warmte vraagt. (bv door een vlammetje als icoon in de kamer te plaatsen)
    Tado supp: Dat kunt u zien aan de kleuren van de '' tegels '' op de app, of door middel van de 3 lijnen. Zie de link hieronder voor meer info.https://support.tado.com/nl/articles/3478984-hoe-weet-ik-hoe-vaak-tado-mijn-verwarmingssysteem-aan-en-uit-doet
    Ik reactie: Ik wil u niet afvallen maar ik ervaar en lees het anders: de kleuren van de tegels geven aan hoe hoog de gevraagde temperatuur is. De link die u aanreikt gaat over het vaststellen van hoeveel keer er een warmte vraag is. Wat ik graag wil weten per tegel is of er op dit momen een warmtevraag is en of dat aangegeven kan worden mbv een vlammetje op de tegel.

    Tado supp: Sowieso raad ik aan uw ideeën te delen op de community zodat onze developers dit kunnen opmerken. Bedankt daarvoor!
    Ik reactie: Dank voor de tip. Ga ik zeker doen.
  • Karim
    Karim
    november 2022 aangepast
    Opties

    Dag Fred. Ik heb van de Tado helpdesk begrepen dat de temperatuur gemeten wordt door mijn Tado Slimme Aircobediening V3+. Dat is ook wat ik meen te ervaren in het gebruik daarvan.

    Op de Tado website staat het volgende:

    Jouw airco regelt en handhaaft direct de kamertemperatuur op basis van de gemeten temperatuur en de gewenste temperatuur die op tado° is ingesteld. Dit is de aanbevolen tado°-regelmodus. (https://support.tado.com/nl/articles/3387285-hoe-controleert-de-slimme-aircobediening-v3-mijn-airco)

    Mij is overigens door de Tado helpdesk verteld dat er geen andere modus mogelijk is met de V3+. Schijnbaar kon je met de vorige versie van de Tado Airco bediening kiezen tussen twee modi:

    • Thermostaat modus
    • Standaard modus (aanbevolen door Tado, indien ondersteunt door je airco).


    Over de thermostaatmodus lees ik bij Tado het volgende: In de Thermostaat Modus bedient de Slimme Aircobediening jouw airco rechtstreeks. Hij werkt als een kamerthermostaat en meet de huidige kamertemperatuur. Hij schakelt ook jouw airco aan en uit om de temperatuur die je hebt ingesteld op tado° te behouden. De Thermostaat Modus is een beperkte bedieningsmodus. In deze modus kun je sommige instellingen van je airco misschien niet gebruiken zoals de droogmodus, ventilatiemodus, verschillende ventilatorsnelheden, enz. (https://support.tado.com/nl/articles/6332343-wat-is-de-thermostaat-modus)

    Maar deze laatste modus heb ik dus helemaal niet beschibaar met de Tado Slimme Aircobediening V3+. Is komen te vervallen.

    Iets anders wat van belang is (en bevestigd door Tado support): je kunt in de standaard modus zelf kiezen welke stand van de airco te gebruiken. Echter de Auto stand moet je volgens hen niet gebruiken aangezien dit tot ongewenst gedrag van de airco kan leiden. Dit heb ik inderdaad zelf meegemaakt. Hieronder mijn gesprek met Tado hierover:

    Mijn vraag aan Tado: My question is about using the Auto mode setting of the airco. I noticed that when using this setting the airco heats the room to the desired temperature and then stops heating. At this point the temperature being sensed by the airco itself is much higher than then temperature that my Tado Smart Airco controller is sensing. Which makes sense as the airco temp. sensor is high up near the ceiling and the Tado sensor is at a lower level on the other side of the room. Within a couple of minutes after the heating operation has stopped the airco starts cooling the room. It almost looks like the temperature sensor of the airco itself is triggering the airco to start cooling. Does this issue sound familiar?

    Antwoord van Tado: Hello, thank you for contacting us. Tado° does not support the AUTO mode, only HEAT, COOL, DRY and FAN are supported.

  • fredvt
    Opties

    Karim,


    Hmm wel apart dat we (op het oog) tegenstrijdige berichten krijgen.

    Letterlijk zij Wendy: Thermostatische modus, meer info hier. Als u hier interesse in heeft, laat het me dan gerust weten zodat ik hiervoor de firmware aanpas.

    Ik weet echter nog niet of ik dat wel wil. Er is een reden waarom ze daar vanaf willlen.

    Als ik jou verhaal samen voeg met die van Wendy dan denk dat ik die simpele modus wel wil. Immers met de slimme AC regelaar heb ik last van temp overshoots van meer dan een graad en das best veel. Het verschil is zweet tussen de bilnaat of comfortabel een avond achter de buis door brengen. Erger kan het er niet op worden kijkt me.

    En als de slimme AC ze niet bestuurt kan ik die instellingen met het handje wel instellen Ik hoef me geen zorgen te maken of die ontregelt wordt. Zie jij (andere) nog hindernissen?

    Alleen weet ik niet wat Wendy in gedachten heeft ten aanzien van de firmware aanpassing. Wordt mijn slimme AC dan gedowngraded (maw of een slimme AC regelaar die niet correct functioneert of een stomme die mischien wel doet wat ik voor ogen heb?

    Een ander punt: Jij werkt met een standaard airco, eentje tegen het plafond. Ik maak gebruik van een laaghangende airco. Eentje die op plinthoogte hangt/staat. Strikt genomen zou ik minder problemen met het temp verschil moeten hebben

  • Karim
    Opties

    Inderdaad tegenstrijdige reacties. Verwarrend!

    Ik heb vanmorgen een test gedaan waarbij ik in de standaard modus mijn Tado thermostaat de opdracht heb gegeven om de kamer tot 23 graden te verwarmen.

    Dit zijn schermafbeeldingen die ik heb gemaakt op het moment dat de airco stopte met verwarmen en naar standby ging. Tado geeft aan dat het 21 graden is terwijl de vraag was om tot 23 graden te verwarmen.


    Onderstaande schermafbeelding is op hetzelfde moment genomen en afkomstig van mijn standaard app om de airco te bedienen. Deze geeft aan dat de vraag is om tot 23 graden te verwarmen (door Tado aangevraagd) en dat de huidige temperatuur 24.2 graden is (gemeten door de airco zelf).


    Bovenstaande zou er dus op wijzen dat de temperatuur sensor op de airco bepaald wanneer de airco moet stoppen met verwarmen, niet de sensor op de Tado.

    Na een paar minuten in standby te hebben verkeerd start de airco weer met opwarmen, ook al is de temperatuur volgens de airco sensor nog steeds veel hoger dan de gevraagde temperatuur.

    De vraag die ik mij stel is: waarom begint de airco zelf weer te verwarmen terwijl de temperatuur (door de airco gemeten) veel hoger is dan de gevraagde temperatuur? Ik hoor op het moment dat hij weer start met verwarmen geen geluid vanuit de Tado sensor, wat er op duidt dat Tado niet opnieuw een opdracht heeft gestuurd naar de airco.

    Over de thermostatische modus: deze zou voor mij één irritatie oplossen: in de standaard modus schakelt de airco niet uit als de temperatuur is bereikt, maar blijft deze langzaam lucht rondblazen. Daarbij kun je niet de stand van de flappen bepalen en voelt dit in ons geval als een koude luchtstroom in je nek.

    Maar om nou een firmware update te laten uitvoeren waarbij de standaard modus wellicht niet meer selecteerbaar is vindt ik ook te ver gaan. Je verliest namelijk allerlei instelmogelijkheden vanuit de Tado app zoals de richting waarin de luchtstroom wordt gestuurd, de snelheid van de fan, etc. Met jouw op plinthoogte gemonteerde airco heb je daar wellicht geen last van omdat er minder valt in te stellen?