Hoe uitschakelen warm water Nefit Trendline HRC30 CW5 II

Opties

Heb sinds ca 1 jaar de originele Gefit thermostaat vervangen door Tado. Ik wil nu graag de warmwatervoorziening nog maar op een paar momenten van de dag aanzetten om te kunnen douchen. Voor verwarming wordt gebruik gemaakt van Airco's en een paar kleine elektrische kachels.

Vraag:

In de Tado app kan ik het warm water uitzetten of temperatuur aanpassen. Als ik dat doe kan ik echter gewoon warm water blijven tappen. Wat doe ik fout? Verdere aansturing van de ketel door de Tado lijkt goed te werken na een klein jaar gebruik.


Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Uitschakelen van warm water op de Tado kan 3 verschillende dingen doen, afhankelijk van wat de fabrikant van je ketel besloten heeft en wat je zelf geconfigureerd hebt (dit is niet specifiek voor Nefit):

    • helemaal niets
    • het aan/uit schakelen van de "comfort" stand, dwz of er warm water op voorraad wordt gehouden
    • het aan/uit schakelen van de hele warm water voorziening (dwz er komt koud water uit de kraan)

    Als het gaat om het sparen van gas is het 2e al goed genoeg: de tijden van de dag dat je hem "uit" hebt staan wordt er geen gas gespendeerd aan het warm houden van het kleine boilertje in de ketel. Maar als je de kraan open draait gaat de ketel wel branden en na iets langere tijd komt er toch warm water. Dat is handiger want dan heb je niet het probleem dat als je een keer s'ochtends om 6 uur wilt douchen terwijl je hem pas om 7 uur aan zet (bijvoorbeeld) je onder een koude douche staat en eerst met de Tado moet klooien.

    Er zal ongetwijfeld een of andere indicatie op de ketel zitten voor de warm water functie. Kijk wat die aangeeft en kijk in de handleiding wat dit betekent. Zie je hem bijvoorbeeld wisselen tussen "comfort" en "eco" dan heb je dat 2e geval bij de hand en zit je goed. Verandert er helemaal niets dan kan het zijn dat je in de configuratie ergens een instelling moet aanpassen om warmwater aansturing vanuit de thermostaat in te schakelen. Het komt vaak voor dat je op geen enkele manier kunt kiezen tussen de 2e en 3e optie, dwz dat dit voor je ketel vast ligt in de software van de fabrikant.

Antwoorden

  • PBrem
    PBrem
    september 2022 aangepast
    Opties
    Dank voor de duidelijke reactie. Ik heb op de ketel zelf gekeken onder het menu warmwaterinstellingen.
    Als ik in de Tado app warmwater uitschakel blijft de temperatuur ingesteld op 55 graden. Als ik echter in de tado app de temperatuur instel ergens in het bereik van 30-60 graden zie ik met enige vertraging de ingestelde temperatuur van het warme water op de ketel netjes mee veranderen. S morgens en s avonds heet water nodig. Overdag niet, dus dan ingesteld op laagste temp 30 graden. Legionella zou dan geen probleem moeten zijn omdat er iedere dag toch een paar keer heet water getapt wordt?? Mijn voorzichtige conclusie is dus dat oplossing via Tado app deels werkt: Volledig uit werkt niet, temp instellen werkt wel binnen bereik 30-60 graden. Heeft iemand nog andere suggesties/bevindingen dan hoor ik ze uiteraard graag! Samen besparen waar het kan!
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Die temperatuur instellingen (als warm water op AAN staat in de Tado) moeten het inderdaad altijd wel doen. Je kunt nog checken of er een "comfort" stand is en of die echt niet in/uit geschakeld wordt. Is dat het geval dan krijg je dus evengoed warm water maar kost het geen gas in de UIT stand.

    Ik heb toevallig zelf net mijn warm water sturing weer deels aangezet. Ik had die helemaal weg gehaald omdat mijn ketel (Intergas) dit in feite niet nodig heeft, deze bevat geen boiler maar alleen een doorstroom verwarming (dus net als een geiser). Maar er zit een bug in de Tado: als je warm water aansturing helemaal uit zet, dan stuurt ie nog wel de temperatuur die je het laatst ingesteld had (55 graden is de default) en werkt de temperatuur instelling op de ketel dus niet meer. Als ik die op wat anders dan 55 zette dan gaf ie dat wel aan maar zodra ik een kraan open draaide sprong ie weer op 55. Nu heb ik warmwater weer toegevoegd met 1 24-uur periode op AAN (hier doet de ketel niets mee) en nu kan ik in de Tado de temperatuur weer instellen. Eigenlijk zou men dat moeten fixen maar ik heb er weinig hoop op...

  • vdn
    Opties

    Zelfde probleem hier ook. Aansturing warmwatertemperatuur bij doorstroomketel heeft geen nut. Weliswaar als deze verkeerd ingesteld staat op Tado krijg ik helemaal geen warmwater.

    Is er ergens een mogelijkheid dat ik Tado helemaal bypass voor warmwaterregeling? De ketel op zich regelt dit toch op basis van de vraag?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt de warmwater sturing in de Tado wel "uitschakelen" maar dan krijg je te maken met een bug: als de aan/uit sturing voor warmwater is uitgeschakeld, stuurt Tado constant een warmwater temperatuur van 55 graden die je niet meer kunt aanpassen.

    Het beste kun je dit dus laten staan en dan een schema maken waarin je van 00:00-23:59 de door jou gewenste stand (uit of aan) en temperatuur zet. En dan wellicht op de ketel nog een keer kiezen voor de juiste eco mode.

  • Brakes
    Opties

    Heb weliswaar een andere ketel (Remeha Avanta 35) maar merk dat inderdaad nu zelfs 's nachts m'n ketel steeds kortstondig loopt (terwijl in de Tado app de warmwatervoorziening 's nachts uitstaat). Denk dat de Tado toch m'n ketel uit de Eco-stand heeft gehaald (en die ik al altijd heb en verder prima bevalt).

    Beste dus om de warmwater voorziening uit te zetten op m'n Tado app via een schema en dan de ketel weer in de Eco stand te zetten?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Beste is om het handboek van de ketel er bij te pakken om te kijken hoe het werkt.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Beste dus om de warmwater voorziening uit te zetten op m'n Tado app via een schema en dan de ketel weer in de Eco stand te zetten?

    Zo heb ik het ook gedaan, werkt prima.