Tado met vloerverwarming zonder verdeelklep

Opties

Thema tado icm vloerverwarming is uitvoerig beschreven op dit forum, weet ik.

Ben toch even op zoek naar wat hulp. In mijn systeem loopt het (flexibele) leidingwerk vanuit CV op zolder naar beneden met aftakkingen op elke verdieping (radiatoren op 1e en 2e) en door naar vloerverwarming (onder de trap) op BG. In mijn optiek dus geen mogelijkheid om een verdeelklep te installeren, wat de standaardsuggestie is voor Tado bij vloerverwaming+radiatoren.

Optie die dan over lijkt te blijven is een STK te monteren in het leidingwerk bij/voor de vloerverwarming, waarbij ik niet de individuele segmenten wil aansturen, alleen het geheel. Dit is ook de suggestie van mijn verwarmingsmonteur (die verder weinig ervaring met Tado heeft).Er is een pompschakelaar maar ik vind het niet erg als in de winter de pomp continu blijft draaien. Er is ook al een bypass, en de thermostaatknop die er zit handhaaf ik om te voorkomen dat de temp te hoog wordt. Tado STK zou ik dus toevoegen bij de zichtbare thermostaatknop, effectief om de VVW bij warmtevraag aan te zetten en daarna weer uit. Foto van de VVW onder aan dit bericht.

Belangrijkste vraag die ik heb is dus of dit gaat werken (STK als aansturing VVW icm STK's op radiatoren in rest vh huis)?

Vervolgens dan nog de vraag hoe ik het systeem verder configureer? STK's natuurlijk op alle radiatoren. Heb ik er dan genoeg aan om de bedrade ST in de woonkamer BG te plaatsen (zodat die zowel als temperatuursensor werkt voor de VVW en diens STK aanstuurt, alsook de STK's op de radiatoren icm met de CV aanstuurt)? Geen Tado extensieset en/of extra temperatuurvoeler in woonkamer nodig?

Alle equipment (radiatoren, CV, VVW) vrij nieuw/1.5jr oud. Huidige thermostaat zit in woonkamer en is bedraad verbonden met CV op zolder.

Dank voor jullie suggesties!!


Beste Antwoorden

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    augustus 2022 aangepast Antwoord ✓
    Opties
    Er kan prima een klep in de aanvoer onder de trap (bovenste leiding).
    Verder vraag ik me af of je dit hebt gezien: https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado
    Dat zou je vragen moeten beantwoorden.

    Maar concreet: ja STK kan zoals je voorstelt. Ik neem aan dat je over de nadelen van STK op die manier hebt gelezen.
    En verder inderdaad zoals je schrijft. Bedrade ST in 'woonkamer', STK bij vvw ook in 'Woonkamer'.
    Andere STKs op de radiatoren ook in 'Woonkamer'
    De ST is zoneregelaar in alle ruimtes.
    Verder voor andere kamers. STKs ieder in eigen ruimte plaatsen. Geen andere componenten nodig.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    He idee om een STK te gebruiken als regelaar voor de vvw is geen goed plan in dit geval. Er zal onvoldoende water naar de vvw stromen, en de knop gaat modulerend werken wat de hoeveelheid water en warmte onbetrouwbaar maakt. Ik heb het zelf ook geprobeerd en ben er gauw vanaf gestapt.

    Wat dan? Het plaatsen van een klep lijkt me goed mogelijk, wel moet het bypass ventiel dan iets verplaatst worden. Een andere mogelijkheid is om de pomp elektrisch te schakelen met een Tado thermostaat al dan niet voorzien van een aangepaste pompschakelaar. Zie het item wat Andreplusplus je gaf.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Als je kiest voor een klep dan moet de bypass vóór de klep zitten (gezien vanaf de cv-ketel), anders werkt de bypass niet als de klep gesloten is.
    De mogelijkheden die Tado adviseert zijn te vinden in een Tado document over de combinatie van vloerverwarming met radiatoren. Oplossing 2 of 3.

    Inderdaad.
    Of je huidige pompschakelaar in de schakeling past kan ik niet zeggen. Ik zou zeggen probeer het. Sowieso even de items opzoeken en lezen die hierover gaan, dan begrijp je de achtergronden beter.

Antwoorden

  • HaC
    Opties

    Beste Andreplusplus en Herres,

    Ontzettend veel dank voor jullie uitgebreide en snelle reacties! Echt super!

    Als ik dit verwerk dan begrijp ik van Herres dat een STK geen goed idee is. Je schrijft "Het plaatsen van een klep lijkt me goed mogelijk, wel moet het bypass ventiel dan iets verplaatst worden." Vraag me even af hoe dit er dan precies uitziet, wat voor klep, waar, en waar dan het bypass ventiel??

    En wat heb ik dan aan Tado spullen nodig (geen STK meer voor vvw dus, maar wel dus een klep?, en dan ook een extensieset?)??

  • HaC
    Opties

    In aanvulling op mijn vorige bericht: is Herres' conclusie niet dat de makkelijkste oplossing is de pomp elektrisch te schakelen met een Tado thermostaat? (zoals beschreven in artikel Andreplusplus)

    Dan hoef ik dus niets in het leidingwerk te veranderen en heb ik dus alleen een extra Tado ST nodig?

    Op de foto is mijn huidige pompschakelaar zichtbaar. Is die bekend en zou die voldoen? Of toch een andere nodig (zo ja: welke?)?

    Veel dank alvast