CV gaat vol verwarmen

Opties

Goedenavond,

Sinds een aantal maanden wonen wij in ons nieuwe huis waar de vorige bewoners Tado hebben geïnstalleerd. Tot op heden hebben wij hier helemaal niet naar omgekeken omdat we uiteraard geen verwarming nodig hebben in de zomer.

Echter begon de verwarming 2 weken geleden spontaan vol te verwarmen. Ik heb toen de stekker van de thermostaat naar de CV eruit getrokken. Hierdoor had ik ook gelijk geen warm water meer. Zodra ik de thermostaat dus weer verbond met de CV begon deze ook direct weer te verwarmen. De volgende dag heb ik alle batterijen vervangen van de slimme knoppen en tevens alles netjes verbonden via de app. Toen ik het blokje van de thermostaat naar de CV weer had aangesloten begon hij direct weer te verwarmen. Op internet rond gekeken wat het probleem kon zijn. Na wat onderzoek dacht ik dat het de verdeelklep zou zijn die kapot was.

De volgende dag is er een monteur geweest die het 1 en ander heeft getest waar uit bleek dat de verdeelklep gewoon nog werkte. Hij vroeg wat voor merk thermostaat ik had. Hij was helemaal niet te spreken over Tado. Volgens hem kon ik het beste een nieuwe thermostaat kopen van een ander merk. Het nadeel van deze oplossing is dat ik dan mijn verwarming met 2 verschillende apps moet gaan bedienen. De reden waarom de CV zo raar deed toen ik de thermostaat los koppelde van de CV komt volgens hem door de elektronica. Ik kon volgens hem beter alleen de draadjes van het blokje loshalen ipv het hele blokje uit het moederboord halen. Het probleem ligt volgens hem bij de Tado thermostaat die volgens hem mijn hele CV van slag brengt.

Dit klopte overigens wel, toen alleen de draadjes waren los gehaald had ik wel warmwater en sprong de CV niet meer bij om te verwarmen.


Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing?

Ik heb een Remeha Avanta 35C

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Heb je van de vorige bewoners wel de toegang tot de Tado gekregen (accountnaam en wachtwoord) en weet je zeker dat niemand anders nog toegang heeft? Misschien hadden zij bijvoorbeeld de app geinstalleerd op de telefoon van de kinderen en hebben die voor de lol de temperatuur maximaal gezet.

    Dat zou je dan echter moeten zien als je zelf inlogt en de schema's en temperaturen bekijkt.

  • Ik heb niet de toegang van de vorige bewoners gekregen maar heb alles gewoon als nieuwe configuratie ingesteld.

    Als ik vervolgens bij instellingen bij ''mensen'' kijk dan ben ik de enige die toegang zou moeten hebben.

  • Ik ben er overigens vergeten bij te vermelden dat de bewoners de internet bridge niet hadden achter gelaten.

    Deze hebben ze ook niet meer kunnen vinden en heb vervolgens besloten er naar te kijken wanneer het wat kouder zou worden.

    Tot het moment de CV dus volle bak gingen verwarmen, toen heb ik de volgende dag gelijk een internet bridge gekocht en alles net gekoppeld als nieuw huis. Maar helaas zonder succes.

  • Andreplusplus
    Opties

    Heb je bij opnieuw installeren de wizard gevolgd? tado.com/start

    Mijn vermoeden is dat er een mismatch is in protocol tussen thermostaat en ketel. Is wel vreemd dat het ineens is ontstaan - of er zou met de bedrading gehannest moeten zijn.

    Als de draden doorverbonden zijn is het normaal dat de ketel vol vermogen gaat branden.

  • Er is in de buurt van de draden niks gebeurt.
    Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat de cv ketel stroomloos is gemaakt ivm ophangen van een nieuwe lamp.

    Ik heb een nieuwe huis aangemaakt via de tado app en alles met elkaar gekoppeld.
    Is dit hetzelfde als de tado.com/start instructies?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als er vragen gesteld zijn wat voor thermostaat je nu hebt en hoe je die los moet maken en de Tado aansluiten dan heb je de goede procedure gevolgd. Is dat niet gebeurd dan staat de thermostaat waarschijnlijk verkeerd geconfigureerd.

    Je moet dan informatie gaan verzamelen zoals welke ketel je hebt, en op welke aansluitpunten in de thermostaat de ketel is aangesloten.

  • Ik heb wel in moeten vullen wat voor cv ik heb etc.
    Ik ga morgen proberen even de thermostaat los koppelen van het systeem en proberen hem opnieuw in te stellen.

    Maar het vreemde is dus dat hij uit het niets vol is gaan verwarmen terwijl er geen WiFi bridge aanwezig was of is verandert aan het systeem.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik weet niet wat het gedrag is als er geen bridge is, misschien dat de thermostaat nadat de spanning er op komt altijd de configuratie van internet wil laden wat niet lukt als er geen bridge is.

  • Jurian
    Opties

    Begin met het nakijken van de batterijen in uw tado.

    Daarna zorgen dat uw tado online is en daarna contact opnement met onze support via de chat.


    Ik vermoed dat de "sturing" die de tado aan het doen is niet aansluit op wat de ketel verwacht (misschien relais/opentherm/Nefit EMS/Vaillant eBUS etc..)


    U kunt ook de handleiding bekijken voor installateurs:


    Daar leggen we ook uit hoe die sturing aangepast kan worden.

  • Batterijen zijn netjes vervangen en thermostaat is volgens de app verbonden.

  • Met de handleiding uit uw opmerking kom ik helaas niet veel verder.

    Ik ga het via de chat proberen.