Enkel radiatoren aansturen, of meteen alles?

Opties

Onze situatie is als volgt: twee verdiepingen, met op elke verdieping een thermostaat. De benedenverdieping is vloerverwarming, boven zijn er vijf ruimtes met elk een radiator, waarvan één (gang + bureauruimte) met de thermostaat. Mijn initieel idee was om enkel de thermostaat boven te vervangen door een slimme thermostaat, alsook alle radiotoren uit te rusten met slimme kranen. Ik ga ervan uit dat dit eenvoudig te realiseren is.

Nu twijfel ik echter of ik misschien meteen ook de sturing van de vloerverwarming kan vervangen door Tado. Ik heb even de pagina hier over vloerverwarming en zonekleppen gelezen, maar dit lijkt te gaan over een situatie waarbij er maar één thermostaat aanwezig is (ik ben een complete leek)? Kan ik makkelijk mijn thermostaten vervangen door eentje (of desnoods twee) van Tado, zonder het circuit aan te passen?

Ik heb onze situatie even samengevat in dit erg professionele schema:


Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Dat valt niet zo eenvoudig te zeggen. Er is meer informatie nodig over de regeling en schakeling van de huidige installatie.

  • pieterp
    pieterp
    augustus 2022 aangepast
    Opties

    En wat met enkel de thermostaat en radiatoren boven? Is dit plug and play, of toch moeilijker dan ik dacht? Ik heb de thermostaat even open gemaakt, en enkel 2 en 3 zijn aangesloten:


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Het gaat om de hele schakeling, de onderdelen en het geheel. Een paar belangrijke vragen komen zo in me op. Er zit een klep voor de bovenverdiepingen, hoe wordt die aangestuurd en hoe wordt de cv aangestuurd door de thermostaten? Zit er voor beneden ook een klep? Hoe en wat stuurt de beneden thermostaat aan? Hoe wordt de vloerverwarming nu geregeld? Is de pomp die op de foto staat een pomp voor het hele verwarmingssysteem of alleen voor de vloerverwarming? Is de cv ketel modulerend of aan-uit? Aan de onderkant van de foto ontbreekt een stukje. Zit daar nog iets?

  • pieterp
    Opties

    Ik probeer wat meer info te verzamelen, maar voorlopig heb ik weinig gevonden. De ketel is een ACV Prestige Excellence 18 - 32 Mk III: https://www.gebruikershandleiding.com/ACV-Prestige-Excellence-18-32-Mk3/preview-handleiding-561460.html

    Ik denk dat de Grundfos pomp op de foto enkel dient voor de vloerverwarming, terwijl de radiatoren door de pomp van de ketel bediend worden (maar zoals gezegd weet ik niets over verwarmingssystemen).

    Ik vind maar één klep terug, die helemaal bovenaan de eerste foto.

    De thermostaat beneden heeft dezelfde aansluitingen als die boven (twee draadjes op contact 2 en 3).

    Dit zijn foto's van de collectoren en de onderkant van de ketel:

    Bedankt!

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Waar komen de draden van de thermostaten uit? Waar gaat de draad van de klep naartoe? Zit er een buitenvoeler?

  • Andreplusplus
    Opties

    Ik snap niets van de installatie op basis van deze foto’s. Zijn de witte leidingen onder de ketel dezelfde als die met de aanduiding retour/depart? En links daarvan neem ik aan alleen warm/koudwater en geen verwarming?

    Links boven het expansievat zit nog een verdeler (naar radiatoren?) Hoe zit dat op de rest aangesloten?

    En hoe zitten de thermostaten aangesloten op de ketel? (Ik vermoed twee aan/uit thermostaten op contact 1 en 2 van X13)

    de getoonde thermostaat theben ramses 811 top2 is van type aan/uit (https://www.theben-nederland.nl/ocsmedia/optimized/full/o18978v78%20RAMSES%20811%20top2%20-%20Infosheet%20.pdf)


    Is er iets aangesloten op X13 contacten 9 en 10


  • pieterp
    pieterp
    augustus 2022 aangepast
    Opties

    Er is een buitenvoeler.

    Alle verdelers aan de linkerkant zijn voor regenwater en koud en warm sanitair water, die leken mij dus niet relevant? Er komen leidingen uit de vloer en die gaat naar verdelers in de vloer en bij het plafond.

    De witte leidingen onder de ketel lijken mij inderdaad deze met depart/retour te zijn.

    Ik heb de schakeling naast de ketel (met twee Finder relais) even proberen uit te tekenen, zie hieronder. Eén van de drie kabels die daar vertrekken leidt naar een schakelkastje in de berging waar de verdelers zich bevinden. Vanuit dat schakelkastje vertrekt een kabel naar de klep voor de radiatoren boven, een kabel naar een sensor op de leiding naar de vloerverwarming, en een kabel naar de menggroep/pomp. De andere twee kabels lijken mij naar de thermostaten te gaan.

    Ik ben nog niet bij de printplaat van de ketel geraakt.


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Voor mij is het te ingewikkeld. Sorry
    Misschien het beste de installateur raadplegen die dit heeft aangelegd .
    Succes
  • pieterp
    Opties

    Geen probleem, dankjewel voor de hulp.

    Als de thermostaten gewoon een aan/uit signaal geven aan de relaisschakeling, zijn deze dan niet makkelijk te vervangen door een Tado examplaar? Mits overnemen van de instellingen van de Theben thermostaten?

  • pieterp
    Opties

    @Herres Ik heb alle bekabeling nog eens bekeken en heb geprobeerd om alles in een vereenvoudigd schema te gieten. De vraag is dus in de eerste plaats of ik de thermostaat boven kan vervangen zonder iets aan de bestaande regeling te veranderen.


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Dat is mooi duidelijk geworden zo. Ja, ik denk dat je de boven thermostaat kunt vervangen door een Tado thermostaat. Protocol aan-uit (relais).

    Het vervangen van de onder thermostaat kan waarschijnlijk ook, maar daarbij heb je mogelijk de hulp van de helpdesk nodig omdat Tado moeite heeft met twee thermostaten in één opstelling. Zij kunnen dat soort instellingen op afstand wel maken.