Van een Toon naar een Tado ( probleem )

Opties

Goedemorgen,

na wat toestand om de toon te vervangen voor een tado ben ik er nog niet helemaal uit gekomen.

De temperatuur in huis is momenteel 27.1 graden en de thermostaat kan maar tot 25 graden, klopt het dan dat als ik de thermostaat op 25 zet dat er geen reactie vanuit de ketel komt of heb ik toch nog iets niet goed gedaan?

de ketel betreft een awb thermomaster sv.

ik heb de stappen gevolgd zoals de instructie aangaf en hij staat op aan uit en niet op thermo.


hopelijk kan iemand me een beetje verder helpen.


met vriendelijke groet,


B.Lekic

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Wacht maar tot de temperatuur onder de 25 graden zakt, dat komt gauw genoeg.

    Maar waarom op aan uit gezet? De awb thermomaster is een modulerende ketel die prima op het open therm protocol werkt. Dat stookt zuiniger.

  • Borislav
    Borislav
    augustus 2022 aangepast
    Opties

    @Herres


    ik heb de ketel geprobeerd op de opentherm maar dan blijft deze continue aan en uit gaan de ketel.


    het is net alsof die op hol slaat dan..

  • Borislav
    Opties

    @Herres heb ook contact met klantenservice, die geeft dit aan ; de voedingsspanning die we van de ketel krijgen is veel hoger dan normaal voor opentherm, het is meestal rond 6v maar het fluctueert naar 35v wat niet normaal is.

  • Borislav
    Opties
    @Herres het probleem is verholpen door de klantenservice.

    Betreft geen opentherm maar relais en de instellingen stonden niet goed in de thermostaat zelf.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Een Toon heeft een eigen voedingsmodule (normaal gesproken bij de ketel geplaatst) die je moet verwijderen, dwz de kabel naar de Tado komt direct op de ketel, niet via een "tussenkastje".

    Tado heeft normaal de neiging om als je huidige situatie "relais" is (zoals met de oude Toon thermostaten) dit zo te laten en de Tado ook op relais te zetten. Echter zoals Herres al zegt is dat niet handig en is het beter om Opentherm te kiezen.

    Dat vergt wel het opnieuw doorlopen van de configuratie, en veranderen van de bedrading.

  • Borislav
    Opties

    @Rob2 de thermomaster die ik heb schijnt geen opentherm te hebben aldus de klantenservice.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als dat echt waar is dan wordt het tijd om die te gaan vervangen, moet dan wel heel oud zijn!

    Echter Tado gaat normaal gesproken niet uit van wat de ketel wel of niet kan, maar van wat je huidige (vorige) thermostaat wel of niet kan. De eerste generatie Toon thermostaten konden geen Opentherm (daarom heb ik die ook niet aangeschaft indertijd) en dus was die aangesloten als aan/uit. Dan is het makkelijkste voor Tado om die situatie over te nemen want dan hoef je niet te rommelen met aansluitingen op de ketel, configuratie van de ketel, etc. Dat wil niet zeggen dat dat niet mogelijk is, als je het handboek van de ketel nog hebt zoek het daar dan in op.

  • Borislav
    Opties

    @Rob2


    het betreft inderdaad een vrij oude ketel uit 2004, ik zou hem het liefst vervangen maar zit in een huurwoning, ben ook niet bekend met regels omtrent een cv ketel of ze verplicht zijn deze te vervangen.

  • Borislav
    Opties

    @Rob2 het betreft een awb thermomaster 23.39 wt sv

  • MichielTado
    Opties

    @Borislav je kan de verhuurder dwingen de CV te vervangen als die minimaal 10 jaar is, én een efficientie van minder dan 80% heeft. De verhuurder mag daarna wel de huur verhogen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Bij mij is de CV ketel in die periode al 2 keer vervangen... die dingen zijn tegenwoordig net zo duur meer (in vergelijking met het algemene prijspeil en kosten die er aan een woning zijn). De laatste 2 ketels konden allebei OpenTherm, die daarvoor niet.